مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

کشته شدن ماموت «۳۹ هزارساله‌ای» توسط «انسان‌ها»

تبلیغات بنری


کشف اخیر لاشه یک ماموت ماده جوان به نام یوکا، سالم ترین لاشه ماموت کشف شده تاکنون، محققان را شگفت زده کرد. اکنون محققان با تجزیه و تحلیل زخم های روی پوست این حیوان به این نتیجه رسیده اند که این حیوان 39 هزار سال پیش توسط انسان کشته شده است و در نتیجه اولین شاهد حضور انسان در قطب شمال است.

به گزارش فرادید، یوکا که در سال 2010 در شمال سیبری کشف شد، گمان می رود که بین شش تا نه سالگی مرده باشد (احتمالاً به دست گرزی سیاه). دانشمندان بر این باورند که جسد او پس از سقوط در یک دریاچه یخ زده تقریباً 40000 سال در حالت اولیه خود باقی مانده است.

ماموت

از زمان کشف، جسد دست نخورده یوکا توسط محققانی که به دنبال شبیه سازی و احیای ماموت پشمالو هستند، به عنوان یک هدف مناسب شناسایی شده است. با کمال تعجب، مطالعات اولیه روی این جسد باستانی نشان داد که هنوز حاوی خون مایع است، در حالی که برخی از هسته های سلولی آن هنوز نشانه هایی از فعالیت بیولوژیکی را نشان می دهند.

در کمال تعجب، آزمایش‌ها نشان داد که یک بریدگی به طول یک متر در امتداد پشت یوکا و همچنین آثار زخم در اطراف حدقه چشم او وجود دارد. این یافته ها سوالات جالبی را ایجاد می کند، مانند اینکه آیا این برش ها توسط حیوانات ایجاد شده است یا انسان.

برای بررسی این موضوع، نویسندگان مطالعه جدید تعدادی آزمایش بر روی تکه های پوست گاو و همچنین سایر پوست ماموت ها و همچنین تجزیه و تحلیل باستان شناسی تکه های پوست یوکا انجام دادند. محققان خاطرنشان کردند که این ترک‌ها دارای ویژگی‌های باستان‌شناسی خاصی هستند که به وضوح آن‌ها را از آسیب‌های حیوانی متمایز می‌کند و نشان می‌دهد که این شکاف‌ها واقعاً ساخته دست بشر هستند.

سوال بعدی این است که آیا این برش ها در زمان مرگ یوکا ایجاد شده است یا پس از آن؟ برای یافتن پاسخ، نویسندگان این مطالعه یک سری آزمایشات برش را با استفاده از تیغه های سنگی ماقبل تاریخ و چاقوهای فلزی انجام دادند و سپس آنها را با علائم برش یافت شده روی پوست ماموت های باستانی مقایسه کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که ردهای یوکا با آنهایی که در طی آزمایشات برش پوست ماموت با تیغه سنگ چخماق عریض ایجاد شده بود، مطابقت دارد. نشانه ها بنابراین، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که برش‌ها روی پوست یوکا توسط انسان‌های ماقبل تاریخ و با استفاده از ابزار سنگی ایجاد شده است و با توجه به وضعیت سلامت پوست، می‌توان با اطمینان گفت که تمام برش‌ها زمانی ایجاد شده است که حیوان در آستانه ابتلا به این بیماری قرار داشته است. مرگ بر حسب زمان

این یافته‌ها با هم نشان می‌دهند که انسان‌ها گیاه یوکا را قبل از انجماد 39000 سال پیش برای گوشت آن خرد کردند. به این ترتیب، آثار برش روی پوست این موجود قدیمی ترین شواهد نفوذ انسان به منطقه قطب شمال است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *