مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

چند نکته قابل تامل در کارنامه تورمی دولت پزشکیان

تبلیغات بنری


کاهش نرخ تورم در ابتدای کار دولت چهاردهم در شرایطی است که بررسی وضعیت استانداری های کشور نشان می دهد در این مدت نرخ تورم در 15 استانداری کشور کمتر از میانگین بوده است. در سراسر کشور (34.2%).

به گزارش سایت اقتصاد ایرانیان، در 10 مرداد 1403 تمامی وزرای دولت چهاردهم از شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند. از این رو شهریور ماه اولین ماه فعالیت رسمی دولت پزشکی بود و اکنون مرکز آمار تغییرات تورمی یک ماهه دولت را فاش کرده است، هرچند بانک مرکزی ترجیح داده سکوت کند و اطلاعات خود را در خصوص شفاف سازی این موضوع به روز نکند. آمار تورم

با بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی این مرکز، مشخص می‌شود که در ششمین ماه سال، نرخ تورم سالانه خانوارها در کل کشور به ۳۴.۲ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. این میزان برای گروه خوراکی و غیرخوراکی به ترتیب 29.1 و 36.9 درصد بوده و نسبت به مردادماه کاهش داشته است.

از سوی دیگر نرخ تورم ماهانه شهریور ماه برای کل کشور 1.7 درصد بوده که نسبت به نرخ 2 درصدی مردادماه کاهش یافته است. این شاخص برای مواد غذایی و اقلام غیرخوراکی به ترتیب 9/0 و 1/2 درصد است.

در نهایت نرخ تورم نقطه‌ای در آخرین ماه تابستان برای کل خانوارهای کشور 31.2 درصد ثبت شد. این میزان در گروه خوراکی و غیرخوراکی به ترتیب 8/23 و 2/35 درصد است.

نرخ تورم در این استان به کمتر از 25 درصد رسید.

کاهش نرخ تورم در ابتدای کار دولت چهاردهم در شرایطی اتفاق می افتد که بررسی وضعیت استانداری های کشور نشان می دهد در این مدت نرخ تورم در 15 استانداری کشور کمتر از میانگین بوده است. در کل کشور (34.2 درصد)، به طوری که استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم سالانه 24.4 درصد کمترین نرخ تورم را در بین استان های کشور به ثبت رسانده است. . بالاترین نرخ تورم سالانه 37.9 درصد است. تهران، پایتخت ایران، با نرخ تورم 32.6 درصد در زمره استان های با نرخ تورم کمتر از میانگین کشور قرار دارد.

چند نکته قابل تامل در گزارش تورم پزشکی دولت

تورم «داشتن» و «نداشتن».

نگاهی به تغییرات تورمی دهک های خرج کننده در شهریور ماه نشان می دهد که دهک بالا در پایان نیمه اول سال به عنوان پایین ترین دهک درآمدی جامعه، تورم 30.7 درصدی را تجربه کرده است که نسبت به سایر دهک ها کمتر است. طبقه ثروتمند جامعه 34.8 درصد است که بالاترین نرخ تورم سالانه را در بین دهک ها ثبت می کند.

وضعیت در دو گروه خوراکی و غیرخوراکی متفاوت است. بر اساس تورم سالانه مواد غذایی کل کشور 29.1 درصد، کمترین دهک درآمدی کمترین نرخ تورم با 23.8 درصد و دهک دهم (ثروتمندترین افراد جامعه) دارای تورم سالانه 31 درصد بوده که بالاترین نرخ تورم مواد غذایی در داخل کشور است. دسته های هزینه

اما در گروه غیرخوراکی و خدمات، روند با مواد غذایی متفاوت است. به عبارت دیگر دهک های بالای جامعه در شهریورماه امسال تورم 37.5 درصدی را در هزینه های غیرخوراکی و خدماتی تجربه کردند که بالاتر از میانگین کل کشور و بیشتر از دهک های دهم است دهک درآمدی بیشترین نرخ تورم برای گروه غیرخوراکی به 36 درصد رسید که نسبت به سایر دهک ها کمتر است. بنابراین فشار قیمت تمام شده و تورم در گروه غذایی بر دوش ثروتمندان بود در حالی که در اقلام غیرخوراکی بر دوش افراد کم درآمد جامعه بود.

چند نکته قابل تامل در گزارش تورم پزشکی دولت

برنامه تورمی رئیس جمهور چیست؟

مسعود پزشکیان در مذاکرات دولت چهاردهم بارها در رابطه با برنامه دولت خود برای کاهش تورم و سایر مسائل اقتصادی به بیان قانون برنامه پنج ساله هفتم مترقی پرداخت و بر اجرای این قانون در دولت تاکید کرد. این قانون در 13 تیرماه سال جاری به سرپرست ریاست جمهوری سیزدهم ابلاغ شد و اکنون روی میز دولت چهاردهم قرار دارد.

در فصل دوم این قانون با عنوان اصلاح نظام بانکی و کاهش تورم به صراحت بیان شد که هدف کمی در پایان برنامه برای نرخ تورم 9.5 درصد است. بنابراین دولت پزشکی باید برای رسیدن به تورم تک رقمی گام بردارد. زیرا بر اساس قانون جدید بانک مرکزی، این بانک وظیفه کنترل و کنترل تورم را بر عهده دارد. بنابراین برنامه دولت در زمینه تورم رسیدن به هدفی است که در برنامه پنج ساله مشخص شده که تورم تک رقمی است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *