چه کسی اولین پرواز با موتور را انجام داد؟ برادران رایت نبودند!
۱ دقیقه خوانده شدهدر سال 1909، هواپیماهای نظامی را دیدم (Wright Military Flyer) توسط ارتش ایالات متحده پذیرفته شد و به اولین هواپیمای نظامی در جهان تبدیل شد.
به گزارش روزیاتو، آمریکا به عنوان اولین کشوری که آسمان ها را فتح کرد و از هواپیما در نیروهای مسلح استفاده کرد، شناخته می شود. اما آیا واقعا اینطور بود؟ در واقع، در آن زمان، انسان ها برای بیش از 120 سال پرواز می کردند و ارتش ایالات متحده از زمان جنگ داخلی از هواپیما (به شکل بالن) استفاده می کرد.
بنابراین، برادران رایت برای اولین بار چه کردند؟ آیا اصلاً کار مهمی انجام شده است؟
انسان 120 سال است که پرواز می کند
اولین پرواز سرنشین دار در سال 1783 با بالن در پاریس انجام شد. این رویداد بزرگ ادامه یافت و در سال 1852 با اولین پرواز خودکار و کنترل شده همراه شد که طی آن یک موتور به یک بالون (یا بالون) متصل شد – این بار در پاریس. در دهه 1890، انسان ها با هواپیماهای سنگین تر از هوا (یا گلایدرها) بدون موتور پرواز می کردند.
“پس از مرگ اورویل رایت در سال 1948، مجریان املاک رایت با یک شرط موافقت کردند که نسخه 1903 فلایر را به اسمیتسونیان بفروشند: این که موزه هرگز نگوید که شخص دیگری قبل از خانواده رایت پرواز کرده است.». – مجله تایم
برنامه پرواز:
1783: اولین پرواز با بالون سرنشین دار
1852: اولین بالون موتوری
دهه 1890: اولین گلایدرهای سرنشین دار
1900: اولین کشتی هوایی صلب آزمایشی موفق (Zeppelin LZ 1)
1890-1903: بسیاری از مردم با هواپیماهای سرنشین دار سنگین تر از هوا آزمایش کرده اند.
1903: پرواز رایت فلایر
1906: پرواز آلبرتو سانتوس-دومونت بدون سیستم پرتاب خارجی
اما چه کسی مسئول اولین پرواز دوربرد، نیرومند و سنگین تر از هوا (که امروزه به عنوان هواپیما شناخته می شود) بود؟ نکته اصلی این است که ما هرگز پاسخ این سوال را به طور قطع نمی دانیم. اما دلیل خوبی برای این باور وجود دارد که برادران رایت اولین کسانی نبودند که با یک هواپیمای برقی به آسمان رفتند.
اولین پرواز سنگین تر از هوا
تعدادی از پیشگامان هوانوردی هستند که می توانستند اولین کسانی باشند که به پروازی سنگین تر از هوا دست یافته اند. اما آثار آنها به اندازه آثار برادران رایت مستند نیست. همانطور که در دانشگاه، شناسایی کسی که برای اولین بار چیزی در علم کشف می کند دشوار است. این عنوان به کسانی می رسد که اولین بار منتشر شده است (به عنوان مثال، قبل از انتشار چارلز داروین در مورد منشأ گونه ها در سال 1859، حدود 70 نفر در مورد تکامل نوشته بودند). در اینجا چهار نامزد انتخاب شده برای عنوان اولین کسی که با هواپیمای برقی پرواز می کند، آورده شده است.
آلبرتو سانتوس دومونت
گاهی اوقات آلبرتو سانتوس-دومونت محتمل ترین نامزد برای انجام اولین پرواز برقی قبل از برادران رایت در نظر گرفته می شود. او یک خلبان برزیلی بود که با هواپیماهای آزمایشی سبک تر از هوا و سنگین تر از هوا پرواز می کرد. او حتی در سال 1901 با بالون خود را در اطراف برج ایفل پرواز داد.
پروازهای سنگین تر از هوا او توسط باشگاه هوانوردی فرانسه در اکتبر 1906 تأیید شد و اولین پروازهایی بود که به طور رسمی توسط سازمان ثبت هوانوردی به ثبت رسید. بسیاری در برزیل سانتوس-دومون را اولین خلبان موفق می دانند زیرا هواپیمای او از سیستم پرتاب خارجی استفاده نمی کرد.
گوستاو وایتهد
پس از تجزیه و تحلیل عکس های قدیمی، مجله تایم در سال 2013 مقاله ای منتشر کرد و ادعا کرد که گوستاو وایتهد اولین کسی بود که دو سال قبل از برادران رایت پرواز کرد. ادعا می شود وایتهد اولین “هواپیمای موتوردار برای پرواز موفقیت آمیز” را تولید کرده است. مجله تایم نوشت: “در 14 آگوست 1901… به نظر می رسد وایت هد اولین پرواز پایدار، کنترل شده و سنگین تر از هوا در جهان را انجام داده است – بیش از دو سال قبل از رایت.”
ساموئل پیرپونت لنگلی
گاهی اوقات گفته می شود که ساموئل لنگلی اولین کسی بود که یک ماشین پرنده سنگین تر از هوا تولید کرد. در واقع، پس از پروازهای موفقیتآمیز او با مدلهای کوچک و بدون سرنشین در دو سال گذشته، ارتش ایالات متحده 50000 دلار برای این پروژه در سال 1898 به او پرداخت کرد. با این حال، برخی با اشاره به اینکه فرودگاه او دو بار به رودخانه پوتوماک سقوط کرده است، داستان رسمی را زیر سوال میبرند. دسامبر 1903 با یک نفر در کشتی.
ریچارد پیرس
نیوزلند هرگز در نوآوری هوانوردی پیشرو نبوده است، اما در سطح محلی داستانی وجود دارد که چگونه یک مخترع محلی، ریچارد پیرس، اولین کسی بود که پرواز کرد. دایره المعارف ترا نیوزیلند ادعا می کند که پیرس برای مدت کوتاهی بین سال های 1902 تا 1904 با هواپیمای خود پرواز کرد، اما او مردی خجالتی بود و هیچ عکسی از این پروازها گرفته نشده است.
برندگان رسمی و کسانی که صاحبان پتنت را مورد آزار و اذیت قرار دادند، معرفی شدند
هیچ چیز (حداقل در ایالات متحده) احتمالاً این روایت را تغییر نمی دهد که برادران رایت اولین کسانی بودند که پروازهای رایت خود را پرواز کردند. به یک معنا، تقریباً مهم نیست که شخص دیگری اولین کسی باشد که پرواز می کند یا نه – از دیدگاه این سؤال فلسفی: “اگر درختی در جنگل بیفتد و کسی برای شنیدن آن نباشد، آیا صدایی در می آید؟” “.
در حالی که برادران رایت ممکن است چیزی بیشتر از محصولات زمان خود بوده باشند، اختراع آنها آنها را به شهرت رساند و رایت فلایر بود که تلاش ها برای تسخیر آسمان ها را تسریع کرد.
ارتش آمریکا رایت مدل A | |
اولین پرواز | 1908 |
تعداد خودروهای ساخته شده | نزدیک به 60 ماشین |
مالک | ارتش آمریکا |
ساخت و ساز | شرکت رایت |
نقش | شبیه سازی/آموزش |
چیزی که همه می توانند از آن مطمئن باشند این است که نام برادران رایت به عنوان اولین پرواز در نوع خود در تاریخ ثبت شده است. پس از پرواز در سال 1903، آنها سخت مبارزه کردند تا از حقوق ثبت اختراع خود محافظت کنند و موقعیت خود را به عنوان اولین پرواز حفظ کنند. آنچه به دنبال داشت سالها محدودیتهایی بود که بر برادران رایت اعمال شد که از دیگر هوانوردان شکایت کردند و توسط مجله تایم به عنوان ناقضان اصلی ثبت اختراع توصیف شدند.
از قضا، در حالی که آنها اولین هواپیما را برای ارتش ایالات متحده در سال 1909 فراهم کردند، با شروع جنگ جهانی اول در سال 1914 و ورود ایالات متحده به جنگ در سال 1917، ایالات متحده در هوانوردی در مقایسه با همتایان اروپایی خود در وضعیت نامناسبی قرار داشت به طرز ناامیدکننده ای عقب مانده بود، ایالات متحده نتوانست در طول جنگ به او غرامت بدهد. در عوض، ایالات متحده که صنعت هوانوردی آن سال ها توسط برادران رایت متوقف شده بود، مجبور شد از هواپیماهای فرانسوی و انگلیسی استفاده کند.