مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

جذاب‌ترین «علی»‌های تاریخ سینما؛ از «علی بی غم» تا «علی سنتوری»

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


نام علی در سینمای ایران جایگاه ویژه ای دارد. شخصیت های برجسته ای به نام علی که از سینمای دهه چهل و پنجاه روی پرده ظاهر شدند و در ذهن ما ماندگار شدند. آلیس، هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را داشتند و نماینده گروهی از افراد جامعه بودند. به مناسبت روز پدر و میلاد حضرت علی (رض) مروری داریم بر شاخص ترین چهره های علی در سینمای ایران که در این سال ها از ذهنمان نرفته است.

به گزارش خبرگزاری «فیلم نیوز» تعداد بازیگران سینمای ایران طبیعتا بیش از اینهاست. سعی کردیم دست روی صورت شخصیت هایی بگذاریم که آنقدر در ذهن ما ماندگار است که نامشان ما را به دل ماجراهای آن فیلم ببرد. برای اینکه این دسته از 10 مورد فراتر نرود، سردبیران «فیلم نیوز» باید چند علی سرشناس دیگر را حذف کنند که یکی از آنها شخصیت ماندگار «علی یور» علی نصیریان در فیلم «شیر سنگی» است. همچنین شخصیت پیمان مادی در فیلم «کمپ رونتگن» نیز علی نام داشت، اما از آنجایی که این فیلم در ایران تولید نشد، در این فهرست قرار نگرفت.

علی بیگم محمد علی فردین گنج قارون 1344

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

فردین با بازی در نقش «علی بیهم» در فیلم «گنج قارون» برنده جایزه باکس آفیس شد.

«گنجی کاران» در سال 1344 ساخته شد و استقبال از آن به جایی رسید که نامش به عنوان اولین فیلم میلیون دلاری سینمای ایران ثبت شد. موضوع فیلم برگرفته از فیلم های هندی است. پسری فقیر مردی ثروتمند را نجات می دهد و بعداً متوجه می شود که او پدر واقعی اوست. حالا او باید در خانه ای شبیه به کاخ پدرش با شیوه جدیدی از زندگی دست و پنجه نرم کند.

در این فیلم فردین با نام «علی بیگام» معرفی می شود. پسری که با وجود فقر مالی زندگی خوبی دارد و مادربزرگش را دوست دارد. به همین دلیل علی را غمگین می دانند و جالب است که مادرش را ننه علی نیز می نامند. استفاده از این نام در کنار صفت غمگین ویژگی های شخصیتی این شخصیت را نشان می دهد و تضاد خوبی با موقعیت مکانی او ایجاد می کند.

علی خوش دست سعید 1352

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

علی خوش دست با بازی سعید راد چهره یک قهرمان ضد تسلیم شد.

«تنگنا» دومین همکاری سعید راد و امیر نودیری بود که در سال ۱۳۵۲ تأسیس شد. راد در این فیلم نقش یک مرد بیلیاردی را بازی می کند و به همین دلیل به او خوش تیپ می گویند. او پس از باخت در بیلیارد، به طور تصادفی مرتکب قتل می شود و در شهر سرگردان می شود. همه می خواهند به نوعی به او توهین کنند و او دست بردار نیست.

ناامیدی و تنهایی را پشت سر می گذارد تا اینکه سرانجام عشق به سراغش می آید و عروسش او را همراهی می کند، اما در نهایت او را به ته چاه می کشاند. شاید دلیل انتخاب نام علی برای این شخصیت این باشد که عنوان «هوشات» با نام علی ترکیبی ساده و پرمعنی است. یازی سعید در این نقش راد را در مرکز توجه قرار داد.

علی کانکوری مسعود اسدالهی علی کانکوری 1352

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

مسعود اسداللهی با فیلم «علی کانکوری» چهره یک جوان پشت کنکور را خلق کرد.

یکی از نام های فراموش نشدنی فیلم های قبل از انقلاب، «علی کنکوری» است. فیلمی به کارگردانی مسعود اسدالهی که خودش نقش اصلی آن را بر عهده داشت. علی پسری است که پدرش می خواهد او را به دانشگاه بفرستد اما پنج بار امتحان می دهد و قبول نمی شود. تا اینکه آخرین بار به دلیل وخامت حالش از جلسه کنکور به بیمارستان روانی منتقل شد و… هنوز هم خیلی ها از نام «علی کنکوری» به عنوان نماد حمایت از ورودی استفاده می کنند. امتحان، و این نام در ذهن آنها می ماند. موسیقی پس زمینه این فیلم با صدای داریوش اقبالی با شعر ایرج جنتی آتویی و ترانه بابک بیوت بسیار محبوب شد.

علی | همسفر بهروزی وستخی ۱۳۵۴

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

علی یکی از محبوب ترین «علی» در فیلم «همسفر» ساخته بهروز وشوحی است.

بهروزی وتوحی و گوگوش در چهار فیلم با هم بازی کردند و «همسفر» به کارگردانی مسعود اسدالهی ساخته سال 1354 ماندگارترین فیلم است. واستوگی در این فیلم نقش پسری از طبقه فرودست جامعه را بازی می کند که با عمویش رستم از دیوار مردم بالا می رود. دایی در یکی از این سرقت ها گرفتار شد و چشم علی به ماجرای دختری به نام عاطفه باز شد.

او سعی می کند دختر را نزد پدرش بیاورد و از این طریق توجه او را به خود جلب کند و در نهایت آنها با هم آشنا می شوند. دیالوگ ها و موسیقی این فیلم همچنان در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد. نام علی در آن زمان بسیار پرطرفدار بود و شاید صرفاً به دلیل سادگی و روان بودن آن انتخاب شده باشد.

علی | دایره میناکاری سعید کنگرانی 1357

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

سعید کنگرونی با بازی «علی» در فیلم «دیره مینا» در سینمای ایران به شهرت رسید.

فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۷ بر اساس داستان بلند «عشگلدانی» غلامحسین سعدی ساخته شد و نام علی برای شخصیت اصلی از همین داستان انتخاب شد. سعید کنگرانی در فیلم مهرچوی نقش علی را بازی می کند. پسر کوچک و فقیری که برای معالجه پدرش از روستا به شهر می آید و برای درمان پدرش خون خود را می فروشد. پس از آن کم کم در دام معادلات پیچیده می افتد تا ثروتمند شود. تا زمانی که بیماری پدرش را فراموش می کند و رفتارش تغییر می کند، به این راه ادامه می دهد. سعید کنگرونی با بازی در نقش علی در رینگ مینا وارد سینمای ایران شد.

دبیرستان علی نصیری بیژن موجایان 1365

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

علی نصیری در فیلم دبیرستان یکی از نقش های ماندگار کارنامه بیژن مجیان است.

بیژن مجایان در سال 65 در فیلم دبیرستان به کارگردانی اکبر صادقی نقش معلم دیگری به نام علی نصیری را بازی کرد. نوصری که به دلیل ترک اعتیاد از تدریس معلق شده است، پس از ترک اعتیاد دوباره به کار خود ادامه می دهد و اکنون با دانش آموزی مواجه می شود که هم معتاد است و هم عامل توزیع مواد مخدر در بین دانش آموزان دیگر. رویارویی او با این شاگردش باعث بروز وقایع می شود. نام و نام خانوادگی این شخصیت بسیار پرطرفدار است و به احتمال زیاد کارگردان قصد داشته داستان یکی از افرادی که در این شهر زندگی می کند و با چنین مشکلی مواجه شده است را روایت کند.

علی یزدونی از ضیافت فریبورس عربستان 1374

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

فریبرز عرب نیا با بازی علی یزدانی در فیلم «پارتی» ستاره شد.

فریبرز عرب نیا در سال ۱۳۷۴ در فیلم «پارتی» به کارگردانی مسعود کیمیایی نقش یک مامور امنیتی به نام علی یزدونی را بازی کرد. وقتی دوستان قدیمی برای قرار ملاقاتی که سال ها پیش با هم داشتند دور هم جمع می شوند، جای دوستشان رامین خالی است. همسرش می آید و از مصیبت رومین می گوید و اینجاست که مأموریت علی یزدانی آغاز می شود و او به مصاف کارتل اقتصادی فاسدی به نام ماهیاران می رود. شخصیت علی یزدانی در فیلم «دیافت» سرآغاز ستاره عرب در سینمای ایران بود. کیمایی یک سال بعد در «ضیافت» بازی کرد و محبوبیت زیادی پیدا کرد.

علی مشرقی آب و آتش پرویز پرستوی 1379

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

«علی مشرقی» با بازی پرویز پروستوی از معدود مشرقی های مرد در آثار گیرانی است.

پرویز پرستویی در سال ۱۳۷۹ در فیلم «آب و آتش» فریدون جیرانی نقش علی مشرق را بازی کرد. نویسنده ای که یک شب بعد از مشاجره با همسرش بیرون می رود و زنی به نام مریم را از دست مردانی که او را اذیت می کنند نجات می دهد. مریم او را به خانه می برد و دفتر شعرش را به او نشان می دهد.

همسر علی در آن شب کشته می شود و برای اثبات اینکه او قاتل نیست باید ثابت کند که شب را در خانه مریم گذرانده است و این موضوع باعث ایجاد بحران می شود. فریدون جیرانی در همه فیلم هایش شخصیت شرقی دارد و معمولا موضوع اصلی داستان حول محور آنها روایت می شود. بیشتر مشرقیان جیرانی زن هستند و علی مشرقی از معدود مردان مذکری است که لقب مشرقی برای او در نظر گرفته شده است.

علی بلورچی (سنتوری) | بهرام رادون قنطور ۱۳۸۵

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

علی سنتوری شاه نقش بهرام رادان است.

فیلم سنتوری به کارگردانی داریوش مهرجویی محصول سال 1384 است و درباره سقوط و زوال یک موسیقیدان در جامعه است. داستان درباره خواننده و نوازنده ای به نام علی است که از خانواده ای سنتی و مذهبی است و خانواده اش آمادگی پذیرش او را در این سمت ندارند. استفاده از نام علی به خانواده او نیز اشاره دارد.

علی از خانواده اش دور می شود اما در موسیقی مشهور می شود. او کم کم نمی تواند شهرت خود را در مسیر درست هدایت کند و پس از ازدواج در دام اعتیاد می افتد و عادت های بدش آرام آرام شروع می شود. او دیگر مجوزی برای کنسرت هایش ندارد و مجبور می شود در عروسی ها بخواند تا زندگی اش را تامین کند.

کم کم حالش به خاطر اعتیاد به مواد مخدر بدتر می شود و همسرش او را ترک می کند. بازی بهرام رادان در این نقش به حدی مورد توجه قرار گرفت که هنوز اکثر بینندگان او را با نام علی سنتوری می شناسند.

علی | بهرام رادون کنان 1386

جالب ترین

در تاریخ سینمای ایران تعدادی شخصیت «علی» داریم که در ذهن مخاطب باقی مانده است.

«کنعان» دومین فیلمی است که رادان در آن نقش شخصیت «علی» را بازی می کند.

در فیلم کنعان با بازی بهرم رادان، علی مصداق بارز ترک دنیاست. او بهترین دانشجوی رشته معماری بود اما وقتی عشقش را از دست داد درگذشت. علی اکنون صاحب یک گلخانه است که با یک ماشین قدیمی در شهر و محله های قدیمی تردد می کند. این علاقه به گذشته یکی از نشانه های پیوند فکری او با گذشته ای است که در آن مانده است.

داستان علی از آنجا شروع می شود که او در دوران دانشجویی عاشق همکلاسی اش مینا می شود. آنها عمیقاً عاشق یکدیگر بودند اما مینا سرانجام تصمیم گرفت برای داشتن زندگی بهتر با معلم خود مرتضی ازدواج کند. شخصیت علی در طول این سال ها ثابت مانده است و در انزوا شاهد تغییر اطرافیانش بوده و سعی می کند گذشته و درد عشقش را قبل از گریه برای خودش نگه دارد.

او همچنان دست از مینا برنمی دارد، اما به احترام مرتضی سکوت می کند. علی در فیلم کنعون یکی از آن قهرمانان کوتاه اما سنگین داستان است که بر داستان اصلی سایه انکارناپذیری می اندازد. شخصیتی که با وجود بازی در سه چهار صحنه، بسیار تعیین کننده است. در پایان داستان تکلیف همه شخصیت ها مشخص می شود. اما علی مثل همه سال هایی که می گذرد هنوز تصمیمی برای عشقش نگرفته است.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری fararu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *