(تصاویر) Raider X؛ هلیکوپتر پیشرفته سیکورسکی برای ارتش ایالات متحده
۱ دقیقه خوانده شدهRaider X یک هلیکوپتر نسل بعدی است که توسط سیکورسکی ساخته شده است که نشانه هایی از تغییر اساسی در جامعه هلیکوپترهای ارتش ایالات متحده را نشان می دهد. برنامه هواپیمای شناسایی حمله آتی ارتش ایالات متحده (FARA) با هدف توسعه یک هلیکوپتر نسل بعدی برای هر دو نقش شناسایی و حمله راه اندازی شد.
به گزارش روزیاتو، هلیکوپتر Raider X کاملاً با اصول طراحی پیشینیان خود مانند Boeing AH-64 Apache یا Bell AH-1 Cobra متفاوت است. هلیکوپتر دارای یک مجموعه دم برگردان با یک کیسه سلاح داخلی است که نقاط اتصال آتش را مانند درب بال عقاب باز و جمع می کند. مهمتر از همه، مجموعه اصلی دو روتور هلیکوپتر یک طراحی دو روتور است، چیزی که هیچ هلیکوپتر نظامی ایالات متحده تاکنون نداشته است.
برای سرعت و چابکی طراحی شده است
طراحی هیبریدی کواکسیال Raider X به این معنی است که دو مجموعه روتور ضد چرخش برای ساختار روتور اصلی خود دارد. همانطور که عنوان ضد کشش به آن اشاره دارد، مجموعه دوگانه روتورها در جهت مخالف می چرخند. این طرحی است که از همان روزهای اولیه مسابقه تسلیحاتی جنگ سرد مورد علاقه نیروی هوایی روسیه بوده است، اما هرگز با سازندگان بالگردهای غربی روبرو نشده است. این طراحی نیاز به روتور دم را از بین می برد که به نوبه خود باعث کاهش کشش کلی و افزایش قدرت مانور می شود.
همچنین این طراحی از مزیت بدنه کوچکتر و جمع و جورتر نسبت به هلیکوپتر تهاجمی اصلی ارتش آمریکا یعنی آپاچی برخوردار است. روتور کواکسیال اصلی با یک ملخ تعبیه شده در عقب همراه است که انتظار می رود Raider X را به حداکثر سرعت بیش از 555 کیلومتر در ساعت برساند. اگر طراحی موفقیت آمیز باشد، از سرعت هوایی و قابلیت مانور هلیکوپترهای معمولی در کلاس خود فراتر خواهد رفت.
چنین سرعت های بالایی به ویژه برای مأموریت های شناسایی یا نیروهای ویژه مفید است و امکان ورود و خروج سریع را فراهم می کند، مشابه هلیکوپتر Lynx که توسط سرویس هوایی ویژه ارتش بریتانیا (SAS) استفاده می شود. متأسفانه Westland Lynx دیگر در خدمت نیست، اما حتی اگر هم باشد، انتظار میرود Raider X از این هواپیمای زیرک دوام بیاورد.
علاوه بر این، Raider X دارای بدنه جمع و جور است که رد پای رادار آن را کاهش می دهد و بقای آن را در محیط های متخاصم افزایش می دهد. استفاده از مواد کامپوزیت نیز باعث کاهش وزن و بهبود مصرف سوخت می شود. Raider X همچنین ماژولار بودن را در اولویت قرار می دهد و یک رویکرد ماژولار سیستم باز را در بر می گیرد که ارتقاء آینده و انطباق با الزامات در حال تغییر ماموریت را تسهیل می کند.
هلیکوپتر Westland Lynx ساخت بریتانیا در حال حاضر رکورد سریع ترین هلیکوپتر جهان با سرعت 216 گره دریایی (400 کیلومتر در ساعت) را در اختیار دارد.
فناوری دیجیتال و توربین جدید
هلیکوپتر جدید سیکورسکی دارای پیشرفته ترین تجهیزات اویونیک و همچنین مجموعه ای از سنسورهای نسل پنجم خواهد بود که سر و گردن با تجهیزات فعلی هدف گیری، ناوبری و شبکه داده در ناوگان هلیکوپترهای ارتش ایالات متحده خواهد بود. سیکورسکی از طراحی مدولار با روش های آینده نگر استفاده می کند که هدف آن کاهش زمان نگهداری، هزینه و پیچیدگی ارتقاء یا تغییرات در طول عمر سرویس است.
بهینهسازی این پلتفرم برای دریافت بهروزرسانیهای مکرر در طول عمر مفید آن در قرن بیست و یکم بسیار مهم است، زیرا فاصله زمانی بین پیشرفتهای فناوری در هواپیماهای نسل چهارم و پنجم به طور تصاعدی افزایش یافته است. امید دیگر این است که این رویکرد مهندسی هزینه های تولید را کاهش دهد و در نتیجه کل هزینه مالکیت را کاهش دهد.
طرح نظامی ایالات متحده FARA اهداف بسیار بلندپروازانه ای داشت. اولین Raider X آماده پرواز با اندازه کامل قرار بود در سال 2024 پرواز کند. متأسفانه، این برنامه در فوریه 2024 به دلیل محدودیت های بودجه لغو شد، که به گفته ارتش به دلیل تغییر در سیاست بودجه بود.
یکی از اجزای مورد انتظار Raider X گنجاندن موتور توربین پیشرفته GE T901 بود که نوید ارائه سطوح جدیدی از عملکرد و کارایی را می داد. اگرچه بیشتر جزئیات موتور به عنوان بسیاری از جزئیات Raider X طبقه بندی می شود، اما برای رقابت با طراحی بل FARA نیز طراحی شده است. این همکاری بین سیکورسکی، بل و جنرال الکتریک، نوید بزرگی را برای نوآوری های تکنولوژیکی و چشم اندازی مشترک برای آینده صنعت فضایی نظامی ایالات متحده نشان داد.
برنامه FARA
هلیکوپتر Raider X یک رقیب قدرتمند در برنامه FARA بود و اگرچه در اوایل سال 2024 لغو شد، این به معنای مرگ جدیدترین پرنده سیکورسکی نیست. سرعت بالا، چابکی عالی و اندازه جمع و جور آن را به ارتقای بسیار امیدوارکننده ای نسبت به هر چیز دیگری در خط امروز تبدیل کرده است.
طراحی ماژولار و فناوری نسل پنجم بازی را نه تنها در میدان جنگ، بلکه در آشیانه ذخیره سازی نیز تغییر می دهد. هواپیماها و سیستم های پیشرفته و پردازش خودکار داده های تعمیر و نگهداری به طور قابل توجهی هزینه های عملیاتی را در مقایسه با سیستم عامل های قدیمی امروزی کاهش می دهد.
یک پلت فرم عمودی انقلابی
Raider X سیکورسکی نشان دهنده یک جهش به جلو برای نیروی هوایی ایالات متحده است. طراحی رادیکال و نوآورانه با روتور و ملخ کواکسیال اصلی همراه با جدیدترین کامپوزیت ها نوید دستیابی به بالاترین سرعت را در بین هلیکوپترهای ساخته شده می دهد.
در حالی که هلیکوپترهایی که در حال حاضر در خدمت هستند، اسب های جنگی اثبات شده و قابل اعتمادی هستند، اما به طور فزاینده ای در برابر تهدیدات نوظهور آسیب پذیر هستند و با افزایش سن، آماده شدن برای نبرد دشوارتر می شود. تغییر اجتناب ناپذیر است و زمانی که ارتش آماده پذیرش آن باشد، Raider X آماده ارائه یکی از هیجان انگیزترین عملکردهایی است که جهان بال چرخشی تا به حال دیده است.