نبرد اف ۲۲ و اف ۳۵ در آسمان، کدام یک پیروز میشوند؟
۱ دقیقه خوانده شدهدو جنگنده F-22 Raptor نیروی هوایی آمریکا به همراه دو هواپیمای F-35A Lightning II از کره جنوبی بر فراز شبه جزیره کره در رزمایش شرکت کردند. این تمرین به این دو هواپیما اجازه داد تا توانایی های خود را در نبردهای کوتاه برد آزمایش کنند.
به گزارش خبرآنلاین، در ماه می، دو فروند جنگنده F-35A Lightning II از کره جنوبی و دو جنگنده F-22 Raptor از نیروی هوایی آمریکا در نبرد هوایی بر فراز شبه جزیره کره شرکت کردند. نبرد هوایی یک نبرد هوایی بین رزمندگان است که از فاصله نزدیک رخ می دهد.
در حالی که F-35 یک جنگنده چند منظوره است که به حسگرهای پیشرفته و فناوری رادارگریز مجهز شده است، اما اساساً برای نبردهای هوایی نزدیک طراحی نشده است و ممکن است در چنین سناریوهایی در برابر جنگنده های نسل چهارم مضر باشد.
با این حال، به گفته NationalInterest، F-22 در برتری هوایی و نبرد هوایی به دلیل داشتن تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، ویژگیهای رادار اجتنابی و قابلیت پیشرانه بردار برتری دارد. این رزمایش نقاط قوت هر دو هواپیما و نقش آنها در جنگ هوایی مدرن را برجسته کرد.
چهار هواپیمای جنگنده رادارگریز درگیر نبردهای سنگین بودند و به نوبت حمله و دفاع می کردند. اگرچه F-35 Lightning II می تواند در نبردهای هوای نزدیک شرکت کند، اما برای انجام این کار طراحی نشده است و ممکن است حتی در برابر هواپیماهای نسل چهارم مانند F-16 Fighting Falcon و F-15 Strike Eagle در مضیقه باشد. برای پیروزی در نبردهای هوایی، F-35 Lightning II به قابلیت های پنهان کاری و سلاح های پیشرفته خود متکی است. قابلیت های رادار گریزی این هواپیما، شناسایی این هواپیما توسط حسگرهای دشمن از فاصله دور را دشوار و یا حتی غیرممکن می کند. در نبرد واقعی، F-35 Lightning II و F-22 Raptor آنها را به سمت هواپیماهای دشمن هدایت می کنند و با قابلیت های خود از آنها پشتیبانی می کنند.
F-22 Raptor بهترین جت جنگنده جهان است. تجهیزات الکترونیکی برتر، ویژگی های مخفی کاری و مهمات پیشرفته آن را به پادشاه نبردهای هوایی نزدیک تبدیل کرده است. F-22 Raptor که در اوایل دهه 2000 معرفی شد، می تواند به سرعت 2 ماخ (حدود 2500 کیلومتر در ساعت) برسد و از نظر برد، بدون استفاده از مخزن سوخت خارجی، برد عملیاتی در حدود 1600 کیلومتر دارد.
این قابلیت تغییر جهت موتور در دو بعد (بردار رانش) و نسبت قدرت به وزن بالا است که به F-22 Raptor اجازه می دهد در اواسط پرواز به سرعت تغییر جهت داده و در نبردهای هوایی از رقبای خود پیشی بگیرد.
با این حال، F-22 Raptor یک هواپیمای محکوم به فناست. USAF تنها 186 فروند از این هواپیما را پس از توقف تولید لاکهید مارتین برای پشتیبانی از F-35 Lightning II در دست توسعه دریافت کرد. از این تعداد، تعداد کمی هنوز فعال هستند. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد جنگنده رادارگریز نسل ششم برتری هوایی (NGAD) را جایگزین F-22 Raptor کند.
حسگرهای پیشرفته F-35 Lightning II به آن اجازه می دهد تا نیروهای هوایی، دریایی و زمینی را به هم متصل کند و توانایی های آنها را هماهنگ کند و زنجیره کشتار کارآمدتر و موثرتری ایجاد کند. برخلاف F-22 Raptor، F-35 Lightning II در برتری هوایی تخصص ندارد، اما می تواند طیف گسترده ای از ماموریت ها را انجام دهد. F-35 در سه نسخه A، B و C عرضه می شود.
F-35 A محبوب ترین نسخه است و از باندهای معمولی برای عملیات خود استفاده می کند. F-35 B یک نسخه برخاست کوتاه و فرود عمودی (STOVL) است که می تواند مانند یک هلیکوپتر فرود و بلند شود، اما مانند یک جت جنگنده عمل می کند. در نهایت F-35C نسخه حامل این هواپیما است و برای کار بر روی ناوهای هواپیمابر طراحی شده است. بیش از 3500 عدد از این سه نوع توسط 19 کشور سفارش داده شده است.