مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

چه تعداد جنگنده سوخو در جهان فعال است؛ کدام کشور بیشترین فروند از این جت را دارد؟

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


روسیه مدت‌هاست که قادر به تولید ناوگان بزرگی از هواپیماهای با قابلیت جنگی بوده است، اگرچه اکثر مردم احتمالاً با خانواده جت‌های جنگنده میگ این کشور آشنا هستند. در حالی که شرکت هواپیماسازی روسیه که میگ‌ها را می‌سازد، سهم بزرگی از هواپیماهای فروخته شده در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد، اما تنها شرکتی نیست که در این نقش در فدراسیون روسیه فعالیت می‌کند. JSC Sukhoi از قبل از جنگ جهانی دوم وجود داشته است.

به گزارش روزیاتو، خانواده هواپیماهای جنگنده سوخو علاوه بر MIG در سرتاسر دنیا دیده شده و به خاطر قابلیت هایش شهرت دارند.

این روزها، جدیدترین جنگنده سوخو، Su-57 Felon، یک جنگنده چندمنظوره رادارگریز نسل پنجم که قرار است جایگزین جنگنده های قدیمی MiG-29 و Su-27 شود، خبرساز شده است. در حالی که روسیه ناوگان نظامی بزرگی از جنگنده های سوخوی دارد، آنها را برای صادرات نیز تولید می کند. به همین دلیل تعداد زیادی از آنها در نیروی هوایی کشورهای جهان پرواز می کنند.

چه تعداد جنگنده سوخو در جهان فعال است و کدام کشور بیشترین تعداد این هواپیماها را دارد؟

روسیه بیشترین تعداد جنگنده سوخو را در ارتش خود دارد که بیش از 1000 فروند از آنها در مدل های مختلف است. پس از روسیه، 9 کشور دارای حداقل 50 فروند از این جنگنده هستند، در حالی که 25 کشور دیگر کمتر از 50 فروند از این جنگنده را در نیروی هوایی خود دارند.

کشورهایی که بیشترین تعداد هواپیمای جنگنده سوخو را دارند

فدراسیون روسیه بیشترین تعداد جنگنده سوخو را در ناوگان هوایی خود دارد که جای تعجب نیست زیرا خود کشور آنها را تولید می کند. بر اساس گزارش نیروی هوایی جهانی 2024 که هواپیماهای نظامی فعال را در سراسر جهان ردیابی می کند، روسیه دارای 1082 جنگنده سوخو است که شامل 49 جنگنده آموزشی و 110 جنگنده دیگر می شود. چین با 399 جنگنده سوخو از مدل های مختلف در رتبه دوم قرار دارد.

سومین کشور دارای بیشترین تعداد جنگنده سوخو، هند است که 266 فروند هواپیمای سوخو در ناوگان هوایی خود دارد. پس از هند، تعداد این جنگنده ها در نیروی هوایی سایر کشورها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و الجزایر با 105 فروند هواپیما در جایگاه چهارم قرار دارد. دیده بان نظامی در 15 سپتامبر گزارش داد که اوکراین برخی از آخرین جت های جنگنده Su-27 خود را از دست داده است، که نشان می دهد اعداد ارائه شده توسط نیروهای هوایی جهانی دیگر دقیق نیستند.

چه تعداد جنگنده سوخو در جهان فعال است و کدام کشور بیشترین تعداد این هواپیماها را دارد؟

سه کشور دیگر که حداقل 50 جنگنده سوخو دارند بلاروس با 61 فروند، سوریه با 57 فروند و کره شمالی با 56 فروند سوخو هستند. این ده کشور در مجموع 2239 هواپیمای جنگنده سوخو را اداره می کنند. این عدد از آن جهت حائز اهمیت است که نیروی هوایی جهان تنها توانست 2628 فروند هواپیمای سوخو را ردیابی کند. به این ترتیب، 85.2 درصد از کل جت های جنگنده سوخوی فعال تنها در دست 10 کشور است.

البته هر جنگنده سوخو به اندازه جنگنده های دیگر کارآمد نیست. بسیاری از هواپیماهای سوخو که در سراسر جهان پرواز می کنند، مدل های قدیمی تر هستند و تعداد کمی از آنها وجود دارد.

خانواده جنگنده سوخو

تشخیص اینکه کدام کشورها بیشترین تعداد جنگنده سوخوی را دارند به دلیل مدل های مختلف در خدمت دشوار است. اگرچه نسل های زیادی از جنگنده های سوخو وجود داشته است، اما تنها تعداد کمی از آنها در خدمت هستند. این نسخه ها شامل Su-22 Fitter D، Su-24 Fencer، Su-25 Frogfoot، Su-27 Flanker، Su-30 Flanker C، Su-33 Flanker D، Su-34 Fullback، Su-35 Flanker E و اخیرا توسعه یافته Su-نسخه 57 Felon. هرکدام قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند و مانند اکثر تجهیزات نظامی در غرب، جنگنده های سوخو نیز در طول سال ها شاهد به روز رسانی ها و ارتقاء های زیادی بوده اند.

چه تعداد جنگنده سوخو در جهان فعال است و کدام کشور بیشترین تعداد این هواپیماها را دارد؟

سوخو 30 محبوب ترین جنگنده در کشورهای صاحب جنگنده سوخو است، زیرا 10.8 درصد از ناوگان جنگنده سوخو را در سراسر جهان تشکیل می دهد. Su-30 نسل چهارم جنگنده چند منظوره است که قادر به انجام ماموریت های مختلف است. این هواپیما شبیه F-15E Strike Eagle آمریکایی است. بیشتر Su-30 های در خدمت امروز در هند هستند، با تمام 266 جنگنده سوخوی هند، Su-30 و 12 فروند دیگر نیز سفارش داده شده است. روسیه همچنین ناوگان بزرگی از Su-30 در خدمت دارد، اگرچه تعداد کل این جنگنده ها با Su-27 و Su-35 محاسبه می شود.

دومین هواپیمای پرطرفدار در حال خدمت در سراسر جهان، Su-24 است که 10.7 درصد از کل هواپیماهای سوخوی در خدمت را تشکیل می دهد. Su-24 بسیار قدیمی است و در اوایل دهه 1970 معرفی شد. Su-24 در درجه اول به عنوان یک بمب افکن استفاده می شود، اگرچه همچنین قادر به حمله هوا به هوا است و به عنوان یک جنگنده رهگیر عمل می کند. سوخو به ارتقای خانواده جنگنده خود ادامه می دهد، بنابراین مدل های جنگنده سوخوی بیشتری احتمالا در آینده معرفی خواهند شد، از جمله Su-75 Checkmate که در سال 2021 وارد فاز توسعه شد.

کشورهای دارای کمترین تعداد هواپیما از خانواده جنگنده سوخو

چه تعداد جنگنده سوخو در جهان فعال است و کدام کشور بیشترین تعداد این هواپیماها را دارد؟

در حالی که تنها 10 کشور بیش از 85 درصد از هواپیماهای جنگنده سوخو را در سراسر جهان در خدمت دارند، هنوز تعداد زیادی از آنها برای 25 کشور دیگر وجود دارد. پس از 56 هواپیمای سوخوی کره شمالی، آنگولا و ازبکستان با داشتن 38 فروند هواپیمای سوخو در جایگاه بعدی قرار دارند. ایران و لهستان با 32 فروند هواپیمای سوخو در نیروی هوایی خود در رتبه های بعدی قرار دارند. عراق 30 فروند جنگنده سوخو دارد و پس از آن ترکمنستان 25 فروند، یمن 2323 فروند، ونزوئلا 21 فروند و اتیوپی 21 فروند سوخو در ناوگان هوایی خود قرار دارند.

پس از اتیوپی، این تعداد به طور قابل توجهی کاهش یافته است، به طوری که مالزی با 18 هواپیمای سوخو از کشورهای برتر عقب تر است. ارمنستان با 17 فروند هواپیما و اندونزی و سودان به ترتیب با 16 و 15 جنگنده سوخو در رده های بعدی قرار دارند. آذربایجان 12، چاد 9، پرو 8 و بلغارستان 7 جنگنده سوخو. جمهوری دموکراتیک کنگو و اوگاندا هر کدام شش فروند هواپیمای جنگنده سوخو دارند، در حالی که گینه استوایی دارای چهار فروند از این نوع هواپیماها است. لیبی در حال حاضر دارای سه جنگنده سوخو فعال است، در حالی که اریتره، ساحل عاج، میانمار و نیجر تنها دو فروند سوخو دارند. این 25 کشور با هم از 389 فروند جنگنده سوخو در عملیات فعال استفاده کردند.

چه تعداد جنگنده سوخو در جهان فعال است و کدام کشور بیشترین تعداد این هواپیماها را دارد؟

روسیه این روزها بسیاری از سامانه های تسلیحاتی و هواپیماهای خود را نمی فروشد. به دلیل جنگ در اوکراین، منابع این کشور تمام شده و تحریم ها مانع از برخورد روسیه با اکثر مشتریان سابق خود می شود، بنابراین تعداد کمتری از جنگنده های سوخوی کشور را ترک می کنند. اما با بهبود اوضاع، روسیه احتمالاً به صادرات جنگنده های سوخوی خود به هر کشوری که مایل باشد پول خود را برای آنها خرج کند، ادامه خواهد داد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *