مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

۵ تانک غول پیکری که بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

۱ دقیقه خوانده شده
۵ تانک غول پیکری که بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

تبلیغات بنری


هنگام تصور تانک های جنگی، تصاویری از وسایل نقلیه زرهی قدرتمند به ذهن خطور می کند – ماشین هایی که برای مقاومت در برابر سخت ترین شرایط جنگی و ارائه قدرت آتش فوق العاده طراحی شده اند. با این حال، ممکن است هنوز متوجه نباشید که برخی از این تانک ها واقعا چقدر بزرگ هستند. دلیل اندازه آن بسیار ساده است.

به گفته روچیاتو، تانک‌های مدرن برای محافظت در برابر انواع تهدیدات، از موشک‌های ضد تانک گرفته تا بمب‌های دست‌ساز، به زره‌های ضخیم و چند لایه نیاز دارند – که البته به گفته روچیاتو به معنای وزن و جرم قابل توجه است.

آنها همچنین باید موتورهای قدرتمندی را در خود جای دهند که بتوانند بدنه عظیم آنها را در زمین های ناهموار، از میدان های نبرد گل آلود گرفته تا جاده های معمولی، حرکت دهند. این تانک ها همچنین باید تمام سلاح ها و تکنولوژی مورد نیاز خود را داشته باشند. اسلحه های اصلی کالیبر بزرگ، همراه با سیستم های گلوله سازی خودکار، به فضای زیادی نیاز دارند. با این همه فناوری و قدرت آتش، آیا تانک ها دیگر برای جنگ مدرن مناسب نیستند؟ پاسخ به این سوال دشوار است و هر کسی نظر خود را دارد، اما ارزش بررسی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با اندازه و مقیاس واقعی چند تانک غول پیکر آشنا کنیم.

۵ تانک غول پیکری که بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

M1 آبرامز

تانک M1 Abrams که توسط جنرال داینامیکس ساخته شده است، یکی از بهترین تانک هایی است که تا به حال برای حضور در میدان جنگ ساخته شده است. این تانک در سال 1980 وارد خدمت ارتش ایالات متحده شد تا جایگزین تانک قدیمی M60 شود، عمدتاً در پیش بینی جنگ قریب الوقوع علیه اتحاد جماهیر شوروی. با گذشت زمان، آبرامز شاهد درگیری در جنگ های مختلف بود. از جنگ خلیج فارس تا بحران کنونی اوکراین. آبرامز بدون شک یک تانک محبوب است. در واقع، IMDb فهرست کاملی از فیلم‌های برچسب‌گذاری شده با کلمه کلیدی «M1 Abrams Tank» از Transformers تا Godzilla دارد. اما شاید حتی هالیوود هم نتواند شما را برای اندازه و مقیاس واقعی این تانک آماده کند.

طول آبرامز 9.75 متر است که روی بشکه به جلو، 3.65 متر عرض و بیش از 2.4 متر ارتفاع دارد. زره عظیم آن وزن کل تانک را حدود 71.2 تن می کند! کتاب رکوردهای جهانی گینس حتی عنوان “سنگین ترین تانک (امروز)” جهان را به M1A2 Abrams اعطا کرد. M1 Abrams علاوه بر اندازه چشمگیر، ویژگی های جالب دیگری نیز دارد. برخلاف اکثر مخازن دیزلی، مخزن M1 Abrams به جای موتور دیزل از توربین گازی استفاده می کند. موتور توربین گاز Honeywell AGT1500 قدرتی در حدود 1500 اسب بخار تولید می کند که به این تانک غول پیکر اجازه می دهد تا به سرعت 72 کیلومتر در ساعت برسد. اندازه چشمگیر M1 Abrams نیز بزرگترین نقطه ضعف آن است. وزن سنگین تانک آبرامز ظرفیت حمل و نقل آن را محدود می کند که می تواند مشکلات لجستیکی ایجاد کند. مدیر آزمایش و ارزیابی عملیاتی پنتاگون در مصاحبه‌ای درباره آخرین نسخه تانک آبرامز گفت: M1A2 SEPv3 نمی‌تواند توسط خودروهای بازیابی موجود، پل‌های تاکتیکی یا تجهیزات سنگین حمل شود.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

یوزپلنگ 2

داستان تانک Leopard 2 آلمان در دهه 1970 و در دوران جنگ سرد آغاز شد، زمانی که برخی از سازندگان آلمانی (از جمله پورشه اکنون معروف) در طراحی آن سهیم بودند. لئوپارد 2 برای اولین بار در سال 1979 وارد خدمت شد و از آن زمان به روز رسانی های مختلفی دریافت کرد تا همچنان به عنوان یک بازیگر اصلی در جنگ های مدرن باقی بماند. این تانک از یک موتور توربو دیزل استفاده می کند که مانند آبرامز 1500 اسب بخار قدرت تولید می کند. این موتور به تانک اجازه می دهد تا به سرعت بیش از 67 کیلومتر در ساعت برسد که آن را به یکی از سریع ترین تانک های در حال خدمت تبدیل می کند. لئوپارد 2 با تانک پر می تواند بیش از 547 کیلومتر را طی کند. با این حال، چشمگیرترین اعداد روی این مخزن مربوط به ابعاد مخزن است.

هنگامی که بشکه رو به جلو باشد، لئوپارد 2 بیش از 10 متر طول، 3.65 متر عرض و بیش از 2.43 متر ارتفاع دارد. این تانک با وزن تقریبی 64.5 تا 67 تن در فهرست 10 تانک بزرگ تاریخ نیز قرار گرفته است. ببر باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند تمام تجهیزات خود را حمل کند. تسلیحات اصلی این تانک یک تفنگ 120 میلی متری Rheinmetall Rh-120 است که قادر به شلیک گلوله های DM63 مانند است که می تواند تا 750 میلی متر زره نفوذ کند. این تانک آلمانی همچنین دارای دو مسلسل 7.62 میلی متری است. وقتی صحبت از زره به میان می‌آید، Leopard 2 دارای طراحی مدولار است که از مواد کامپوزیت ساخته شده است، ویژگی که تغییرات و تعمیرات ساده را آسان‌تر می‌کند. تانک لئوپارد نیز قیمتی متناسب با اندازه آن دارد – آخرین نسخه تانک، لئوپارد 2A8، حدود 30 میلیون دلار قیمت دارد.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

چلنجر 2

چلنجر 2 در جولای 1994 وارد خدمت ارتش بریتانیا شد و یکی از تانک های جنگی است که نبردهای زیادی را در کشورهایی مانند بوسنی، کوزوو و عراق به خود دیده است. Tank Challenger 2 به دلیل استفاده گسترده از آن بر فرهنگ عامه در سراسر جهان – از فیلم گرفته تا مجلات – نیز تأثیر گذاشته است. اما این شهرت در مقابل دیدن واقعیت و درک مقیاس آن هنوز چیزی نیست. تانک چلنجر 2 بیش از 64 تن وزن دارد و در صورت تجهیز به ماژول های زرهی اضافی، وزن رزمی آن به 75 تن می رسد. 13.41 متر طول (توپ به جلو)، 4.26 متر عرض و 2.4 متر ارتفاع دارد – ابعادی که به تنهایی ترس را در دل دشمنان ایجاد می کند. این تانک از یک موتور دیزلی V12 با قدرت 1200 اسب بخار نیرو می گیرد، بنابراین با وجود اندازه آن، می تواند در جاده های آسفالت شده به سرعت بیش از 59 کیلومتر در ساعت و در خارج از جاده به سرعت 40 کیلومتر در ساعت برسد.

چلنجر به لطف مخزن سوخت 1727 لیتری خود تا 544 کیلومتر برد دارد. چلنجر 2 همچنین یکی از مسلح‌ترین تانک‌هایی است که تا به حال ساخته شده است – سلاح اصلی آن اسلحه 120 میلی‌متری L30A1 است که می‌تواند از مهمات سر اسکواش با انفجار بالا (HESH) استفاده کند. این تانک همچنین حاوی یک مسلسل سنگین 7.62 میلی متری با منبع تغذیه خارجی و یک مسلسل خودکار 7.62 میلی متری است. چلنجر با استفاده کامل از اندازه بزرگ خود، می تواند 49 گلوله اصلی و 4200 گلوله 7.62 میلی متری را حمل کند. این تانک همچنین دارای زره ​​سطح 2 دورچستر به روز شده، تکامل یافته زره چوبهام مورد استفاده در چلنجر 1 است.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

تی-14 آرماتا

T-14 Armata جدیدترین تانک اصلی روسیه است که قرار است جایگزین تانک های قدیمی دوران شوروی مانند T-72، T-80 و T-90 شود. این تانک جنگی واقعاً مظهر عبارت “بزرگتر از آن چیزی است که فکر می کنید” – وزن آن تقریباً 55 تن، ابعاد آن تقریباً 8.7 متر طول، 3.5 متر عرض و تقریباً 3.3 متر ارتفاع است. T-14 از یک موتور توربودیزل 1500 اسب بخاری استفاده می کند و می تواند به حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت برسد. این تانک روسی همچنین دارای برد عملیاتی بیش از 480 کیلومتر است که آن را به یک تانک سریع و چابک در مقایسه با اندازه خود تبدیل کرده است. تسلیحات اصلی T-14 یک تفنگ 125 میلی متری بدون لوله است، اما برخی از مدل ها ممکن است یک تفنگ اصلی 152 میلی متری روی آن نصب شده باشد.

وقتی صحبت از سلاح های ثانویه به میان می آید، آرماتا دارای یک مسلسل 12.7 میلی متری کورد و یک مسلسل 7.62 میلی متری PKTM است. T-14 علیرغم قدرت آتش بالا، استقرار زیادی در میدان جنگ مشاهده نکرد. گزارش های اولیه در سال 2019 نشان می داد که تنها تعداد کمی از این تانک جدید روسی ساخته و آزمایش شده است. وزارت دفاع انگلیس در آن زمان مدعی شده بود که T-14 برای عملیات فعال در سال 2024 آماده خواهد شد، اما روسیه به دلیل هزینه بالای آن و احتمال افتادن آن به دست نیروهای اوکراینی و در حال بررسی، تمایلی نداشت. برای استفاده از آن در درگیری اخیر با اوکراین. نگرانی در مورد هزینه کمی خنده دار است – انتظار می رود یک مدل پایه تانک حدود 3.75 میلیون دلار قیمت داشته باشد، در حالی که مدل های پیشرفته تا 5 میلیون دلار قیمت دارند که در مقایسه با سایر تانک های اصلی جنگی بسیار پایین است.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

Char 2C

Char 2C، یک تانک جنگی فوق سنگین فرانسوی، یکی از بزرگترین تانک هایی بود که تا کنون وارد خدمت شد. این واقعیت که تانک توسط FCM، یک شرکت کشتی سازی طراحی و ساخته شده است، در مورد جاه طلبی آن از نظر اندازه و اندازه حرف های زیادی برای گفتن دارد. این تانک در ابتدا دارای موتورهای 6 سیلندر مرسدس بود، اما آنها آنقدر بزرگ بودند که در نهایت با موتورهای 250 اسب بخاری مایباخ جایگزین شدند – البته دو تا! این خودرو حتی با وزن زیاد خود می تواند به سرعت 12 کیلومتر در ساعت برسد. اگر این سرعت و چابکی چندان چشمگیر به نظر نمی رسد، اما در کمال تعجب در مقایسه با تانک های دیگر آن زمان، این تانک قدرت مانور بالایی داشت. برای درک بیشتر در مورد اندازه این تانک، باید بدانید که Char 2C برای کار به خدمه 12 نفره نیاز دارد.

اما در واقع Char 2 چقدر بزرگ است؟ طول تانک 10.3 متر، ارتفاع کمی کمتر از 4 متر و عرض آن 2.95 متر بود، در حالی که وزن آن بین 69 تا 77 تن بود. اندازه و وزن بزرگ Char 2C هم نعمت و هم یک نفرین بود – برای نفوذ به مناطق حفاظت شده عالی بود، اما بسیار سنگین و جابجایی آن دشوار بود. وزن آن در واقع آن را به یکی از سنگین ترین تانک های عملیاتی تبدیل کرد تا اینکه تایگر II در سال 1944 معرفی شد. این تانک دارای یک اسلحه 75 میلی متری APX 1897 و چهار مسلسل 8 میلی متری بود که یکی از آنها در برجک عقب قرار داشت. زره آن نیز برای زمان خود چشمگیر بود – 45 میلی متر در جلو و 35 میلی متر در اطراف برجک اصلی.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *