پاشنه آشیل اقتصاد رژیم صهیونیستی کجاست؟
۱ دقیقه خوانده شدهتحلیلگران سیاسی بر این باورند که اهداف نظامی گستردهای در اسرائیل وجود دارد، اما بهترین و بلندمدت هدف استراتژیک، تشدید محاصره دریایی صهیونیستها در دریای مدیترانه است که در جنگ 9 ماهه اسرائیل خسارتهای زیادی به اسرائیل وارد کرد. 2016. بنادر این رژیم وارد غزه شده است و در صورت گسترش درگیری های نظامی، حیات اقتصادی این رژیم در خطر خواهد بود.
به گزارش ایسنا، اگرچه رژیم صهیونیستی از بدو تاسیس تاکنون دچار بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی شده است، اما هجوم به الاقصی ضربه مهلکی به ویژه در عرصه اقتصادی به این رژیم اشغالگر وارد کرد. بنابراین، ضعفهای اقتصادی بهعنوان پاشنه آشیل کنونی این سیستم کودککشی، بهخوبی توسط تحلیلگران دنبال میشود.
با ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران و ترور شهید فؤاد شکر رهبر معظم حزب الله در بیروت، محور مقاومت اعلام کرد که پاسخ به این جنایات قاطع و قاطع خواهد بود. سنگین.
رهبر معظم انقلاب همچنین در پیامی با گرامیداشت شهادت شهید هانیه تأکید کردند که رژیم جنایتکار و تروریست صهیونیستی میهمان عزیزمان را در خانه ما به شهادت رساند و ما را ناراحت کرد، اما برای خود عذاب سختی نیز آماده کرد. در این حادثه تلخ و سختی که در خاک جمهوری اسلامی رخ داد، ریختن خون ایشان را وظیفه خود می دانیم.
در خصوص پاسخ مقاومت به این جنایات، تحلیلگران سیاسی معتقدند که اهداف گسترده ای در اسرائیل وجود دارد، اما بهترین و بلندمدت هدف راهبردی، تشدید محاصره دریایی صهیونیست ها در دریای مدیترانه است. در گزارش قبلی به آسیبپذیری اقتصاد رژیم صهیونیستی در صورت درگیریهای نظامی گستردهتر پرداختیم.
نقش بنادر در اقتصاد اشغالگر صهیونیستی
این نهاد صهیونیستی که بر اساس آمار بانک جهانی کشوری پردرآمد محسوب می شود، دارای بخش فناوری و صنعتی توسعه یافته ای است.
او آن را دریافت کرد. این سامانه همچنین دارای بخش کشتیرانی تجاری است که شامل 6 بندر مهم و پایانه نفتی است. این بنادر در جنگ غزه به شدت آسیب دیدند و در صورت وقوع جنگ در شمال سرزمین های اشغالی آسیب بیشتری خواهند دید. این پورت ها عبارتند از:
بندر حیفا
حیفا بندر اصلی رژیم صهیونیستی است که سالانه حدود 30 میلیون تن بار و بیش از 2 میلیون مسافر را جابجا می کند. این بندر که یکی از بزرگترین بندرهای شرق مدیترانه است، در ساحل شمالی دریای مدیترانه در نزدیکی خلیج حیفا قرار دارد و توسط دو موج شکن احاطه شده است. با ادامه تجاوزات رژیم اسرائیل به نوار غزه، اقتصاد این رژیم از جمله ترانزیت کالا در بندر حیفا با مشکل مواجه شده است. در دسامبر 2023، روزنامه رای الیوم گزارش داد که دولت اردن علناً تعلیق استفاده از بندر حیفا برای صادرات کالاهای اردنی به بازارهای اروپا و آمریکا را اعلام کرد.
بندر اشدود
بندر اشدود که در سال 1965 افتتاح شد، در دهانه رودخانه نهال لاچیش و تنها 40 کیلومتر با تل آویو واقع شده است. این بندر دومین بندر تجاری بزرگ رژیم صهیونیستی است، زیرا با کالاهای فله، کالاهای کانتینری و تانکرهای نفتی سروکار دارد. مواد شیمیایی، کود، مرکبات، غلات، زغال سنگ، کالاهای عمومی و خودرو از این بندر صادر و وارد می شود. موقعیت استراتژیک اشدود در نزدیکی مراکز تجاری رژیم صهیونیستی و شبکه های حمل و نقل ملی، این بندر را به یک مرکز پرتردد تبدیل کرده است. این بندر برای پذیرایی از کشتیهای پاناماکس و شرکتهای بزرگ کشتیرانی که از اشدود فعالیت میکنند، توسعه یافت. این شهر ساحلی به دلیل پالایشگاه نفت خود که یکی از بزرگترین پالایشگاه های رژیم صهیونیستی است، مشهور است. همچنین شامل شرکت های داروسازی و صنایع ساختمانی می شود. تجهیزات رادار و ابزار جنگ الکترونیک نیز در اینجا تولید می شود. بندر اشدود شامل 50000 متر مربع انبار سرپوشیده شامل 2800 متر مربع برای نگهداری مواد شیمیایی خطرناک است.
بندر ایلات
بندر ایلات در نزدیکی خلیج عقبه در دریای سرخ قرار دارد و می تواند انواع محموله ها را جابجا کند و خدمات نگهداری و تعمیر کشتی را نیز ارائه می دهد. این بندر در سال 1955 تأسیس شد و عمدتاً برای واردات خودرو از کشورهای خاور دور استفاده می شود. ایلات مسیر کشتیرانی کوتاه تری را فراهم می کند، زیرا کشتی هایی که از اسرائیل حرکت می کنند می توانند بدون عبور از کانال سوئز به اقیانوس هند برسند. این بندر در سال 2019 خصوصی شد.
بندر ایلات دروازه جنوبی رژیم صهیونیستی و ورودی دریایی آن به خاور دور و استرالیا است. که آسیا را از آفریقا جدا می کند و یمن در مجاورت آن قرار دارد). این بندر از اهمیت کمتری نسبت به بنادر عسکلون و حیفا در دریای مدیترانه برخوردار است، اما تنها خروجی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ است که از کشتیرانی از طریق کانال سوئز مصر اجتناب می کند. بر اساس گزارش سایت کالکالیست، در سال 2023، 149 هزار خودرو از شرق وارد ایلات شده است، اما از ابتدای سال 2024 تاکنون حتی یک خودرو وارد این بندر نشده است.
بندر تل آویو
این شهر که در محلی به نام نامال تل آویو شناخته می شود، یک مرکز خرید و اسکله تفریحی محبوب است که می تواند قایق های تفریحی زیادی را در خود جای دهد. بندر تل آویو در سال 1936 به عنوان اولین بندر برای رژیم صهیونیستی در دهه 1930 تأسیس شد. تل آویو فعالیت خود را در سال 1938 با یک اسکله فعال برای جا دادن کشتی های کوچک و کشتی های ماهیگیری آغاز کرد. با این حال، با ظهور حمل و نقل کانتینری در اواخر قرن بیستم و ساخت بنادر بزرگتر، این بندر از کار افتاد. در دوره بین سالهای 2002 تا 2008، ساختمانهای بندر بازسازی شد و زیرساختهای آن برای تبدیل آن به یک مرکز تفریحی دوباره طراحی شد.
بندر هدرا
بندر هزاره در شمال سرزمین های اشغالی و نزدیک به شهرهای تل آویو و حیفا قرار دارد. این بندر شامل تاسیسات متوسطی از جمله یک ایستگاه زغال سنگ و نفت کوره است که به دو نیروگاه اصلی در منطقه خدمات رسانی می کند. این بندر شامل اسکله نفتی 2200 متری، سیستم حمل و نقل خودکار زغال سنگ و اسکله نفتکش برای دریافت محموله های نفت کوره است. این شهر ساحلی یکی از بزرگترین کارخانه های آب شیرین کن دنیا را نیز دارد. نیروگاه اوروت رابین، نیروگاه اصلی اسرائیل، در نزدیکی این تاسیسات بندری قرار دارد.
بندر اشکلون
پایانه نفتی اشکلون در 2 مایلی دریایی از شهر اشکلون و 10 مایلی اشدود واقع شده است. این بندر که تحت مدیریت شرکت خط لوله ایلات – اشکلون است، بندری بزرگ در زمینه خرید و فروش فرآورده های نفتی و مشتقات آن به شمار می رود. این تاسیسات در خدمت منطقه صنعتی رژیم صهیونیستی است و سالانه بیش از 1000 کشتی وارد آن می شود. این بندر شامل سه اسکله CBM برای تخلیه و حمل نفت کوره، LPG، بنزین و سایر فرآورده ها می باشد. عسقلان مهمترین ایستگاه واردات نفت رژیم صهیونیستی است که روزانه حدود 180 هزار بشکه نفت از آنجا حمل می شود. این ایستگاه در نزدیکی غزه قرار دارد و مدت کوتاهی پس از شروع جنگ غزه بسته شد.
بسته شدن بنادر رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ غزه
از آغاز جنگ غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند تا زمانی که جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین متوقف نشود، کشتی های مرتبط با این رژیم و حامیان آن در دریای سرخ هدف حمله نظامیان یمنی قرار خواهند گرفت. نیروهای. حملات یمنی ها به کشتی های اشغالگر در دریای سرخ و هدف قرار دادن تنها بندر اشغالی در این کریدور دریایی خسارات اقتصادی زیادی به رژیم اشغالگر وارد کرد. بندر ایلات در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، نه تنها از یمن، بلکه از سوی عراق و بحرین مورد حملات مکرر موشکهای بالستیک و پهپاد قرار گرفت که خسارات اقتصادی قابل توجهی برای اشغالگران به همراه داشت.
در نتیجه این حملات، شرکت های بزرگ کشتیرانی، به ویژه آنهایی که قصد تحویل کالا به اشغالگران را داشتند، حرکت خود به بندر ایلات و همچنین فعالیت کشتیرانی خود را در دریای سرخ متوقف کردند. اقدامات نیروهای مسلح یمن صدها کشتی باری را مجبور به طی مسافت طولانی تری در حدود چهار هزار مایل تا آفریقا و اروپا کرده است و این وضعیت باعث افزایش قابل توجه هزینه های حمل و نقل شده است. این بندر که عمدتاً بر مبادله کالاهای فله، پتاس و واردات خودرو و کانتینر متمرکز است، از بنادر اشدود و حیفا در دریای مدیترانه بسیار کوچکتر است، اما تأثیر حملات نیروهای مسلح یمن به رژیم صهیونیستی. تجارت روشن بوده است.
گیدئون گلوبر، مدیر بندر ایلات به ورشکستگی این بندر اعتراف کرد و گفت: یمنی ها درها را برای دسترسی به اینجا بسته اند.
بندر ایلات به دلیل کاهش 85 درصدی فعالیت در نتیجه حملات یمنی ها به کشتی ها در دریای سرخ اعلام ورشکستگی کرد و مقامات بندری از دولت اشغالگر درخواست کمک کردند.
اداره بندر ایلات همچنین در ماه مارس اعلام کرد که قصد دارد نیمی از 120 کارمند خود را به دلیل سطح پایین فعالیت اخراج کند. اتحادیه اصلی کارگران سرزمین های اشغالی اعلام کرد که بندر ایلات به دلیل بحران کشتیرانی در دریای سرخ ضربه مالی شدیدی خورده است و نیمی از کارگران بندر در خطر از دست دادن شغل خود هستند.
نگرانی رژیم صهیونیستی از ورشکستگی به سایر بنادر نیز کشیده شد
پس از اعلام ورشکستگی بندر ایلات که مهمترین بندر رژیم صهیونیستی در دریای سرخ واقع در جنوب سرزمین های اشغالی است، مقامات صهیونیستی نگران سرایت این ورشکستگی به سایر بنادر مهم مانند بنادر این رژیم بودند. «اشکلون» و «حیفا» در دریای مدیترانه.
با وجود کریدور زمینی که از امارات برای حمل کالا به رژیم صهیونیستی پس از شروع جنگ غزه ایجاد شد تا محموله های دریایی از دریای سرخ عبور نکند، اما سایت انصارالله حمله می کند و در نتیجه هدف قرار نمی گیرد. سرزمین های فلسطینی بندر ایلات، اما این کریدور نمی تواند جایگزین محموله های دریایی شود که از آسیا می آیند.
سرنوشت بنادر رژیم صهیونیستی در صورت گشودن جبهه جدید
بندر اشدود در حال آماده شدن برای سناریوهای تشدید تنش از سمت شمال با حزب الله است، زیرا این بندر و بندر حیفا در محدوده برد موشک های حزب الله قرار دارند. شائول اشنایدر، رئیس هیئت مدیره بندر اشدود هشدار داد: در صورت باز شدن جبهه جنگ در شمال سرزمینهای اشغالی، تمامی بنادر رژیم صهیونیستی به جز بندر اشدود به دلیل بازگشایی از کار نمیکنند. تنش در شمال و بسته شدن بندر ایلات.
اشنایدر در مصاحبه ای با روزنامه عبری «ماریو» توضیح داد که بندر اشدود تنها بندر دولتی است و در عین حال گفت که تل آویو عملا یک کشور جزیره ای است و 99 درصد کالاها از طریق دریا به سرزمین های اشغالی می رسد.
وی با بیان اینکه این بندر دروازه پذیرش 40 درصد کالاهای وارداتی است، خاطرنشان کرد: اشدود اخیرا با کشتی های خود به نهادهای امنیتی و نظامی اشغالگران و آمریکایی ها خدمت کرده است. اشنایدر همچنین مدعی شد که بندر اشدود یک تاسیسات استراتژیک است که در زیر رگبار موشکی عمل می کند.
در همین حال، رسانه های اسرائیلی نسبت به دست کم گرفتن یمنی ها هشدار دادند. روزنامه «اسرائیل هوم» با هشدار نسبت به دست کم گرفتن تهدید یمن، به پیامدهای جهانی آن اشاره کرد و تاکید کرد که آمریکایی ها و اروپایی ها قادر به مقابله با این تهدید نیستند.
یوئل گوزانسکی، محقق امنیتی رژیم صهیونیستی از مؤسسه مطالعات امنیت ملی، هشدار داد که تهدید یمن را نباید دست کم گرفت و حتی نسبت به جنگ تمام عیار با یمن هشدار داد. گوزانسکی نسبت به توانایی های یمنی ها ابراز نگرانی کرد و گفت آنها می دانند که چگونه موشک، پهپاد و قایق های انفجاری تولید کنند. علاوه بر این، این تحلیلگر اسرائیلی هشدار داد که اسرائیل بلد نیست همزمان با یمن، عراق، ایران، لبنان، سوریه و نوار غزه چگونه برخورد کند.
خرید بندر در قبرس از ترس جنگ با حزب الله
روزنامه Israel Home در 11 مارس گزارش داد که رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد بندری در جزیره قبرس در دریای مدیترانه برای استفاده در صورت بسته شدن بندر حیفا در جنگ با حزب الله است. ایجاد بندر در لارناکا بیانگر نیاز فوری رژیم صهیونیستی برای اجتناب از وضعیت جنگی است که طی آن تدارکات تجاری و نظامی قطع می شود. به ویژه رژیم صهیونیستی از بسته شدن بندر حیفا در شمال سرزمین های اشغالی به دلیل جنگ همه جانبه با حزب الله هراس دارد. جنبش مقاومت لبنان حدود 150000 موشک و موشک دارد، از جمله موشک هایی که می توانند حیفا و حتی تل آویو را هدف قرار دهند.
در آن زمان روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت: تل آویو با خرید یک بندر در قبرس به دنبال دستیابی به دو هدف اصلی است: اول استفاده از این بندر برای بازرسی کشتی های حامل کمک های بشردوستانه قبل از رسیدن به بندر یا بندر. که ایالات متحده در حال تلاش برای ایجاد آن در سواحل غزه است. دوم رفع محاصره بنادر اشغالی است. این اقدام در چارچوب تلاشهای تلآویو برای یافتن مسیرهای دریایی برای انتقال کالا به سرزمینهای اشغالی در پاسخ به چالشها و چالشهایی است که ممکن است در آینده برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و خدمات لجستیک دریایی ایجاد شود.
اما برخلاف گزارش های خبری، هدف اصلی از ایجاد بندر در قبرس، انتقال کمک به غزه نیست. یک منبع آگاه به اسرائیل هیوم گفت: رژیم صهیونیستی همچنین در نظر دارد بندر لارناکا را بخشی از یک قطب حمل و نقل جایگزین برای اتصال اروپا و هند از طریق این سامانه قرار دهد. رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند چنین مسیری را در چارچوب عادی سازی آینده روابط با پادشاهی عربستان سعودی ایجاد کند. رژیم صهیونیستی بندر لارناکا را مدیریت خواهد کرد و شرکت های وابسته به رژیم صهیونیستی مسائل بازرسی امنیتی را انجام خواهند داد.
fararu به نقل از همه در یک