مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

چرا یاکوتسک سردترین شهر جهان است؟

۱ دقیقه خوانده شده
چرا یاکوتسک سردترین شهر جهان است؟

تبلیغات بنری


سردترین شهر جهان در سیبری قرار دارد که دمای آن به منفی ۷۶ درجه فارنهایت می رسد. در این مطلب می خوانید چرا این شهر اینقدر سرد است.

ارنست شاکلتون، کاشف قطب جنوب، در نامه‌ای به دوست مشهور لندنی‌اش، کیتی بگسون، سرمای شدید و اثرات فاجعه‌بار آن بر خدمه را در طول سفر خود در سپتامبر 1902 توصیف می‌کند.

شاکلتون نوشت: “متاسفانه، ما یکی از مردان خود را با سقوط از یک شیب یخی در یک کولاک بسیار بد از دست دادیم و پس از آن یک ستوان و سه مرد دیگر را از دست دادیم. اکنون هوا بسیار سرد و کمینه -62 درجه فارنهایت است.” [منفی 52.2 درجه سانتیگراد] بوده است.”

این روزها سالانه تنها چند هزار نفر (عمدتاً دانشمندان) از قطب جنوب بازدید می کنند. اگرچه قطب جنوب سردترین قاره است، اما ساکنان برخی از شهرهای دیگر نقاط جهان به طور معمول در معرض دمایی به همان اندازه سرد هستند.

مکان سردترین شهر جهان متعلق به شهر یاکوتسک روسیه است. یاکوتسک در سیبری واقع شده است، یکی از سردترین و کم جمعیت ترین مناطق جهان، با جمعیتی در حدود 336200 نفر که بسیاری از آنها برای آلروسا، که معدن الماس این شهر را اداره می کند، کار می کنند.

دمای هوا در یاکوتسک به منفی 60 درجه سانتیگراد رسید. برخی از ساکنان اصرار دارند که روزهای سردتری را تجربه کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند آن را ثابت کنند، زیرا طبق مصاحبه بی‌بی‌سی «دماسنج فقط تا -63 درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد».

با توجه به داده های آب و هوایی. org که داده‌های خود را از سازمان بین‌دولتی مرکز اروپا برای پیش‌بینی‌های هوای متوسط ​​گرفته است، میانگین دمای سالانه در یاکوتسک منفی 7.5 درجه سانتی‌گراد است. میانگین دما در یاکوتسک برای شش ماه از سال زیر صفر درجه سانتیگراد است و جیوه در ماه جولای به حداکثر 20 درجه سانتیگراد می رسد.

یاکوتسک بزرگ‌ترین شهر ساخته شده بر روی یخ‌های دائمی است، زمینی که حداقل برای دو سال متوالی برای همیشه یخ زده است. به گزارش مجله ساختمانی سایت نیوز، بیشتر ساختمان های شهر بر روی پایه ها یا ستون های چوبی یا فلزی ساخته شده اند تا گرمایی که ایجاد می کنند، لایه های یخ زده زیر آن را آب نکند. هوای گرم ساختمان ها نیز می تواند باعث شود شهر در «مه سکونتگاهی» پوشیده شود. در زمستان، یاکوتسک در مه مسکونی پوشانده می شود، مه زمانی که هوا خیلی سرد است تا هوای گرم خانه ها، مردم و ماشین ها بالا بیاید.

با این حال، مرگ و میر ناشی از سرما واقعاً تأثیری بر شهر ندارد. مطالعه ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد نشان داد که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های مرتبط با سرما در یاکوتسک با کاهش دما (مانند سایر کشورهای اروپایی) افزایش نمی یابد. این به این دلیل است که ساکنان متوجه می شوند که باید لباس گرم بپوشند و در خانه بمانند. “فقط لباس گرم بپوشید، مانند گل کلم!”

چرا یاکوتسک سردترین شهر جهان است؟

یک هنرمند در نوامبر 2018 روی یک مجسمه یخی در یاکوتسک کار می کند

یاکوتسک سردترین شهر است، اما مکان‌هایی وجود دارند که جمعیت کمتری دارند، ساکنان دائمی آن‌ها و حتی سردتر هستند. Oymyakon، یک سکونتگاه روسی با حدود 500 نفر، در سال 1924 به دمای انجماد منفی 71.2 درجه سانتیگراد رسید.

در کمال تعجب، یاکوتسک و اویماکون خیلی به هم نزدیک نیستند، زیرا 928 کیلومتر از هم فاصله دارند و سفر از این دو شهر به یکدیگر حدود 21 ساعت طول می کشد.

پس چرا سرمای این دو مکان اینقدر استخوان سوز است و چرا هنوز مردم در این محیط های خشن و خشن زندگی می کنند؟

الکس دی کاریا، استاد هواشناسی در دانشگاه میلرسویل پنسیلوانیا می گوید: سیبری به دلیل ترکیبی از عرض های جغرافیایی بالا و توده زمین بسیار بزرگ، بسیار سرد است.

چرا

نمای هوایی از Oymyakon، سیبری

دمای شدید جهانی (هم بالا و هم پایین) در قاره ها رخ می دهد زیرا زمین سریعتر از اقیانوس ها گرم و سرد می شود. در مورد سیبری، پوشش برف و یخ نیز نقش دارند و با انعکاس تابش خورشیدی دریافتی به فضا، به خنک نگه داشتن منطقه کمک می کنند.

این ترکیب عوامل باعث ایجاد یک ناحیه پرفشار نیمه دائمی و بزرگ شده است که در زمستان بر فراز سیبری تشکیل می شود و به عنوان فشار بالا سیبری شناخته می شود.

دی‌کاریا می‌گوید: «فشارهای زیاد بر روی قاره‌ها در عرض‌های جغرافیایی بالا عموماً به داشتن هوای پایدار، رطوبت کم و آسمان صاف و در نتیجه دمای سطح بسیار سرد شناخته می‌شوند.» این به این دلیل است که رطوبت کم و آسمان صاف به امواج بلند (مادون قرمز و مایکروویو) ساطع شده از زمین اجازه می دهد تا به بالای جو برسد و در فضا پخش شود و در نتیجه دمای سطح سرد شود.

جدا از شرایط خاص در یاکوتسک و اویماکون، توپوگرافی نیز نقش مهمی ایفا می کند. یونی رایسینن، استاد ارشد مؤسسه تحقیقات سیستم جوی و زمینی در دانشگاه هلسینکی فنلاند، توضیح می‌دهد: «این مکان‌ها در دره‌های محلی احاطه‌شده توسط ارتفاعات واقع شده‌اند.

Raisinen می‌گوید: «نتیجه این است که دریاچه‌های به اصطلاح سردسیر در شرایط آرام زمستانی راحت‌تر تشکیل می‌شوند. هوای سرد نسبتاً «سنگین» می‌تواند در نزدیکی کف دره گیر کند. برای Oymyakon، این اثر با ارتفاع نسبتاً زیاد رشته کوه های اطراف تقویت می شود، که دریاچه های هوای سرد را از مخلوط شدن با هوای گرم محافظت می کند. »

پس چرا مردم در این مکان های خشن در سیبری به زندگی خود ادامه می دهند؟

کارا اوکوپاک، انسان شناس زیست شناسی و مدیر آزمایشگاه انرژی انسانی در دانشگاه نوتردام، می گوید: “من فکر می کنم این افراد به جایی که زندگی می کنند و نبوغی که برای زندگی موفق در مکان های سخت دارند افتخار می کنند.”

بنابراین، وقتی صحبت از دمای شدید به میان می‌آید، ترجیح می‌دهید جایی خیلی سرد یا خیلی گرم زندگی کنید؟ به هر حال، در آن سوی طیف، گرم ترین شهرها کراچی در پاکستان و اهواز در ایران هستند که در هر دوی آنها دمای هوا به طور معمول به بالای 40 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. آنها همچنین به ترتیب به رکورد 47.8 درجه سانتیگراد و 54 درجه سانتیگراد رسیدند.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *