«بازنده»؛ سریالی معمایی و نفس گیر
۱ دقیقه خوانده شدهپس از انتشار قسمت یازدهم سریال «بازنده» واکنش مخاطبان در فضای مجازی بسیار مثبت بود و بیشتر مخاطبان نوشتند که از دیدن آن غافلگیر شده و لذت برده اند. بهانه ای برای پایان دادن به این سریال، نگاهی به ابعاد مختلف آن می اندازیم.
به گزارش سایت فیلم نیوز. کارگردانی | امین حسین پور چند سال پیش با ساخت سریال کوتاه متفاوتی با عنوان «درمانگر» تعریف جدیدی از خلق آثار روانکاوانه و جرم شناسی پیدا کرد. «جادوگر» در پنج قسمت ده دقیقه ای پخش شد و در قسمت پایانی مخاطبان توانستند پاسخ همه رازها را دریابند. حسین پور در قسمت پایانی سریال شفا دهنده هوادارانش را غافلگیر کرد و پس از آن ساخت سریال جدیدش «بازنده» را آغاز کرد. «بازنده» از ابتدا رمز و رازهای زیادی را درباره کودک گمشده به مخاطب ارائه کرد. او در هر قسمت به یکی از شخصیتها اجازه میداد تا زندگی خود را توصیف کند و از این طریق به تدریج ویژگیهای هر یک از آنها و همچنین پیشینه آنها، تفکر درباره مسائل مالی و احساساتشان را آشکار میکرد. به این ترتیب در هر قسمت می توان احتمال وقوع جرم در هر کدام را زیاد دانست و هر دو را بی گناه دانست. در هر قسمت، کارگردان معمایی جدید مطرح می کند و داستان ها پیچیده تر می شوند، به طوری که در چند قسمت آخر فکر می کردیم کارگردان توانایی پاسخگویی به همه سوالات و حل دقیق معماها را ندارد. حسین پور با استفاده از ویژگی های شخصیت ها، گریم، فضای صحنه، رنگ، نور و موسیقی مفهومی را خلق کرد که در عین حال مرموز، عجیب، پیچیده و ملموس است.
اسکریپت | اکنون که به پایان سریال Loser رسیده ایم، می توانیم در مورد قدرت متن با جزئیات بیشتری صحبت کنیم. ما با یک سریال اقتباسی روبرو هستیم و داستان کار برگرفته از رمان «زن همسایه» نوشته شری لبنا است. «زن همسایه» رمان معروفی نیست و افراد زیادی آن را نخوانده اند، اما آنچه در اینجا مهم است این است که بخش مهمی از ماجراها و روابط از این رمان بیرون آمده است. اما سناریوی سریال با فضای رمان و توصیفات روی کاغذ کاملا متفاوت است. در سریال با شخصیت هایی کاملاً واضح و ملموس و با پیشینه و شناسنامه خاص خود مواجه می شویم و هر کدام به طور بالقوه گناهکار یا بی گناه هستند. حسین پور معادلات صحیحی را بین هر کدام طراحی کرد. او بذرهای درست و دقیقی را در طول داستان کاشت و در نهایت توانست از تک تک آنها به نفع این پایان موفق استفاده کند. ثروت مادر ارجوان، قتل پدرش به دست منصور، بیماری ارجوان و مرگ یکی از همکاران، مخالفت خانواده با ازدواج ارجوان و کافیه، صمیمیت آوا با خانواده و بالاخره شام دیشب همه مثل یک پازل در کنار هم قرار گرفتند. تصویر نهایی بدون کوچکترین ابهامی است.
بازی ها | عامل مهم موفقیت سریال «بازنده» انتخاب صحیح بازیگران و درک درست آنها از نقش هاست. همه آنها به جز علی رضا کمالی به دو صورت سرزنده، افسرده و غمگین ظاهر شدند. با گذشت زمان، آرایش آنها تغییر می کند و علاوه بر این، وضعیت زندگی آنها آشفته می شود و به سمت فروپاشی می روند و چهره هایشان زردتر و بی روح تر می شود. از آنجایی که بنا به تعریف، هر شخصیت میتواند مقصر باشد یا نباشد، هر بازیگری سعی میکرد به گونهای عمل کند که مبهم به نظر میرسید و اجازه نمیداد مخاطب با او احساس راحتی کند. علی رضا کمالی بازیگر نقش کارآگاه پرونده با وجود اینکه در جایگاهی مثل بقیه نقش ها نبود اما از هر نظر عبوس به نظر می رسید. به دلیل اتفاقات تلخی که در گذشته شغلی و خانوادگی او رخ داد، تحمل او بسیار پایین بود و در معرض از دست دادن فرزند بود. در پایان سریال وقتی زیر بارون راه می رفت و پشت تلفن گفت که حقیقت را می داند، اوج شکست این شخصیت را دیدیم.
طراحی صحنه | نکته مهم در سریال «بازنده» طراحی صحنه و استفاده صحیح از قاب، رنگ و نور است. طراحی خانه ارگوان و کاوه به گونه ای بود که از همان ابتدا احساس می کردیم قرار است اتفاقی در آنجا بیفتد. مدل راه پله و آسانسور و چیدمان خانه آوا این حس را بیشتر می کند. حال و هوای این سریال با فضای سریال های پلیسی معمول در فیلم ها و سریال های ایرانی متفاوت بود و این تفاوت علاوه بر افزایش جذابیت بصری سریال و یادآوری سریال های قدیمی خارجی به مخاطب کمک زیادی به نمایش آن می کرد. انزوای مردم و همچنین رمز و راز داستان.
موسیقی | موسیقی سریال از همان ابتدا فضای پر التهابی ایجاد کرد. در قسمتهای مختلف، همزمان با کشف راز جدیدی و تمرکز بر شخصیتها، از موسیقی کاملاً مناسب استفاده شده و حساسیت صحنه را بالا میبرد. با این حال در هیچ کجا شاهد این موضوع نبودیم که موسیقی فضای آتشین سریال را بازی کند و ترس را در دل مخاطب ایجاد کند. انتخاب دقیق موسیقی کمک زیادی به تکمیل این فضا کرد. اگرچه در تیتراژ نام رازبی بهیمانی به عنوان خواننده مطرح شد، اما در هیچ مقطعی شاهد یک قطعه موسیقی در صدای او نبودیم و قسمت آخر با موسیقی خارجی به پایان رسید.
پایان دادن | از آنجایی که قسمت پایانی سریال به تازگی منتشر شده است و ممکن است بسیاری از افراد هنوز آن را تماشا نکرده باشند، نمی توان با وضوح زیادی در مورد پایان آن صحبت کرد، اما فقط می توان گفت که بهترین انتخاب از بین گزینه های موجود و تقریباً همه انجام شده است. از سوالاتی که از ابتدا پرسیده شد، پاسخ به آن در اذهان عمومی شکل گرفت و پاسخ داده شد. با این شرایط وجود هر شخصیت معنا پیدا می کند و اکنون می فهمیم که تمرکز بر پس زمینه همه شخصیت ها کاملا ضروری بوده است.
«بازنده» به نویسندگی و کارگردانی امین حسین پور و تهیه کنندگی احسان ظلی پور با بازی علیرضا کمالی، سارا بهرامی، صابر ابر، پیمان قاسم خانی، صدف عشابآبادی، رویا جاویدنیا و … در یازده قسمت از روز جمعه از شبکه فیلمو پخش شد. پلت فرم .