مرگ پرندگان در پی پرتابهای اسپیس ایکس!
۱ دقیقه خوانده شدهبه گزارش خبرآنلاین، پرتاب آزمایشی اخیر خودروی استارشیپ اسپیس ایکس، نقطه عطف دیگری برای بزرگترین و قدرتمندترین موشک جهان بود.
در 13 اکتبر، این پرتاب با موفقیت انجام شد و مرحله فرود با موفقیت انجام شد. این شاهکاری بود که خود SpaceX آن را نقطه عطفی برای طراحی کامل و سریع با قابلیت استفاده مجدد توصیف کرد.
با این حال، دادههای جمعآوریشده در طی پنجمین پرواز Starship نشان میدهد که Starship ممکن است برای جوامع محلی و حیات وحش مضرتر از آنچه منتقدان قبلاً میترسیدند باشد، زیرا سر و صدای بلند ایجاد شده توسط چنین پرتابهایی باعث مرگ پرندگان نزدیک میشود.
خطرات بلند فضاپیما
بر اساس داده های منتشر شده در 15 نوامبر، 33 موتور این فضاپیمای 30 طبقه بین 105 تا 125 دسی بل صدا در هنگام برخاستن و فرود تولید می کنند و طبق گزارش نیویورک تایمز، مطالعه دیگری نشان می دهد که اوج فشار صوتی در این پرتاب 144.6 دسی بل بود.
در عین حال، چنین رویدادهایی شامل بوم های صوتی قدرتمندی است که احتمالاً باعث آسیب ساختاری به ساختمان ها نیز می شود.
لازم به ذکر است که محققان این سطوح صوتی را مستقیماً در مجاورت تأسیسات Starbase SpaceX ضبط نکردند و به گفته کنت جی، رئیس دپارتمان فیزیک و نجوم در دانشگاه بریگام یانگ در پروو، اکثر این سطوح صوتی در حدود ده کیلومتری سایت پرتاب شناسایی شد. جی توضیح داد: “این بزرگترین موشکی است که تا به حال ساخته شده است، بنابراین منطقی است که بلندترین موشک نیز باشد.”
او همچنین خاطرنشان کرد که اگرچه محققان اغلب نویز قابل شنیدن را با استفاده از سطوح دسی بل اندازه گیری می کنند، اما استاندارد واحدی برای بلندی صدا وجود ندارد.
او معتقد است که برای اهداف عملی، بهتر است که بلندی صدای فضاپیما را با سایر مقادیر ملموس مقایسه و ارزیابی کنیم. جی همچنین اشاره کرد که صدای بلند شدن فضاپیما شبیه یک کنسرت معمولی راک یا Saw است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که در بالاترین سطوح خود، در هنگام فرود مرحله اول تقویت کننده و پس از حدود 6.5 دقیقه، صدای حاصل تقریباً معادل شنیدن یک تیراندازی از فاصله نزدیک است که بسیار طولانی تر است. از زمان.
در همین حال، یک هشدار مهم وجود دارد: حتی زمانی که فضاپیما در فاصله 10 کیلومتری قرار دارد، صدای آن همچنان بلند است و هنوز فرکانس پایین موشک را در نظر نمی گیرد. به گفته Gee، حتی در آن فاصله، کل انرژی صوتی در پرتاب فضاپیما تقریباً برابر با صدای ایجاد شده در هنگام برخاستن بوئینگ 747 یا ایرباس 380 است (اگر در 60 متری هواپیما باشید).
اریک روش، مهندس محیط زیست و کارشناس انطباق، توضیح داد که توان تولیدی راکت های Super Heavy استارشیپ از زمان ارزیابی خطر اولیه FAA در سال 2019 حدود 30 درصد افزایش یافته است و انتظار می رود پرتاب های آینده شاهد افزایش دیگری در این زمینه باشیم.
خطرات فضاپیما برای محیط زیست
این روش که قبلاً توجه را به نقض مقررات زباله های زیست محیطی Starship جلب کرده بود، مفروضات قبلی FAA و SpaceX را بر اساس درک فیزیک پایه خنده دار و ناسازگار با مستندات مدل سازی صوتی بهترین شیوه های ناسا در دهه های گذشته می داند. روشه نیز مانند جی معتقد است که کاهش صدا به عنوان یک قانون کلی مسیر خطرناکی است. به طور طبیعی، او معتقد است که پرتاب فضاپیما یک فاجعه برای حیات وحش محلی است، که بیشتر آنها در زمین های محافظت شده فدرال زندگی می کنند.
وی در این باره توضیح داد: «تخم مرغ از اثرات این گونه سفرها دوام نمی آورد. “پتانسیل مرگ حیوانات مطمئناً در ارزیابی خطر FAA گنجانده نشده است.”
اخیراً، گاوین چتول، مدیر عامل اسپیس ایکس، تمایل خود را برای پرتاب بیش از 400 فضاپیما در چهار سال آینده ابراز کرده است. در همین حال، جی ترجیح می دهد شخصاً در مورد برنامه پرتاب آینده Starship اظهار نظر نکند. او معتقد است که آینده بشریت ممکن است به سفر فضایی نیاز داشته باشد، و در عین حال، امیدوار است که داده های جدید به هدایت تصمیمات سیاسی و نظارتی کمک کند.
وی افزود: در فاصله حدود ده کیلومتری، صدای پرتاب شبیه صدایی است که از پرواز هواپیماهای کنکورد مافوق صوت در هنگام پرواز در ارتفاع حداکثر حدود 18 کیلومتری روی زمین می شنویم. جی گفت: «ما در مورد سطوحی صحبت می کنیم که مردم قبلاً آن را غیرقابل قبول می دانستند.