مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

کیک آموزشی کارپاتکا کیک لهستانی خوشمزه و جذاب

۱ دقیقه خوانده شده
کیک آموزشی کارپاتکا کیک لهستانی خوشمزه و جذاب
تبلیغات بنری

کیک ها یک دسر و عصرانه خوشمزه و لذیذ در سراسر دنیا هستند که با میوه ها، خامه، شکلات، پنیر و … تهیه می شوند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. کیک کارپاتکا یک کیک خوشمزه، متفاوت و بسیار معروف لهستانی است که بسیار شبیه نان خامه ای است، اما نان خامه ای ابعاد بسیار بزرگی دارد. کیک کارپاتکا بدون خامه قنادی و با نوع خامه خود تهیه می شود و این خامه طعم این کیک را کاملا متفاوت می کند. کیک کارپاتکا بافت بسیار نرمی دارد و برای تهیه آن به حوصله زیادی نیاز دارد. اگر عاشق درست کردن کیک و دسر در خانه هستید و می خواهید کیک متفاوتی بپزید، این مقاله را با آموزش کیک کارپاتکا دنبال کنید.

مواد تشکیل دهنده خمیر کیک

شیر: 100 گرم
شکر: 2 قاشق غذاخوری
آب: 135 گرم
کره: 85 گرم
آرد: 130 گرم
تخم مرغ: 3 عدد
نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

مواد خامه قنادی
شیر: 450 گرم
شکر: 100 گرم
نشاسته ذرت: 3 گرم
آرد سفید شیرین: 1 قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ: 4 عدد
وانیل: 1 قاشق چایخوری
پودر ژلاتین: 1 قاشق چایخوری
کره: 150 گرم
شیر با عسل: به مقدار لازم
شکر ریز برای تزئین: به مقدار لازم

نحوه تهیه

کیک آموزشی کارپاتکا کیک لهستانی خوشمزه و جذاب

درست کردن این کیک شامل سه مرحله است که در مرحله اول باید خمیر را آماده کنید. شیر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی آتش بگذارید سپس کره، شکر، نمک و آب را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد نرم و داغ شوند. حرارت را خاموش کنید و آرد را کم کم به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا آرد کاملا در مخلوط حل شود سپس دوباره اجاق را روشن کنید و خمیر را مدام هم بزنید تا آب خمیر کاملا جذب شود. خمیر را به مدت 5 دقیقه روی حرارت ملایم مدام هم بزنید سپس خمیر را در ظرفی بریزید و صبر کنید تا حرارت کم شود. تخم‌مرغ‌ها را جداگانه با همزن بزنید و یکی یکی و با فاصله به خمیر خنک شده اضافه کنید و هر کدام را جداگانه با خمیر به مدت سی ثانیه مخلوط کنید. دو قالب دایره ای 15 سانتی انتخاب کنید سپس کف قالب ها کاغذ روغنی بگذارید. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید سپس نصف خمیر را در یک قالب و نصف دیگر را در قالب بعدی بریزید و خمیر را صاف کنید. حالا دو قالب را به مدت 35 تا 40 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا خمیر بپزد. سپس قالب ها را از فر خارج کرده و می گذاریم کیک خنک شود.

در مرحله دوم باید خامه میانی را آماده کنید. برای این کار ابتدا پودر ژلاتین را با دو قاشق غذاخوری آب سرد مخلوط کرده و روی بخار در حال جوش کتری یا سماور قرار دهید تا به روش بن ماری حل شود. شیر را در قابلمه می ریزیم و نیمی از شکر را به آن اضافه می کنیم و روی اجاق می گذاریم تا شکر کم کم حل شود و شیر بجوشد سپس شعله را خاموش می کنیم. زرده ها را در ظرفی بریزید و وانیل و بقیه شکر و آرد و نشاسته ذرت را اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. حالا شیر داغ را کم کم به مواد داخل کاسه اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مواد یکدست شوند و در آخر ژلاتین ذوب شده را به مواد اضافه کنید. قالب یا سینی لبه مستطیلی را انتخاب کنید و مواد را داخل آن بریزید و سینی را به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا خامه ببندد. بعد از این مدت کره ای را که به دمای محیط رسیده است در ظرفی ریخته و با همزن دستی هم می زنیم تا کره گل بدهد سپس خامه را به سه قسمت تقسیم می کنیم و در مرحله آخر خامه را به آرامی به کره اضافه می کنیم کره و خامه را با هم مخلوط کنید تا در نهایت کرم یکدستی به دست آید.

در مرحله سوم و آخر، یک لبه 15 سانتی متری انتخاب کنید و دور لبه آن طلق بزنید. حالا یکی از کیک های پخته شده را ته حلقه قرار دهید، مقداری شیر و عسل روی کیک بریزید، خامه ای که درست کردید را روی کیک بریزید، سپس کیک دوم را روی خامه قرار دهید. حالا قالب را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید تا کیک شکل خود را بگیرد و به قالب برسد. بعد از این مدت کیک را از قالب خارج کرده و مایه کیک را جدا کرده و روی کیک را با پودر قند تزئین کرده و میل کنید.

نکات مهم برای تهیه کیک در خانه

کیک لهستانی

1- برای تهیه کیک، مواد را به دمای محیط برسانید. پس سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و بگذارید تا به دمای محیط برسند. همچنین برای پخت هر کیک آرد و مواد خشک مانند پودر کاکائو را 3 بار الک کنید. این کار باعث هوادهی و سبک شدن آرد می شود و در نتیجه کیک شما بافت بهتری خواهد داشت.

2- دمای دقیق فر نقش بسیار مهمی در پخت کیک دارد. هنگام قرار دادن ظرف در فر باید دقیقاً به همان دمایی که در دستور گفته شده است برسد و در حین پخت تغییری نکند. معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است. مثلاً اگر دمای داخل دستور 175 درجه به مدت 45 دقیقه باشد، ممکن است در فر شما با این دما و برای این مدت نتیجه مطلوب حاصل نشود و این به این دلیل است که فر شما به دمای مشخص شده نرسیده است. فر را روی دمای 175 درجه تنظیم می کنید. اما در واقع دمای واقعی فر شما 175 نیست و ممکن است کمتر یا بیشتر از این دما بوده باشد.

کسانی که سابقه پخت دسر و کیک را دارند معمولا از سینی فر استفاده می کنند. مثلاً می دانند که اگر دمای فری که استفاده می کنند 175 درجه باشد، آن دما به 185 درجه می رسد. اگر زیاد با فر کار نکرده اید و نمی دانید دمای فر چقدر است، بهترین کار این است که یک دماسنج فر تهیه کنید. همانطور که گفتیم حداکثر دمای فرها دقیق نیست. استفاده از دماسنج فر بسیار ساده است و فقط باید آن را در کف فر آویزان کنید.

به خاطر داشته باشید که سطح حرارت ذکر شده در دستورالعمل معمولاً به فر برقی بستگی دارد. اگر از فر گازی استفاده می کنید و دماسنج فر ندارید، دما را حدود 10 درجه سانتی گراد بالاتر قرار دهید. دمای ذکر شده بستگی به فر شما دارد و شما باید بتوانید آن را تحمل کنید. با چند بار امتحان از دما و زمان پخت مطلع خواهید شد.
3- سعی کنید ترازوی دیجیتال و ترازو پخت استاندارد تهیه کنید. زیرا در تهیه کیک و دسر اندازه گیری دقیق مواد اولیه بسیار مهم است. اندازه گیری با ترازوی دیجیتال دقیق تر از اندازه گیری با متر است. بسیاری از مردم روش صحیح استفاده از معیارها را نمی دانند. بنابراین، اگر توانایی مالی دارید، مطمئن شوید که یک ترازو دیجیتالی تهیه کنید.

اگر با پیمانه اندازه گیری می کنید، برای اندازه گیری مواد خشک مانند آرد و پودر کاکائو، قبل از اندازه گیری، مواد را با قاشق هم بزنید. زیرا این مواد پس از مدتی فشرده می شوند. نکته مهم دیگری که در اندازه گیری باید به آن توجه کرد این است که مواد را با قاشق داخل پیمانه بریزید و هرگز پیمانه را در ظرف حاوی مواد قرار ندهید. زیرا اندازه گیری ها در این مورد دقیق نیستند. هنگام ریختن مواد داخل فنجان نباید پر یا گنبدی شکل باشد.

4- همیشه موقع هم زدن تخم مرغ ها چند بار همزن را خاموش کنید و اطراف کاسه را با قاشق تمیز کنید و داخل کاسه بریزید تا تخم مرغی داخل کیک نماند وگرنه حتی اگر از وانیل یا بیسیک استفاده کرده باشید. باز هم کیک بوی تخم مرغ می دهد. بسیاری از مردم فکر می کنند که وانیل و طعم دهنده ها باعث بوی بد تخم مرغ می شوند. در حالی که این فکر اشتباه است. چیزی که بوی بد تخم مرغ را از بین می برد، مخلوط کردن صحیح تخم مرغ است. پس این مرحله را با دقت انجام دهید.

5- حتما قالب کیک را انتخاب کنید. اگر قالب در مقایسه با مواد کوچک یا بزرگ باشد، نتیجه خوبی نخواهد داشت. همیشه باید قالبی را انتخاب کنید که هنگام ریختن مواد کیک داخل آن، یک سوم قالب خالی بماند. البته همه این موارد نیاز به تجربه دارد. شاید اولین بار است که فرمت مناسب را درک نمی کنید. باید چند بار کیک را آماده کنید تا چشمتان به اندازه ها عادت کند و بتوانید سریع قالب مناسب را انتخاب کنید.

6- نکته مهم دیگر در پخت کیک، انتخاب نوع قالب است. قالب های متنوع و گران قیمت زیادی در بازار موجود است. وقتی برای خرید یک قالب می روید، به دلیل تنوع، ممکن است در انتخاب قالب دچار سردرگمی شوید. یکی از بهترین قالب ها برای تهیه انواع کیک است و قیمت آن نسبت به سایر قالب ها مناسب است. قالب گالوانیزه ای است که معمولا از تمام لوازم قنادی می توانید تهیه کنید و در طرح ها و اشکال مختلف موجود است.

7- نکته بسیار مهمی که در پخت انواع کیک باید به آن توجه کرد این است که به هیچ عنوان در فر را قبل از گذشت 30 دقیقه باز نکنید. اگر این کار را انجام دهید تمام زحمات شما به هدر می رود، زیرا کیک شما بالا نمی رود.

8- در نهایت سعی کنید در پخت کیک و شیرینی از مواد اولیه مرغوب استفاده کنید. اگر مواد شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، نتیجه خوبی نخواهید گرفت. به عنوان مثال، شما ممکن است تمام نکات را رعایت کرده باشید. اما در نهایت کیک شما جامد است. این ممکن است به دلیل عدم استفاده از آرد مرغوب باشد.

تبلیغات بنری

منبع : فرارو به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *