مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

کودک شما چند کلمه می‌تواند حرف بزند؟

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


تقریباً 10 درصد از کودکان در جهان از انواع مختلف رنج می برند اختلالات گفتاری طبق آخرین آمار، 5 تا 10 درصد کودکان پیش دبستانی از این اختلال رنج می برند. آمار نشان می دهد که 20 درصد از کودکان دو ساله از رشد ضعیف گفتار رنج می برند یا علائم تاخیر در گفتار را دارند. یعنی از هر 5 کودک یک نفر. به عنوان مثال، او دیر شروع به صحبت می کند، نمی تواند کلمات را به درستی بیان کند و معنای آنها را منتقل کند، کلمات دیگران را درک نمی کند یا با آنها ارتباط خوبی برقرار می کند، نمی تواند به سوالات ساده اطراف خود پاسخ دهد، برخی از مسائل، کلمات، اعداد و غیره را گوش می دهد و تکرار می کند. . موضوع مهمی که می تواند زندگی روزمره کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان تاکید می کنند والدین باید علائم اختلالات گفتاری را بدانند و در صورت مواجهه با شرایط مشکوک در کودک، حتما از یک گفتاردرمانگر ماهر کمک بگیرند تا مشکل کودک در سنین پایین حل شود. در غیر این صورت، این اختلال تا بزرگسالی گسترش می یابد و 100٪ بهبود نمی یابد.

اختلالات گفتار در کودکان ایرانی

اختلالات گفتار طیف وسیعی دارد و شامل اختلالات بیانی، اختلالات صدای گفتار، اختلالات درک گفتار، مشکلات مرتبط با اوتیسم و ​​لکنت است. موضوعی که بسیاری از والدین از آن بی اطلاع هستند و گاهی با ناآگاهی خود به این مشکلات دامن می زنند. کارشناسان می گویند اگر مشکل گفتاری کودک را نتوان به دلایل دیگری مانند اختلال طیف اوتیسم (ASD)، کم شنوایی یا ناتوانی ذهنی نسبت داد، باید به وجود یک اختلال رشدی زبان یا اختلال گفتاری مشکوک بود و باید او را ارجاع داد. در اسرع وقت به روانپزشک کودک کمک کنید.

مرتضی بودینا، متخصص گفتار درمانی و مدیریت اختلال اوتیسم از آمریکا می گوید: آمار اختلالات گفتار در کودکان در ایران بسیار بالاست و مشاهدات ما به عنوان گفتاردرمانگر این را نشان می دهد. به طوری که از هر 10 کودکی که نزد ما آورده می شود، 9 نفر از آنها یا اختلال اوتیسم دارند یا تاخیر تکلم دارند یا دیجیتال هستند و به آنها “کودکان دیجیتال” می گویند.

کارشناسان دلیل این آمار عجیب را کرونا می دانند. یک بیماری همه گیر ترسناک کودکان را بیش از دو سال در خانه نگه داشت و در نتیجه سن استفاده از ابزارهای دیجیتال را کاهش داد. بودین همچنین تاثیر کرونا را بر افزایش اختلالات گفتاری در کودکان تایید می کند و ادامه می دهد: دلیل دیگر مربوط به مشکلات اقتصادی کشور است که هر دو والدین را به کار واداشته است. به ناچار کودک نزد پدربزرگ و مادربزرگ یا پرستار می ماند و طبیعی است که در زبان و بیان دچار مشکل شود. مثلاً پرستار کودک را جلوی تلویزیون می گذارد تا ببیند و مشغول باشد یا با موبایل برای او کارتون یا کارتون پخش کند. خود والدین اغلب هنگام غذا خوردن به کودک موبایل یا تبلت می دهند. در حالی که این مشکل به رشد ذهنی، بیانی و زبانی کودک آسیب جدی وارد می کند.

دیجیتالی کردن کودک؛ علت اختلالات گفتاری

نگران‌کننده‌تر والدینی هستند که دیجیتالی کردن فرزندانشان را به عنوان یک موضوع رزومه و افتخار می‌بینند. باودن این را می گوید و ادامه می دهد: مثلاً از اینکه فرزندشان می تواند یک بازی دیجیتالی سخت را تا آخر بازی کند احساس خوشحالی می کنند، اما نمی دانند این بازی چقدر به سلول های خاکستری مغز کودک آسیب می رساند.

این گفتاردرمانگر می گوید: یکی دیگر از مشکلاتی که در گفتار کودک مشکل ایجاد می کند، نمایش کارتون به زبان مادری کودک است. مشکل این است که تا 2.5 سال طول می کشد تا زبان اصلی یا زبان مادری کودک به طور کامل رشد کند و اگر قبل از این سن به زبان دوم مانند انگلیسی کارتون تماشا کند دچار مشکل گفتاری می شود. کودک هنوز کلمه “سیب” را متوجه نشده است، او در حال یادگیری کلمه “سیب” از کارتون انگلیسی است. چنین کودکی قطعا دچار اختلال در گفتار روزانه خود خواهد شد.

به گفته این کارشناس کاردرمانی، برخی از والدین کودکان خود را که مشکل گفتاری دارند به مهد کودک می فرستند و معتقدند رفتن به مهد کودک باعث بهتر شدن او می شود. در حالی که وضعیت چنین کودکی می تواند در مهدکودک بدتر شود. چون نمی تواند با بچه های دیگر ارتباط کلامی برقرار کند.

فرزند شما چند کلمه صحبت می کند؟

این کارشناس با تاکید بر اینکه تنها راه بهبود کودکان مبتلا به اختلالات گفتار مراجعه به گفتاردرمانگر است، درباره علائم اختلال گفتار در کودکان توضیح می دهد: علائم اختلال گفتار در کودکان ابتدا به صورت «تاخیر گفتار» ظاهر می شود. پس از یک تاخیر، خود را به عنوان “اوتیسم” نشان می دهد. برخی از کودکان ممکن است از ابتدا مبتلا به اوتیسم باشند. مشکل برخی از کودکان تاخیر در تکلم است که به دلیل تاخیر در درمان به اوتیسم تبدیل می شود! برخی از کودکان نیز از مشکلات گفتاری رنج می برند که ممکن است تا بزرگسالی با آنها باقی بماند. برخی از کودکان نیز لکنت دارند.

لکنت یک اختلال گفتاری است که عمدتاً قبل از سن مدرسه ظاهر می شود. گفته می شود 30 درصد از کودکانی که لکنت دارند به طور همزمان دچار اختلالات گفتاری هستند و بیش از 15 درصد کودکانی که لکنت دارند نیز از اختلالات یادگیری رنج می برند. به گفته متخصصان گفتار درمان، این مشکلی است که یک مشکل جداگانه محسوب می شود و روش های درمانی خاص خود را دارد.

بودین در پاسخ به این سوال که والدین چگونه می توانند بفهمند فرزندشان از اختلال گفتاری رنج می برد یا خیر، توضیح می دهد: ساده ترین کار این است که والدین بدانند کودک در هر سنی باید چند کلمه را بداند و چگونه آنها را تلفظ کند. به عنوان مثال، یک کودک 1 ساله باید بتواند حداقل 10 کلمه را تلفظ کند. تا 1.5 سالگی کودک باید 20 کلمه جدید (مانند مامان، بابا، نه) را بفهمد و به زبان بیاورد. یک کودک 2 ساله باید بتواند 3 کلمه را در یک جمله بگوید، مانند “مامان، به من آب بده” و 2 یا چند کلمه را ترکیب کند. یک کودک 3 ساله باید یک جمله بگوید و جمله باید 4 کلمه باشد. یعنی باید بتواند یک جمله کامل را با اجزای آن بگوید. در سن 4-3 سالگی کودک باید بتواند یک داستان کوتاه یا خاطره تعریف کند.

بهترین سن برای تشخیص اختلالات گفتاری

کارشناسان گفتار درمانی اکیداً توصیه می کنند که والدین تلفن همراه، تبلت، آی پد و تلویزیون را به طور نامحدود در اختیار کودکان قرار ندهند. بودین در این خصوص می گوید: کودک زیر 5 سال به هیچ وجه نباید بیش از یک ساعت در معرض نمایشگر (تلفن همراه، تبلت و…) قرار گیرد. این مشکل می تواند به توانایی کودک در بیان احساسات خود در بزرگسالی آسیب برساند.

اما عصر طلایی برای تشخیص مشکلات گفتاری در کودکان چه زمانی است؟ برخی از متخصصان گفتار درمانی معتقدند که سن طلایی برای تشخیص همه اختلالات گفتار درمانی 2.5 سالگی است. بنابراین آمدن در این سن برای آنها مفیدتر است. چون هنوز زبان کودک شکل نگرفته و ممکن است کاری انجام دهد اما بعد از 2.5 سالگی سخت می شود. اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند سن طلایی برای کودک مبتلا به اختلال گفتار 7 سال است و هر چه بیشتر از این سن بیشتر شود، احتمال بهبودی او بیشتر می شود.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *