مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

کشف قدیمی‌ترین «پنیر» جهان بر روی اجساد «مومیایی»

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


ماده سفید مرموز کشف شده روی سر و گردن مومیایی های 3600 ساله در بیابان های چین در واقع قدیمی ترین پنیر کشف شده در جهان است.

به گزارش فرادید، محققان این ماده عجیب را برای اولین بار حدود دو دهه پیش بر روی چندین مومیایی دفن شده در گورستان شائوهه در حوضه تاریم در شمال غربی چین کشف کردند. اکنون آزمایشات DNA نشان داده است که این ماده مرموز پنیر کفیر است. پنیر نرم پروبیوتیکی که هزاران سال است با استفاده از پنیر گاوی و بز تولید می شود.

قدیمی ترین آنها کشف شد

مکانی که مومیایی های تاریم در بیابان های چین کشف شد. بسیاری از این مومیایی ها در قایق های چوبی در شن های صحرا دفن شدند

این پنیر حاوی چندین گونه باکتریایی و قارچی از جمله Lactobacillus kefiranofacins و Pichia kudriozoi است که امروزه هر دو در مولکول های کفیر یافت می شوند. این ذرات «فرهنگ‌های همزیست» هستند که از مخلوطی از باکتری‌ها و مخمر تشکیل شده‌اند که شیر را به پنیر تبدیل می‌کنند، شبیه به «عامل خمیر مایه خمیر ترش».

شیائومی فو، نویسنده ارشد این مطالعه و دیرینه شناس در موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی در آکادمی علوم چین گفت: «این قدیمی ترین نمونه شناخته شده پنیر است که تاکنون در جهان کشف شده است. نگهداری مواد غذایی مانند پنیر در طول هزاران سال بسیار دشوار است، بنابراین این فرصت نادر و بسیار ارزشمند است.

فو افزود: مطالعه دقیق این پنیر باستانی می تواند به ما در درک بهتر رژیم غذایی و فرهنگ اجدادمان کمک کند.

علاوه بر این، محققان مشخص کردند که ذرات Al. Kefiranovacin ارتباط نزدیکی با مولکول‌های مشابهی دارد که در تبت منشأ گرفته‌اند. با تعیین توالی ژن های باکتریایی، محققان می توانند تکامل باکتری های پروبیوتیک را در 3600 سال گذشته ردیابی کنند.

قدیمی ترین کشف شد

مومیایی های حوضه تاریم چینی 3600 سال قدمت دارند

قدیمی ترین آنها کشف شد

نمونه هایی از پنیر 3600 ساله در مومیایی ها یافت شد

فو گفت: “مشاهدات ما نشان داده است که فرهنگ کفیر از عصر برنز در منطقه سین کیانگ در شمال غربی چین حفظ شده است.” ما می توانیم مشاهده کنیم که باکتری ها در طول 3000 سال گذشته چگونه تکامل یافته اند. با بررسی محصولات لبنی، تصویر واضح تری از زندگی و تعامل انسان باستانی با جهان به دست آوردیم.

با این حال، چیزی که ما هنوز نمی دانیم این است که چرا این مومیایی ها در وهله اول با پنیر پوشیده شده بودند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *