مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

۵ هواپیمای آزمایشی آمریکایی با فناوری پنهانکاری مدرن (تصاویر)

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


ایالات متحده در طول تاریخ برخی از پیشرفته ترین هواپیماهای آزمایشی را تولید کرده است که نقشی حیاتی در شکل دادن به فناوری رادارگریزی امروزی داشته اند.

به گزارش روزیاتو، این مقاله به بررسی پنج هواپیمای آزمایشی برتر می‌پردازد که قابلیت‌های رادارگریزی و جاسوسی را از طریق طراحی و مواد پیشرفته آزمایش کردند.

1- لاکهید رنگ آبی دارد

5 هواپیمای آزمایشی آمریکایی که فناوری رادارگریز مدرن را ممکن کرد

پلت فرم اعتبارسنجی فناوری مخفی کاری، پیشروی F-117 Nighthawk

خدمه: 1 نفر

طول: 14.4 متر

طول بالها: 6.86 متر

ارتفاع: 2.29 متر

مساحت سوئیت: 35.9 متر مربع

وزن خالی: 4060 کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: 5670 کیلوگرم

حداکثر سرعت: 965 کیلومتر بر ساعت

ظرفیت بارگیری بال: 160 کیلوگرم بر متر مربع

وزن موتور: 0.62-0.46

Have Blue لاکهید نام رمز یک مفهوم جنگنده رادارگریز است که در اواسط دهه 1970 ساخته شد. این هواپیما که توسط بخش Skunk Works لاکهید طراحی شد، اولین هواپیمای چند وجهی با بال ثابت بر اساس مفاهیم مهندسی رادار بود. این طرح برای انحراف امواج الکترومغناطیسی و کاهش سطح مقطع رادار برای فریب اهداف دشمن طراحی شده است.

این هواپیمای مفهومی از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J85 استفاده می کند که هر کدام 2950 پوند بر فوت (13 کیلو نیوتن) نیروی رانش برخاست دارند. آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) این پروژه را بر عهده گرفت.

به استراتژی‌ها و فناوری‌هایی برای کاهش قابلیت تشخیص رادار، از جمله کاهش سطح مقطع راداری از طریق ترکیبی از شکل‌دهی (برای کاهش تعداد گروه‌های راداری پراکنده) و مواد جاذب رادار؛ محافظ مادون قرمز، خنک‌سازی اگزوز و ساختار آن و افزایش توزیع گرما؛ کاهش امضای نوری؛ حذف ردیابی فعال؛ محافظ ورودی هوا و ارتقاء پوشش شیشه جلو.

2- نورثروپ تاست بلو

5 هواپیمای آزمایشی آمریکایی که فناوری رادارگریز مدرن را ممکن کرد

یکی از اولین هواپیماهای جاسوسی رادارگریز

خدمه: 1 نفر

طول: 17.02 متر

طول بالها: 14.68 متر

ارتفاع: 3.23 متر

وزن ناخالص: 13608 کیلوگرم

حداکثر سرعت: 460 کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز: 25000 تا 30000 فوت (7600 تا 9100 متر) در ارتفاع عملیاتی

وزن موتور: 0.36

Northrop Tasset Blue یک هواپیمای شبیه ساز و آزمایشی بود که برای هواپیماهای جاسوسی با دید کم و بقای بالا طراحی شده بود. قرار بود این هواپیما به انواع حسگرها مجهز شود که بتواند در خط مقدم میدان نبرد عمل کند. شکل این هواپیما باعث می شود که از دید اهداف دشمن پنهان بماند.

به گفته موزه ملی نیروی هوایی، «تاست بلو نشان داد که یک هواپیمای رادارگریز می‌تواند سطوح منحنی داشته باشد – برخلاف سطوح چند وجهی F-117 Nighthawk – که تأثیر زیادی بر هواپیماهای بعدی مانند B-2 گذاشت.» طراحی آبی ضمنی نیز گرمای ساطع شده از موتورها را کاهش می دهد و حضور آن را بیشتر پنهان می کند. Tacit Blue از نظر آیرودینامیکی ناپایدار بود، اما دارای یک سیستم پرواز دیجیتال برای کمک به کنترل آن بود.

دو موتور توربوفن Garrett ATF3-6 به این هواپیما نیرو می دهند که هر کدام 5440 پوند فوت (24.2 کیلو نیوتن) نیروی رانش برخاست را تولید می کنند.

3- بوئینگ پرندگان شکاری

5 هواپیمای آزمایشی آمریکایی که فناوری رادارگریز مدرن را ممکن کرد

طراحی ضد نفوذ برای طرح های خلاقانه

خدمه: 1 نفر

طول: 14.22 متر

طول بالها: 6.91 متر

ارتفاع: 2.82 متر

مساحت سوئیت: 20.4 متر مربع

حداکثر وزن برخاست: 3356 کیلوگرم

حداکثر سرعت: 482 کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز: 20000 فوت (6100 متر)

پرنده شکاری یک شبیه ساز مخفی کاری است که در دهه 1990 توسط بوئینگ و مک دانل داگلاس طراحی شد. این نوع برای توسعه فناوری و موادی که بعداً در هواپیماهای آزمایشی دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت، استفاده شد. به عنوان یک شبیه ساز فناوری، برخی از نوآوری های این هواپیما در پهپاد بوئینگ X-45 استفاده شده است.

تخت آزمایش توسط یک موتور پرات اند ویتنی کانادا JT15D-5C که 3190 پوند بر فوت (14.2 کیلو نیوتن) نیروی رانش تولید می کرد، نیرو می گرفت. از سپتامبر 1996 تایپ 38 پرواز آزمایشی انجام داده است. طبق گزارش موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده،

پرنده شکاری در 38 پرواز خود روش هایی را آزمایش کرده است که باعث می شود هواپیماها برای چشم و رادار کمتر قابل مشاهده باشند و همچنین روش های جدیدی را برای طراحی و ساخت هواپیما با استفاده از ساختارهای کامپوزیت بزرگ یک تکه، طراحی به کمک کامپیوتر، آزمایش کرده است. مونتاژ واقعیت مجازی و ابزار با استفاده تک.

4- لاکهید مارتین RQ-170 Sentinel

5 هواپیمای آزمایشی آمریکایی که فناوری رادارگریز مدرن را ممکن کرد

پهپادهای مورد استفاده در عملیات جاسوسی

خدمه: 3 نفر روی زمین

طول: 4.5 متر

طول بال ها: 11.58 متر

ارتفاع: 1.8 متر

مدت زمان پرواز: 5 تا 6 ساعت

سقف پرواز: 50000 فوت (15000 متر)

RQ-170 Sentinel لاکهید مارتین یک هواپیمای بدون سرنشین (UAV) است که برای آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) طراحی شده است. این هواپیمای رادارگریز مجهز به تجهیزات شناسایی هوایی بود که استقرار آن در افغانستان و کره جنوبی را به ترتیب در سال های 2007 و 2009 ضروری کرد.

این طرح بال پرنده توسط یک توربوپراپ GE Garrett TFE731 یا TF34 که تا 4750 پوند فوت (21 کیلونیوتن) نیروی رانش برخاست را تولید می کند، نیرو می گیرد.

5- مانتا لاکهید مارتین X-44

5 هواپیمای آزمایشی آمریکایی که فناوری رادارگریز مدرن را ممکن کرد

هواپیمای مفهومی بدون دم و رادارگریز

دو موتور پرت اند ویتنی

سرعت مورد انتظار: تا 2400 کیلومتر در ساعت

تسلیحات: توپ 20 میلی متری و انواع موشک

برد: 1850 کیلومتر

هواپیمای بدون سرنشین چند محوره لاکهید مارتین (MANTA) یک طرح مفهومی است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده و ناسا مورد مطالعه قرار گرفته است. این هواپیما برای آزمایش پرواز بدون دم در ارتفاعات قابل کنترل طراحی شده است. این هواپیما برگرفته از F-22 Raptor، دارای بال دلتای کشیده و بدون دم افقی است.

هدف از ساخت این نوع پرنده افزایش قابلیت های پنهان کاری هواپیما از طریق تکنیک ها و مواد مختلف طراحی بود. قدرت مانور این هواپیما با استفاده از بردار نیروی محرکه افزایش یافته است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *