مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

پزشکیان عاقلی کرده شعار مسکن نداده است / اوضاع مسکن بحرانی است

۱ دقیقه خوانده شده
پزشکیان عاقلی کرده شعار مسکن نداده است / اوضاع مسکن بحرانی است

تبلیغات بنری


بعدی- دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود نتوانست به بخشی از وعده های خود در حوزه مسکن عمل کند. به عنوان مثال، وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی یا کنترل نرخ اجاره یا رهن عملا به بن بست رسیده است.

به گزارش فردا طرح هایی مانند طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم، طرح بدی نبود اما در صحنه عملی نشد. همچنین اگرچه مهرداد پازارباس وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم معتقد است که دخالت های دولت سیزدهم در تولید و تنظیم بازار مسکن منجر به کاهش تورم در این بخش شده است، اما برخی از تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که این امر وضعیت موقتی است و آن جهش قیمت ها در بازار مسکن در راه است.

اکنون در آستانه آغاز به کار دولت چهاردهم، سوالاتی مطرح می شود، از جمله اینکه دولت مسعود پزشکیان چگونه می تواند وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشد و اینکه چرا بازار مسکن ایران در سال های اخیر به ندرت شاهد دوره غیر التهابی بوده است؟ بیت الله ستریان، کارشناس مسکن و تحلیلگر اقتصاد مسکن در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:

مشکل مسکن با تغییر دولت ها حل نمی شود ما نیازمند تحول ساختاری هستیم

پزشکیان عاقلی کرده شعار مسکن نداده است / اوضاع مسکن بحرانی استبیت الله ستاریان به همه در یک گفت: مشکل مسکن مشکلی نیست که با تغییر دولت یا فکر کردن به اینکه دولت جدیدی که روی کار می‌آید می‌تواند با این ساختار غلط مشکلات را حل کند، واقعیت این است که در دولت دوازدهم و سیزدهم نه روحانی و نه رئیسی برنامه قوی تری نسبت به دیگری در حوزه مسکن ارائه کردند و وقتی هر کدام وارد یک ساختار اقتصادی یا شکل خاصی از کار شدند، جالب اینکه این شکل ساختاری از اساس اشتباه است الگوی اقتصادی در بحث اقتصاد عمومی مدافعان خود را دارد به طور کلی، بخش خصوصی نباید در کار با مشکل مواجه شود، پس مشکل اقتصاد ما کجاست و چرا وقتی از تولید صحبت می کنیم؟ برخی از اقتصاددانان در مورد مصرف ارز صحبت می کنند، اما این چیزی نیست که ما در مورد آن صحبت می کنیم، زیرا ما به دلیل اقتصاد بسته و محدود، توانایی های محدودی داریم بالاست که نمی توان نیازهای بخش مسکن را نادیده گرفت.»

وی افزود: هر سال ارزش بخشی از مسکن کشور کاهش می یابد، خانواده های جدید می آیند و نیاز مسکن کشور افزایش می یابد. همه اینها باعث می شود که ما به حدود یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی نیاز داشته باشیم که حداقل تا دو دهه آینده ادامه خواهد داشت. همچنین در صورت افزایش نرخ جمعیت، این وضعیت بدتر خواهد شد. در این صورت پزشک چه کاری می تواند انجام دهد؟ آیا می خواهد اعلام کند که دولت چهاردهم برای ساخت مسکن وام می دهد؟ یا زمین امکانات را فراهم می کند؟ خب ما این تجربه را در دولت های قبلی گذراندیم و جوابی نگرفتیم. اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، باید کسانی را که محکم ایستاده‌اند و خواهان تغییر در کشور نیستند، از ستون‌های قدرت حذف کنیم. برخی با شعارهایی مانند حمایت از مظلوم و حمایت از نیازمندان به اقتصاد و مسکن حمله می کنند و اقتصاد بسته را ایجاد و حفظ می کنند.. در این نوع اقتصاد، آقای مزیکیان چگونه بخش تولید را رونق خواهد داد؟

50 سال است که در بازار مسکن حرکت اشتباهی کرده ایم

این استاد دانشگاه ادامه داد: درست است که آقای پزشکیان می‌تواند تحریم‌ها را بردارد، به رشد اقتصاد کشور کمک کند یا حتی در جهت بهبود وضعیت مسکن و کسب درآمد برای کشور گام بردارد. اما همه اینها برای حل مشکلات اساسی بازار مسکن کشور کافی نیست. ما در دوره هایی مانند آقای هاشمی رفسنجانی چنین تلاش هایی انجام دادیم اما این تلاش ها تاثیر چندانی در کاهش قیمت مسکن نداشت. نگاهی به نمودار قیمت مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن در سال های گذشته از همه کالاها جلوتر بوده است. واضح است که هر اقتصاددانی که از سفته بازی در حوزه مسکن صحبت می کند، هیچ شناختی از بازار مسکن ندارد. چگونه می توان بیش از 20 درصد کالاهایی مانند مسکن را احتکار و معامله کرد؟ قیمت مسکن به دلیل عرضه و تقاضا تغییر می کند. پتانسیل کامل بخش خصوصی ما که 95 تا 97 درصد سهام مسکن را در اختیار دارد، ظرفیت ساخت بین 300 تا 400 هزار واحد را دارد.

او اضافه کرد: “اگر آقای مازیکیان مداخلات لازم را در کل اقتصاد انجام ندهد و در حوزه ارز، طلا و… موفق نشود، در حوزه مسکن هم موفق نخواهد بود.. در آن روز شاهد تحولی در بخش مسکن خواهیم بود و متوجه خواهیم شد که 50 سال است که اشتباه می کنیم. ما 50 سال است که با یک بیانیه قدیمی جلو می رویم که اشتباه است، باید به سمت آزادسازی اقتصادی برویم. دولت باید متکی به عملکرد اقتصادی مردم باشد و تنها باجگیر باشد. اگر به مردم اجازه کار و فعالیت داده شود و توسعه اقتصادی ایجاد شود، دولت هم رشد می کند.. باید نهادهای اقتصادی را با دولت قطع کرد. تا زمانی که این مشکلات را در اقتصاد کلان کشور حل نکنیم به رشد و پیشرفت نخواهیم رسید. مسکن تنها یکی از مشکلات کلان اقتصادی ماست. سال آینده با بحران مسکن مواجه خواهیم شد. اگر چند سال پیش یکی می گفت قیمت مسکن 300 یا 400 میلیون متری می شود، هیچکس باور نمی کرد، اما الان به راحتی این را می پذیریم.. حالا می خواهم بگویم به متری 4.5 میلیارد تومان می رسیم. هر چقدر هم که جراحی و تغییرات در ساختار اقتصاد کشور به تاخیر بیفتد، وضعیت مسکن بدتر خواهد شد. فردی که ماهی 15 میلیون درآمد دارد چگونه می تواند ماهی 100 میلیون تومان اجاره بها بدهد؟ کارگر و معلم و امثال او چگونه می خواهند رهن و اجاره مسکن در تهران را قبول کنند؟ آقای پزشکیان عاقل بود که شعار مسکن ندهد و امیدوارم از این به بعد در این حوزه شعار ندهد.زیرا هر چه او بگوید، این اتفاق نخواهد افتاد.»

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *