مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

«گوی برفی»؛ اختراعی که چند نسل از یک خانواده را ثروتمند کرد

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


کره های برفی که داستان آنها به عنوان یک اختراع تصادفی آغاز شد، اکنون به یک نماد جهانی تبدیل شده است. نماد خاطرات، زیبایی و هنر دست ساز.

به گزارش فرادید، در یکی از به یاد ماندنی ترین سکانس های تاریخ سینما در فیلم «کین هموطن» (1941)، شخصیت اصلی آخرین حرف هایش را با یک کره برفی می گوید: «رز گل رز».

کره های برفی در آن زمان یک اختراع نسبتا جدید و کمتر شناخته شده بودند، اما این صحنه باعث شهرت آنها شد. اما این لحظه تاریخی تنها یکی از دلایل محبوبیت کره برفی است. اختراعی که به طور اتفاقی در وین اتریش ظاهر شد و به یک حس جهانی تبدیل شد.

تولد گلوب برفی: یک اختراع تصادفی

داستان اختراع کره برفی در سال 1900 توسط اروین پرزی، مخترع خلاق و پرشور آغاز شد. او در وین به تعمیر و ساخت ابزار جراحی مشغول شد و یک بار سفارش خاصی دریافت کرد: دستگاهی برای تشدید نور در اتاق های جراحی. ایروین به این آزمایش علاقه مند بود که از ابزار ساده ای الهام گرفته شده بود که توسط کفاشیان برای تمرکز نور استفاده می شد: یک کره شیشه ای پر از آب. او این کره را در کنار یک لامپ ادیسون قرار داد و مواد مختلفی را به آب اضافه کرد تا بازتاب نور را افزایش دهد.

کارگران کارخانه اصلی برف در وین؛ این توپ ها هنوز با دست تولید می شوند

در طی این آزمایش ها، ذرات کوچک سفید معلق در آب به آرامی در کره حرکت کردند و وضعیتی شبیه به بارش برف ایجاد کردند. این تصویر زیبا جرقه ای در ذهن ایروین ایجاد کرد: چرا از این اثر جالب برای خلق محصولات تزئینی استفاده نکنیم؟ او می خواست چیز دیگری اختراع کند، اما به طور اتفاقی ایده دیگری به ذهنش رسید.

او یک مدل مینیاتوری از کلیسای معروف ماریاتزل را که برای زائران می ساخت در داخل یک کره قرار داد و اولین کره برفی جهان را ساخت. این اختراع که او آن را «گلس گلوب با برف» نامید، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و او و برادرش شرکت کوچکی را برای تولید این کره های زیبا راه اندازی کردند.

اوج محبوبیت کره های برفی

گلوله های برفی اروین پرزی خیلی زود در سراسر اتریش شناخته شد. حتی امپراتور فرانتس جوزف شخصاً او را به خاطر این اختراع تحسین کرد. این رشته ها که ابتدا با الگوهای دینی ارائه شد در بین مردم بسیار محبوب شده است.

اما شرایط اقتصادی ایجاد شده توسط جنگ جهانی اول و رکود بزرگ باعث کاهش تقاضا برای این محصولات لوکس شد. با این حال، عصر جدید گلوله برفی پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد.

اروین پرز دوم، پسر مخترع اصلی، تصمیم گرفت کره برفی را از یک محصول مذهبی به نماد مناسب کریسمس تبدیل کند. او مدل هایی از جمله درخت کریسمس، آدم برفی و بابانوئل طراحی کرد و در سال 1955 این طرح ها را در نمایشگاه بین المللی اسباب بازی نورنبرگ ارائه کرد. این ابتکار فروش کره برفی را به سطوح بی سابقه ای افزایش داد و فروشگاه های بزرگ شروع به ثبت سفارشات عمده برای این محصول کردند.

کره های برفی در جهان

ایروین پرزی سوم، نوه مخترع، در دهه 1970 با استفاده از فناوری مدرن و ارتباطات بین المللی، کره برفی را به محصولی جهانی تبدیل کرد. او با سفر به ژاپن این صنایع را با فرهنگ محلی مرتبط کرد و توانست سفارش زیادی از میتسوبیشی بگیرد.

2

کره برفی مخصوص باراک اوباما ساخته شده است

در این مدت، کره برفی در فیلم‌های معروفی مانند ادوارد دست قیچی، تنها در خانه و دروغ‌های واقعی به نمایش درآمد. همچنین شرکت هایی مانند مک دونالد سفارش تولید گلوب های مخصوص برفی را برای تبلیغات داده اند. همچنین برای روسای جمهور آمریکا از جمله رونالد ریگان و باراک اوباما یک کره برفی ویژه ساخته شده است که نسخه هایی از آن در موزه این کارخانه به نمایش گذاشته شده است.

عصر مدرن: میراث خانوادگی

در سال 2020 سابینا پرزای دوم، دختر اروین پرزای سوم، مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت. در طول اپیدمی کرونا، او با ایده ای خلاقانه، یک کره برفی را پس از یک رول دستمال توالت طراحی کرد که تبدیل به یک محصول محبوب شد. امروزه، کارخانه کوچک و تاریخی خانواده پرزی در وین، سالانه حدود 300000 کره برفی تولید می کند. این توپ ها که هنوز هم با دست ساخته می شوند به سراسر دنیا صادر می شوند.

راز موفقیت: ترکیبی از عشق و تاریخ

سابینی پرزی معتقد است موفقیت این شرکت نه تنها به کیفیت محصولات بستگی دارد، بلکه به عشق به کار و سابقه خانوادگی نیز بستگی دارد. او می گوید: گلوب های برفی وین فقط یک محصول نیستند. آنها بخشی از فرهنگ وین و خاطرات ما هستند. ما تلاش می کنیم بهترین باشیم زیرا این یک افتخار خانوادگی برای ما است.”

کره های برفی وین، که به عنوان یک اختراع تصادفی آغاز شد، اکنون به یک نماد جهانی تبدیل شده است. نماد خاطرات، زیبایی و هنر دست ساز.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری fararu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *