کدام جتهای جنگنده امروزی قابلیت سوپرکروز دارند؟
۱ دقیقه خوانده شدهحتی قبل از اینکه چاک یگر دیوار صوتی را با بل X-1 در اکتبر 1947 بشکند، مهندسان و فیزیکدانان با میزان نیروی رانشی که هواپیماها می توانستند ایجاد کنند بازی می کردند. موفقیت بل X-1 به تدریج منجر به ساخت F-100D Super Sabre، اولین جت جنگنده مافوق صوت شد. تا دهه 70، هر هواپیمای جنگنده در آسمان می توانست بیش از 1 ماخ باشد. امروزه برخی از آنها می توانند دو برابر سرعت صوت یا 2 ماخ پرواز کنند، اگر خلبان محموله را نیز فعال کند.
به گزارش روزیاتو، پس از سوخت رسانی به جت، سوخت را مستقیماً به ورودی هوای موتور تزریق می کند تا قدرت بیشتری تولید کند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این کار سوخت زیادی مصرف می کند. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان موتور جت موتورهایی می سازند که می توانند بدون نیاز به سوخت سریعتر از سرعت صوت پرواز کنند (اگرچه هواپیما به این سرعت نمی رسد). این قابلیت اغلب به عنوان سوپرکروز یا کروز مافوق صوت شناخته می شود. قدرت سوپرکروز نه تنها به هواپیما کمک می کند تا به سرعت بدون سوختن به مقصد برسد، بلکه بزرگترین مزیت آن بحث سوخت است. جت های جنگنده مدرن زیادی وجود ندارند که قادر به سوپرکروز باشند، بنابراین در اینجا لیست کوتاهی از آنهایی که در حال حاضر با این قابلیت پرواز می کنند، آورده شده است.
F-22 Raptor می تواند با سرعت 1.5 ماخ پرواز کند
F-22 Raptor لاکهید مارتین افتخار نیروی هوایی ایالات متحده در زمینه نبرد است و دلیل خوبی هم دارد. موتورهای توربو سوپاپ دوقلوی پرت اند ویتنی F119-PW-100 می توانند در هنگام سوخت گیری سریعتر از 2 ماخ پرواز کنند و به جنگنده اجازه می دهند در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد. با این حال، هر زمان که خلبان بخواهد در سوخت صرفه جویی کند و پرواز هواپیما را بهبود بخشد، می تواند سریعتر از 1.5 ماخ سوپرکروز کند، قابلیتی که رپتور را به یک سلاح بسیار موثر تبدیل می کند. این جنگنده با قابلیت سوپرکروز خود می تواند به سرعت به مقصد برسد، ماموریت خود را به پایان برساند، از تکمیل ماموریت خود اطمینان حاصل کند، در صورت لزوم با جنگنده های دشمن درگیر شود و سوخت کافی برای بازگشت به پایگاه داشته باشد.
بله، Raptor از سال 2005 سال ها در خدمت بوده است، اما در حال حاضر هیچ جایگزینی در حال توسعه وجود ندارد. نیروی هوایی به توانایی های این جنگنده اعتقاد دارد و ژنرال کنت اس. ویلسباخ در ماه ژوئیه به The War Zone گفت که یک سری ارتقاء برنامه ریزی شده رپتور را برای سال های زیادی در خدمت نگه می دارد. و نیروی هوایی رپتور را در سال 2022 ستایش کرد و اظهار داشت: “طراحی پیشرفته اویونیک F-22، کنترل پرواز پیشرفته، مانورپذیری و نسبت نیروی رانش به وزن بالا به آن اجازه می دهد تا از همه هواپیماهای فعلی و برنامه ریزی شده بهتر عمل کند.” رپتور آنقدر پیشرفته است که ایالات متحده خطر فروش F-22 را به کشورهای خارجی، از جمله نزدیکترین متحدانش، نکرده است، اقدامی که می تواند راز موفقیت آن را فاش کند.
روسیه مدعی است که Su-57 آن می تواند با F-22 رقابت کند
گفته میشود که روسیه جزئیات تواناییهای جانشینان جنگندههای MiG-29 و Su-27 را برای مدت طولانی قبل از تحویل آنها به نیروی هوایی روسیه مخفی نگه داشته است. Su-57 پاسخ روسیه به F-22 Raptor ایالات متحده است، با این تفاوت که یک دوره توسعه طولانی و مبهم را پشت سر گذاشته است. روسیه کار بر روی Su-57 را در سال 2002 آغاز کرد و تا سال 2020 آن را به خدمت نگرفت. در حالی که می تواند با سرعت دو برابر صوت پرواز کند، Su-57 می تواند بدون نیاز به سوخت به 1.3 ماخ برسد.
Felon – نام مورد علاقه ناتو برای این جنگنده روسی – از دو موتور توربوفن Saturn/Lyulka 117S استفاده می کند که هر کدام 31305 پوند نیروی رانش تولید می کنند. این ظرفیت موتور در کنار ساخت مواد کامپوزیتی مختلف و پرکننده های لانه زنبوری آلومینیومی باعث شده تا Su-57 به راحتی در سرعت های بالا پرواز کند. خلبانان فلون می توانند تا 3480 کیلومتر بدون استفاده از سوخت پرواز کنند. با این حال، اگر خلبان از پس سوز استفاده کند، مسافت به طور قابل توجهی کاهش می یابد و به 1491 کیلومتر می رسد. به غیر از آزمایش در سوریه در سال 2018 در سناریوهای جنگی و مشاهده برخی اقدامات محدود در جنگ روسیه/اوکراین، هیچ کس واقعاً فرصتی برای مشاهده دقیق توانایی های Su-57 نداشته است.
هواپیمای چینی J-20 Mighty Dragon یک هواپیمای مرموز است
چنگدو J-20 Mighty Dragon نسل پنجم جت جنگنده چین و تلاشی برای ادعای برتری هوایی است. این هواپیما در مارس 2017 وارد خدمت نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق شد و چین را به سومین کشوری تبدیل کرد که از جت جنگنده نسل پنجم استفاده می کند – روسیه و ایالات متحده دو کشور دیگر هستند. این جنگنده نه تنها از F-35 Lightning II، جدیدترین جنگنده نسل پنجم آمریکا سریعتر است، بلکه گفته می شود برخلاف F-35 از قابلیت های سوپرکروز نیز برخوردار است. اما معلوم نیست با چه سرعتی می تواند پرواز کند. در واقع، ما چیز زیادی در مورد آخرین جت جنگنده چین نمی دانیم زیرا پکن جزئیات آن را مخفی نگه می دارد. این جنگنده حتی برای ارزیابی توانایی های خود وارد حالت رزمی نشده است.
اژدهای توانا چین اساساً مجبور بود از یک جفت موتور روسی استفاده کند تا اینکه چین توانست موتورهای بومی خود را بسازد. این جنگنده مجهز به دو موتور Woshan-15 (WS-15) است که بر اساس گزارش Breaking Defence، تقریباً به اندازه F119 F-22A قدرتمند هستند. با این حال، ادعا شده است که WS-15 فاقد استحکام و دوام موتورهای ساخت آمریکا است.
ساخت موتورهای بومی برای یک جت جنگنده بزرگ، چین را در صورت تبدیل شدن به بخشی از یک درگیری بزرگ، کمتر به کشورهای دیگر وابسته می کند. فراتر از قابلیتهای کروز فوقالعاده J-20، چین ادعا میکند که این جنگنده میتواند با هر چیزی که آمریکا و روسیه در نیروی هوایی خود دارند، رقابت کند.
کشورهای اروپایی برای ساخت جنگنده یوروفایتر تایفون متحد شدند
این فقط جت های جنگنده نسل پنجم نیستند که با قابلیت های سوپرکروز ساخته می شوند. به لطف یک سری به روز رسانی، چندین جت جنگنده وجود دارد که می توان آنها را در نسل خود یعنی نسل 4.5 در نظر گرفت. Eurofighter GmbH آلمان – کنسرسیومی از BAE Systems بریتانیا، Alenia Aeronautica ایتالیا، EADS Deutschland (دایملر کرایسلر سابق) و اسپانیا EADS – گرد هم آمده اند تا Eurofighter Typhoon، یک جت جنگنده بال دلتا کانارد را توسعه دهند. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 2002 انجام داد، از سال 2009 با چندین ارتش اروپایی در خدمت بوده و به عنوان یک جنگنده هوا به زمین شروع شده و سپس نقش خود را به یک جنگنده چند منظوره تغییر داده است.
Eurofighter Typhoon می تواند با دو موتور Eurojet EJ200 به سرعت 2 ماخ برسد که هر کدام 20232 پوند نیروی رانش در هنگام شلیک سوخت ایجاد می کنند. هنگامی که موتورها بدون سوخت استفاده می شوند، هر کدام 13488 پوند نیروی رانش ایجاد می کنند که به تایفون اجازه می دهد در صورت لزوم سریعتر از 1 ماخ پرواز کند. آلمان، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، عربستان سعودی، عمان، کویت و قطر دارای این جنگنده هستند. انتظار می رود تایفون حداقل تا سال 2040 در خدمت باقی بماند.
یکی دیگر از جت های جنگنده اروپایی دلتا: داسو رافال
جت جنگنده چند منظوره فرانسوی با بال دلتا و طراحی کانارد شباهت زیادی به Eurofighter Typhoon دارد و شباهت ها به همین جا ختم نمی شود. داسو رافال نیز مانند همتای خود در یوروفایتر، آنقدر ارتقا یافته است که به عنوان یک جت جنگنده نسل 4.5 شناخته می شود. علاوه بر این، به لطف دو موتور Snecma M88، این جنگنده می تواند سرعت کروز را سریعتر از 1 ماخ حفظ کند. بدون احتراق، هر موتور 11000 پوند نیروی رانش تولید می کند. با این حال، اگر خلبان انتخاب کند که رانشگرها را فعال کند، هر کدام 17000 پوند نیروی رانش تولید می کنند که جت را به حداکثر سرعت 1.8 ماخ می رساند.
نیروی دریایی فرانسه این جنگنده را برای اولین بار در سال 2004 دریافت کرد. تا سال 2006، نیروی هوایی فرانسه رافال (فرانسوی برای “باد”، اما به معنای واقعی کلمه برای انفجار توپ) نداشت. این جنگنده با کیفیتی بود که توجه سایر کشورها را به خود جلب کرد و فرانسه رافال را به مصر، هند، قطر، یونان، کرواسی، امارات متحده عربی، اندونزی و صربستان صادر کرد. داسو و فرانسه آنقدر از رافال راضی هستند که انتظار می رود این جنگنده پس از سال 2050 در خدمت باقی بماند.
F-15 مثل همیشه شگفت انگیز است
یک جت جنگنده بعید که قادر به حفظ چنین سرعتی بدون سوخت گیری باشد، F-15 Eagle است. این جنگنده بزرگتر از جنگنده هایی است که در بالا به آنها اشاره کردیم، اما از آنجایی که برای اولین بار در سال 1974 به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل داده شد، دستخوش بروزرسانی های زیادی شده است که توانایی آن را به اندازه هر هواپیمای جت امروزی حفظ می کند. آخرین نسخه از این جنگنده با نام F-15EX Eagle II در واقع یک هواپیمای کاملا جدید است. درست است که به نظر می رسد بسیار شبیه به نسل قبلی خود است، اما سیستم های اویونیک، سنسورها، سیستم رادار و هدآپ نمایشگر همگی جدید هستند. این نسخه حتی با نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی نیز عرضه می شود.
ژنرال بازنشسته نیروی هوایی راب نووتنی، خلبان F-15 و اکنون مدیر اجرایی توسعه تجارت جنگنده بوئینگ، به The War گفت: “بله، F-15EX می تواند سوپرکروز انجام دهد، اما تحت شرایط خاص … با آویزان کردن ابزارها انجام می شود.” در یک منطقه جنگی، این توانایی کاهش می یابد. “اما حتی F-15C از 1979 می تواند سوپرکروز: نووتنی به خلبان خود با یک F-15C، او اشاره می کند که بدون درگیر شدن با پس سوز به حداکثر سرعت رسیده است، در حالی که دوستانش این کار را در F-15E انجام می دهند که به سوخت قابل تنظیم مجهز است. تانک ها
عقاب همیشه حتی با ظاهر نسل های جدید چشمگیر بوده است. در حالی که قادر به برخاستن و فرود عمودی نبود، همیشه میتوانست بلافاصله پس از برخاستن، یک صعود شیب دار را آغاز کند و در عرض یک دقیقه به ارتفاع 30000 فوتی برسد. F-15E می تواند به سرعت بیش از 2.5 ماخ برسد، در حالی که Eagle II می تواند به سرعت 3560 کیلومتر در ساعت برسد که فقط 128 کیلومتر در ساعت کمتر از 3 ماخ است، سریعتر از هر جنگنده فعلی.