ضعیفترین نیروی هوایی جهان متعلق به کدام کشور است؟
۱ دقیقه خوانده شدهضعیف ترین نیروی هوایی جهان کدام است؟ هیچ راه آسانی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد، زیرا بسیاری از کشورها اصلاً نیروی هوایی ندارند یا تعداد محدودی هواپیمای غیرنظامی در خدمت دارند.
با این حال، این مقاله برخی از ضعیف ترین نیروهای هوایی و دلایل ضعیف بودن آنها را برجسته می کند. اگرچه کره شمالی، سوریه و کوبا ممکن است نیروهای هوایی قدیمی و محافظه کار داشته باشند (بقایای نیروهای هوایی که زمانی قدرتمند بودند)، آنها نه کوچکترین و نه ضعیف ترین در جهان هستند. از سوی دیگر، به طور کلی قوی ترین نیروی هوایی، نیروی هوایی ایالات متحده و پس از آن نیروی دریایی / تفنگداران دریایی ایالات متحده در نظر گرفته می شود.
کوچکترین نیروی هوایی
بسیاری از کشورهای جهان اصلاً نیروی هوایی ندارند – از جمله ایسلند عضو ناتو (که حتی ارتش هم ندارد). اما چون نیروی هوایی ندارند نمی توان آنها را کوچکترین نیروی هوایی دانست.
شاید کوچکترین نیروی هوایی جهان نیروی هوایی آنتیگوا و باربودا باشد، کشوری جزیره ای در دریای کارائیب، که تنها یک هواپیمای بریتن نورمن BN-2 جزیره دارد. BN-2 یک هواپیمای سبک بریتانیایی و هواپیمای مسافربری منطقه ای است که معمولاً می تواند یک خلبان و حداکثر 9 مسافر را در خود جای دهد.
کشورهایی که نیروی هوایی ندارند:
– ایسلند
– نائورو
– آندورا
– سنت لوسیا
– پادشاهی تونگا
نیروی هوایی لوکزامبورگ تنها یک هواپیما دارد – بزرگترین هواپیمای نظامی تولید شده توسط هر کشور اروپایی – ایرباس A400M. لوکزامبورگ حتی مکانی برای نگهداری و استفاده از این هواپیما ندارد و به همین دلیل در کشور همسایه خود بلژیک مستقر است. علاوه بر این، نیروی هوایی لوکزامبورگ چندین پهپاد کوچک و هلیکوپترهای سبک برای عملیات پلیس دارد.
کشور کوچک غرب آفریقا گامبیا دارای کوچکترین بال رزمی نیروی هوایی در جهان است – Su-25 Frogfoot. البته به گفته فلایت گلوبال، این جنگنده نیز در سال 2024 بازنشسته خواهد شد.
ایرلند ضعیف ترین نیروی هوایی را در اروپا دارد، به استثنای کشورهای کوچک (مانند سن مارینو) و کشورهای فقیر (مانند مولداوی). جمعیت ایرلند 5.2 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی اسمی آن حدود 550 میلیارد دلار است که آن را با کشورهای شمال اروپا مانند فنلاند، دانمارک، سوئد و حتی نروژ (که همگی دارای نیروی هوایی بزرگ هستند) قابل مقایسه است. با این حال، ایرلند مطلقاً هیچ ناوگان جنگی هوایی یا هیچ هواپیمای جت دیگری ندارد. نیروی هوایی ایرلند تنها 711 پرسنل دارد. بر اساس گزارش Irish Examiner، نیروی هوایی ایرلند باید 886 پرسنل داشته باشد، اما تنها 638 پرسنل دارد.
ضعیف ترین نیروی هوایی جهان
کره شمالی ممکن است ضعیف ترین نیروی هوایی بزرگ در جهان باشد. به گزارش فلایت گلوبال، کره شمالی 572 فروند هواپیمای نظامی دارد که پنجمین هواپیمای نظامی جهان است و بالاتر از همسایه خود کره جنوبی است.
با این حال، اینها همه هواپیماهای بسیار قدیمی و قدیمی هستند، با تعداد محدود اما ناشناخته هواپیماهای قابل پرواز – بدون ذکر ارزش رزمی آنها. قدیمی ترین هواپیمای جنگی کره شمالی به پایان جنگ کره برمی گردد، در حالی که جدیدترین آنها Su-25 و MiG-29 هستند که درست قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به پیونگ یانگ تحویل داده شدند (و توسط کره شمالی دریافت نشده اند. از آن زمان).
اگر دشمن یک گروه شورشی فاقد دفاع هوایی (مانند شبه نظامیان ضد دولتی در مالی و میانمار) یا کشورهای درگیر جنگ داخلی (مانند اتیوپی و سودان) باشد که طرفهای متخاصم از فناوری نظامی به همان اندازه برخوردار هستند، ممکن است هواپیماهای قدیمیتر کافی باشند ، دشمنان کره شمالی در واقع کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن هستند – که همگی به آخرین جنگنده های نسل 5 و 4.5 مجهز هستند (که به این معنی است که نیروی هوایی کره شمالی بیشتر شبیه مجموعه ای از اهداف آموزشی برای آنها است). او بیش از یک تهدید واقعی دارد.)
نیروی هوایی عنوان بدترین عملکرد را دارد
اگرچه قطعاً نیروی هوایی ضعیف یا کوچکی نیست، نیروی هوایی روسیه شایسته عنوان ببر کاغذی به نظر می رسد. نیروی هوایی روسیه خود را دومین نیروی هوایی بزرگ جهان (بعد از نیروی هوایی ایالات متحده) می داند. اما عملکرد آن در اوکراین به قدری ضعیف بود که برخی از مفسران می گویند ناتوانی نیروی هوایی روسیه در دستیابی به برتری هوایی بر اوکراین به قیمت ادامه این جنگ تمام شد.
تلفات نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین (از جمله تلفات خارج از میدان نبرد):
هواپیمای بال ثابت: 130 هواپیما (شامل 15 هواپیمای آسیب دیده)
هواپیمای بال چرخشی: 145 هواپیما (شامل 30 هواپیمای آسیب دیده)
منسوخ شده: صدها هواپیما ممکن است ساعات پرواز خود را از زمان شروع جنگ در اوکراین تمام کرده باشند.
میزان تولید: از 22 تا 50 هواپیمای جنگنده بال ثابت
جنگ در اوکراین به زودی وارد سومین سال خود خواهد شد و نیروی هوایی روسیه نتوانسته است پدافند هوایی اوکراین را از کار بیاندازد و همچنین قادر به دستیابی به برتری هوایی بر اوکراین فراتر از آسمان خط مقدم نیست. هواپیماهای روسی بر فراز کییف یا هیچ نقطهای از اعماق آسمان اوکراین پرواز نمیکنند و در عوض بیشتر از حومه منطقه تحت کنترل خود، خارج از پدافند هوایی اوکراین، بمبهای گلایدر را پرتاب میکنند.
در حالی که فلایت گلوبال ادعا می کند روسیه 1539 هواپیمای جنگی دارد، این تعداد بر اساس اعداد قبل از جنگ است. بسیاری از هواپیماهای جنگی روسی احتمالاً غیرقابل استفاده هستند و گفته میشود که روسیه ممکن است تا 25 درصد از ناوگان خود را در مقایسه با قبل از شروع جنگ در اوکراین از دست داده باشد – بیشتر به دلیل فرسودگی و فرسودگی ساعات پروازی باقیمانده. برای هر هواپیما و ناتوانی روسیه در تشدید تولید هواپیماهای جنگی برای جبران خسارات.