(تصاویر) این جنگندهها قدرت سوپرکروز دارند
۱ دقیقه خوانده شدهحتی قبل از اینکه چاک یگر برای اولین بار در اکتبر 1947 با Bell دیوار صوتی را شکست
به گفته روسیهیاتو، موفقیت بل X-1 به تدریج منجر به توسعه F-100D Super Saber، اولین هواپیمای جنگنده مافوق صوت شد. در دهه 1970، هر هواپیمای جنگنده در آسمان با سرعتی بیش از 1 ماخ حرکت می کرد.
امروزه در صورتی که خلبان پس سوز را نیز فعال کند، برخی از این هواپیماها می توانند با سرعت دو برابر صوت یا 2 ماخ پرواز کنند.
پس سوز در هواپیماهای جنگنده سوخت را مستقیماً به ورودی هوای موتور تزریق می کند تا نیروی رانش بسیار بیشتری ایجاد کند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این کار سوخت زیادی مصرف می کند. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان موتور جت موتورهایی می سازند که می توانند سریعتر از سرعت صوت بدون نیاز به پس سوز پرواز کنند (اگرچه هواپیما به حداکثر سرعت نمی رسد). این توانایی اغلب به عنوان پرواز فوق العاده یا مافوق صوت شناخته می شود. نه تنها نیروی سوپرکروز به هواپیما کمک می کند بدون سوختن سریع به مقصد برسد، بلکه بزرگترین مزیت آن مشکل سوخت است. هواپیماهای جنگنده مدرن زیادی که قادر به پرواز فوق العاده باشند وجود ندارد، بنابراین در اینجا لیست کوتاهی از هواپیماهایی که در حال حاضر با این قابلیت پرواز می کنند، آورده شده است.
F-22 Raptor می تواند با سرعت 1.5 ماخ پرواز کند
لاکهید مارتین F-22 Raptor افتخار نیروی هوایی ایالات متحده در زمینه نبرد است و دلیل خوبی هم دارد. پرات اند ویتنی F119-PW-100 توربوپراپ دوقلوی می تواند با سرعت بیش از 2 ماخ در زمانی که پس سوز درگیر است حرکت کند و به جنگنده اجازه دهد در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد.
با این حال، زمانی که یک خلبان می خواهد در مصرف سوخت صرفه جویی کند و برد هواپیما را بهبود بخشد، می تواند سریعتر از 1.5 ماخ پرواز کند، قابلیتی که رپتور را به یک سلاح فوق العاده چشمگیر تبدیل می کند. این جنگنده با توانایی برتر خود می تواند به سرعت به مقصد خود برسد، ماموریت خود را کامل کند، از تکمیل ماموریت خود اطمینان حاصل کند، در صورت لزوم با جنگنده های دشمن درگیر شود و همچنان سوخت کافی برای بازگشت به پایگاه داشته باشد.
بله، Raptor سالهاست که وجود دارد و از سال 2005 در خدمت بوده است، اما هیچ جایگزینی در حال حاضر در دست توسعه نیست. نیروی هوایی به توانایی های این جنگنده اطمینان دارد و ژنرال کنت اس. ویلسباخ در ژوئیه سال جاری به The War Zone گزارش داد که تعدادی از ارتقاءهای برنامه ریزی شده Raptor را برای سالهای زیادی در خدمت نگه می دارد. نیروی هوایی در سال 2022 از رپتور تمجید کرد و گفت: «طراحی پیشرفته اویونیک F-22، کنترل های پروازی پیشرفته، جهت رانش و نسبت رانش به وزن بالا، توانایی عملکرد بهتر از همه هواپیماهای موجود و پیش بینی شده را فراهم می کند.» رپتور آنقدر پیشرفته است که ایالات متحده خطر فروش F-22 را به کشورهای خارجی از جمله نزدیکترین متحدانش نمی کند، اقدامی که می تواند اسرار موفقیت آن را فاش کند.
روسیه مدعی است که Su-57 های آن می توانند با F-22 ها رقابت کنند
گفته میشود که روسیه جزئیات تواناییهای بعدی جنگندههای MiG-29 و Su-27 را برای مدت طولانی مخفی نگه داشته است تا سرانجام آنها به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شوند. سوخوی Su-57 پاسخ روسیه به F-22 Raptor آمریکایی است، اما یک دوره توسعه طولانی و مرموز را پشت سر گذاشت. روسیه کار بر روی Su-57 را در سال 2002 آغاز کرد و تا سال 2020 آن را تولید نکرد. در حالی که می تواند با سرعت دو برابر صوت پرواز کند، Su-57 می تواند بدون نیاز به پس سوز به سرعت 1.3 ماخ برسد.
Felon – نامی که ناتو برای این جنگنده روسی انتخاب کرده است – دارای دو موتور توربوفن Saturn/Lyulka 117S است که هر کدام 31305 پوند نیروی رانش تولید می کنند. این قدرت موتور، همراه با ساخته شدن آن از مواد کامپوزیتی مختلف و واشرهای لانه زنبوری آلومینیومی، باعث شد تا Su-57 به راحتی با سرعت مافوق صوت پرواز کند. خلبانان Velon می توانند تا 3480 کیلومتر بدون استفاده از پس سوز قبل از نیاز به سوخت گیری پرواز کنند. با این حال، اگر خلبان از پس سوز استفاده می کرد، برد به طور قابل توجهی به 1491 کیلومتر کاهش می یابد. به غیر از آزمایش آن در سوریه در سال 2018 در سناریوهای جنگی و مشاهده برخی عملیات های محدود در طول جنگ بین روسیه و اوکراین، هیچ کس این فرصت را نداشته است که دقیقاً بداند Su-57 چه توانایی هایی دارد.
هواپیمای چینی J-20 Mighty Dragon یک هواپیمای مرموز است
Chengdu J-20 Mighty Dragon یک جت جنگنده نسل پنجم است که توسط چین ساخته شده و تلاشی برای ادعای برتری هوایی است. این هواپیما در مارس 2017 وارد خدمت نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق شد و چین را به سومین کشوری تبدیل کرد که از جت جنگنده نسل پنجم استفاده می کند – روسیه و ایالات متحده دو کشور دیگر هستند. این جنگنده نه تنها سریعتر از F-35 Lightning II، جدیدترین جنگنده نسل پنجم آمریکاست، بلکه گفته می شود برخلاف F-35 از قابلیت های فوق العاده سریع نیز برخوردار است. با این حال، مشخص نیست که با چه سرعتی می تواند پرواز کند. در واقع، ما چیز زیادی در مورد جدیدترین جت جنگنده چین نمی دانیم، زیرا پکن جزئیات آن را مخفی نگه می دارد. این جنگنده حتی در موقعیتهای جنگی قرار نگرفته است تا تواناییهای خود را اندازهگیری کند.
اژدهای بزرگ چینی در ابتدا قرار بود از یک جفت موتور روسی استفاده کند تا اینکه چین توانست موتورهای داخلی خود را بسازد. به گزارش Breaking Defense، این جنگنده دارای دو موتور Woshan-15 (WS-15) است که تقریباً توانایی های یک موتور F119 F-22A را دارد. با این حال، ادعا شد که موتور WS-15 استقامت و دوام مشابه موتورهای ساخت آمریکا را ندارد.
اگر چین بخشی از یک درگیری بزرگ شود، ساخت داخلی موتورهای یک جت جنگنده بزرگ، وابستگی چین را به کشورهای دیگر کاهش میدهد. فراتر از قابلیت های فوق سریع J-20، چین ادعا می کند که این جنگنده می تواند با هر چیزی که ایالات متحده و روسیه در نیروی هوایی خود دارند رقابت کند.
کشورهای اروپایی برای ساختن یوروفایتر تایفون گرد هم آمدند
موضوع فقط ساخت جت های جنگنده نسل پنجم با قابلیت های پرسرعت نیست. به لطف یک سری ارتقاء، تعدادی جت جنگنده وجود دارد که می توان آنها را در نسل خود یعنی نسل 4.5 در نظر گرفت. Eurofighter GmbH آلمان – کنسرسیومی که شامل BAE Systems بریتانیا، Alenia Aeronautica ایتالیا، EADS Deutschland (دایملر کرایسلر سابق) و EADS اسپانیا است – گرد هم آمده اند تا Eurofighter Typhoon، یک هواپیمای جنگنده بال دلتا را توسعه دهند. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 2002 انجام داد و از سال 2009 با بسیاری از ارتش های اروپایی در خدمت بوده است. این هواپیما به عنوان یک جنگنده هوا به سطح شروع به کار کرد، سپس نقش خود را به یک جنگنده چند منظوره تغییر داد.
Eurofighter Typhoon می تواند با استفاده از دو موتور Eurojet EJ200 به سرعت 2 ماخ برسد که هر کدام 20232 پوند نیروی رانش تولید می کنند که پس سوز روشن است. هنگامی که موتورها بدون پس سوز استفاده می شوند، هر کدام 13488 پوند نیروی رانش تولید می کنند که به تایفون اجازه می دهد در صورت لزوم با سرعتی بیشتر از 1 ماخ پرواز کند. آلمان، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، عربستان سعودی، عمان، کویت و قطر دارای این جنگنده هستند. انتظار می رود تایفون حداقل تا سال 2040 در خدمت باقی بماند.
یکی دیگر از جنگنده های اروپایی بال دلتا: داسو رافال
هواپیمای جنگنده چند منظوره فرانسوی با بال دلتا و طراحی کاذب خود بسیار شبیه به Eurofighter Typhoon است و شباهت ها به همین جا ختم نمی شود. داسو رافال مانند همتای خود در یوروفایتر، به اندازه کافی مدرن شده است تا به عنوان یک جت جنگنده نسل 4.5 در نظر گرفته شود. علاوه بر این، به لطف دو موتور Snecma M88، این جنگنده می تواند سرعت کروز را سریعتر از 1 ماخ حفظ کند. بدون روشن شدن پس سوز، هر موتور 11000 پوند نیروی رانش تولید می کند. با این حال، اگر خلبان تصمیم بگیرد پس سوزها را روشن کند، هر کدام 17000 پوند نیروی رانش تولید می کنند و هواپیما را به حداکثر سرعت 1.8 ماخ می رساند.
نیروی دریایی فرانسه این جنگنده را برای اولین بار در سال 2004 دریافت کرد. تا سال 2006، نیروی هوایی فرانسه رافال (به معنای عامیانه فرانسوی “باد”، اما به معنای واقعی انفجار آتش توپخانه) را نداشت. ثابت کرده است که این جنگنده به اندازه کافی با کیفیت است که بتواند علاقه سایر کشورها را به خود جلب کند و فرانسه رافال را به مصر، هند، قطر، یونان، کرواسی، امارات متحده عربی، اندونزی و صربستان صادر کرده است. داسو و فرانسه از رافال بسیار راضی هستند و انتظار می رود این جنگنده پس از سال 2050 در خدمت باقی بماند.
F-15 مثل همیشه شگفت انگیز است
یک جت جنگنده غیرمنتظره که قادر است این سرعت را بدون پس سوزی حفظ کند، F-15 Eagle است. این جنگنده از جنگنده هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم قدیمی تر است، اما از آنجایی که برای اولین بار در سال 1974 به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شد، دستخوش بروزرسانی های زیادی شده است که آن را به اندازه هر جت جنگنده امروزی توانمند کرده است. آخرین نسخه این جنگنده با نام F-15EX Eagle II در واقع یک جت کاملا جدید است. درست است که به نظر می رسد بسیار شبیه به نسل قبلی خود است، اما سیستم های اویونیک، سنسورها، سیستم رادار و هدآپ نمایشگر همگی جدید هستند. این نسخه دارای نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی است.
“بله، F-15EX می تواند بسیار سریع پرواز کند، اما تحت شرایط خاص … با نظر دادن به ابزار. اگر منطقه برای جنگ مناسب باشد، این ظرفیت کاهش خواهد یافت.» اما حتی یک F-15C قدیمیتر از 1979 نیز میتواند به صورت مافوق صوت پرواز کند: نووتنی به خلبانش میگوید که با F-15C، بدون روشن کردن پس سوز به مافوق صوت رفت، در حالی که دوستانش این کار را با F-15E مجهز به مخازن سوخت تطبیقی انجام دادند.
عقاب همیشه حتی با ظهور نسل های جدید چشمگیر بوده است. اگرچه قادر به برخاستن و فرود عمودی نیست، اما همیشه توانسته است بلافاصله پس از برخاستن، یک صعود شیب دار را آغاز کند و در عرض یک دقیقه به ارتفاع 30000 پایی برسد. F-15E می تواند به سرعت بیش از 2.5 ماخ برسد، در حالی که Eagle II می تواند به سرعت 3560 کیلومتر در ساعت برسد، یعنی 128 کیلومتر در ساعت کمتر از 3 ماخ، که سریعتر از هر جنگنده دیگری است که در حال حاضر پرواز می کند.