مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

عرضه خودرو با ۵۰درصد تخفیف

۱ دقیقه خوانده شده
عرضه خودرو با ۵۰درصد تخفیف

تبلیغات بنری


مقایسه قیمت فروش مصوب با قیمت نهایی در دو مقطع زمانی حاکی از آن است که خودروساز خودرو را با 50 درصد تخفیف فروخته است.

علم الاقتصاد در گزارشی آماری، رشد قیمت نهاده های تولید را نسبت به نرخ مصوب فروش محصولات (قیمت گذاری اجباری) طی 7 سال گذشته تحلیل کرد و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که نرخ رشد نهاده های تولید در خودرو. از سال 2016 تا سال 1402 تا 1200 درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت مصوب فروش خودرو تنها 600 درصد رشد داشته است.

فروش خودرو نصف هزینه های تولید تخمین زده می شود. از سوی دیگر قیمت فروش مصوب که همان قیمت تعیین شده توسط سازمان قیمت گذاری است، با قیمت تمام شده چند مدل خودرو از ابتدای سال جاری (1403) مورد بررسی قرار گرفت. این نظرسنجی حاکی از آن است که 75 درصد از فروش خودروهای بررسی شده به عنوان نمونه به صورت غیررسمی تعیین می شود، در حالی که مرجع قیمت گذاری (سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) به این موضوع بی توجهی کرده و قیمت خودرو را به صورت رسمی اعلام می کند.

مواد اولیه خودرو از ورق، آلومینیوم، مس، سرب و مواد پلیمری تشکیل شده است. این در حالی است که قیمت ورق، آلومینیوم، مس، سرب و پلیمر در بورس کالا تعیین می شود. یعنی قیمت گذاری دستوری جایی در تعیین قیمت مواد اولیه خودرو ندارد. بر اساس بخشنامه وزارت کار، قیمت مواد اولیه به ارز مصرفی خودرو که توسط مرکز مبادلات ارزی تعیین می شود، اضافه می شود.

در این دو بخش قیمت ها بر اساس قاعده خاصی تعیین می شود. با این حال، این دو قطعه برای خودروساز گران است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط خودروسازان در سامانه کدال و منتشر شده توسط دنیای اقتصاد در هفته گذشته، زیان انباشته خودروسازان در پایان سال گذشته به دلیل عدم اصلاح قیمت در سال گذشته بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان بوده است. این میزان در سه ماهه گذشته افزایش یافته است.

خودروسازان بزرگ کشور نیز در سال گذشته زیان 62 درصدی را متحمل شدند که نسبت به سال 1401 رشد 22 درصدی را نشان می دهد. توقف قیمت 14 ماهه دلیل افزایش زیان است. دلیل اصلی شتاب در نرخ رشد زیان خودروسازان وجود دارد که در ابتدای گزارش نیز به آن اشاره کردیم. یعنی رشد قیمت نهاده های تولید با نرخ مصوب فروش محصول مطابقت ندارد. خودروسازان 14 ماه است که قیمت‌ها را (طبق روال رسمی) اصلاح نکرده‌اند، هرچند تورم تولید به اوج رسیده است. در واقع، فریز قیمت کارخانه‌ای خودروها در صورت تورم تولید منجر به افزایش شکاف بین قیمت فروش و هزینه واقعی تولید شد و این امر باعث رشد زیان خودروسازان شد.

طبیعتاً در مهرماه سال گذشته خودروسازان توانستند با عنوان «محصولات جدید» قیمت برخی از محصولات خود را افزایش دهند. اگر این افزایش قیمت نبود، زیان انباشته آنها از 245500 میلیارد تومان (در پایان اسفند 1402 ه.ق) فراتر می رفت. اواخر فروردین ماه سال گذشته، خودروسازان بزرگ مجوز افزایش ۴۹ درصدی قیمت محصولات خود را گرفتند و قرار بود هر سه ماه یک بار قیمت خودروهایشان بازنگری شود. این در حالی است که در 14 ماه گذشته سیاستگذار مجوز جدیدی برای رشد دسته جمعی قیمت کارخانه خودرو صادر نکرده است.

شورای رقابت تا دی ماه سال گذشته مسئول قیمت گذاری خودرو بود اما این مسئولیت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرد. طبیعتا شورای رقابت سال گذشته می خواست مدل قیمت گذاری فصلی را اجرا کند اما با شعار 1402 (کنترل تورم) این کار را انجام نداد. در ادامه، وزارت ایمنی همان سیاست شورای رقابت (تجمیع قیمت ها) را دنبال کرد به طوری که تا امروز شش ماه از مجوز سازمان قیمت گذاری خودرو به این وزارتخانه می گذرد و هنوز خبری از اصلاح قیمت ها نیست. در حال حاضر دولت سیزدهم به پایان عمر خود رسیده است و با توجه به طولانی بودن مراحل نصب نخست وزیر چهاردهم، معرفی وزیر صمت و جلب اعتماد مجلس، احتمال افزایش قیمت کارخانه ای خودرو به نزدیک است. صفر

همچنین ممکن است وزیر صلح در دولت چهاردهم حداقل در ابتدای کار خود به قیمت کارخانه خودروسازی نپرداخته و آن را به آینده موکول کرده باشد; بنابراین، این احتمال وجود دارد که توقف قیمت ها تا اواسط یا اواخر تابستان و حتی بیشتر ادامه یابد.

اما در همان دوره، تحلیف رئیس جمهور در پاستور و تحلیف وزیر صلح در خیابان سومیا، تورم تولید همچنان رو به افزایش خواهد بود. این در حالی است که خودروسازان مجبورند محصولات خودرو را بر اساس قیمت مصوب به بازار بفروشند.

عرضه خودرو با ۵۰درصد تخفیف

ماشین نصف قیمته

در همه جای دنیا قیمت خودرو بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود. در ایران قیمت خودرو بین شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می شود. اگرچه شورای رقابت از اواخر سال گذشته از تعیین قیمت خودرو کناره گیری کرده است، اما اکنون سازمان حمایت به مرجع قیمت گذاری خودرو تبدیل شده است و این مرجعی است که با وجود زیان موتور خودروسازان، اقدامی به اصلاح قیمت ها نمی کند.

اکنون نیز کارگران صنعت خودرو و قطعات یدکی از شکل گیری بحران جدیدی در کارخانه های خودروسازی خبر می دهند. بحرانی که با کمبود نقدینگی آغاز شد و منجر به کاهش تولید شد.

چرخه کمبود نقدینگی در کارخانجات خودروسازی، پرداخت نشدن بدهی قطعه سازان، کمبود تامین قطعات یدکی در خطوط تولید و در نهایت کاهش تیراژ و تولید محصولات معیوب، چندین سال است که برای صنعت خودروی کشور نقش اساسی داشته است. ماه ها. اما با توقف تولید 14 ماهه، تصمیم گیرنده همچنان منتظر فرصت مناسب برای اصلاح قیمت خودرو است. این در شرایطی است که تورم تولید همچنان در حال رشد است.

آمار و گزارش های مالی خودروسازان نیز حکایت از بروز بحران جدیدی در صنعت خودرو دارد. بر این اساس، «علم الاقتصاد» نرخ رشد قیمت نهاده های تولید را با نرخ فروش محصولات مصوب در گزارش آماری خود تحلیل کرد. این گزارش تحلیلی حاکی از آن است که قیمت نهاده های تولید و دلار از سال 1395 تا پایان سال 1391 حدود 1500 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر افزایش دستمزد مصوب وزارت کار، قیمت تمام شده مواد مصرفی در تولید خودرو در این مدت 1200 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت سفارشات فروش تنها 600 درصد افزایش یافت. بنابراین مشخص است که این امر موجب زیان شرکت‌های خودروسازی، کسری نقدینگی و افزایش بدهی این شرکت‌ها به قطعه‌سازان، بانک‌ها و مشتریان شده است.

بررسی دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که نرخ نهاده‌های تولید خودرو از سال 2016 با 1200 درصد افزایش به 1402 درصد رسیده است.

قیمت مس نیز ۱۶۴۱ درصد افزایش یافت. اما در این مدت قیمت دلار 1424 درصد افزایش یافت و حقوق مصوب وزارت کار نیز در مدت مذکور 771 درصد افزایش یافت. اما آنچه قابل توجه است این است که قیمت مصوب فروش خودرو که به عنوان مثال الاقتصادیه بین الملل بررسی کرده 600 درصد بوده است. یعنی این خودرو با 50 درصد تخفیف روانه بازار شد.

حال باید دید دولت چهاردهم همچنان به اشتباه سیاستگذاران در تعیین قیمت خودرو ادامه می دهد یا اصلاح قیمت را در دستور کار قرار می دهد.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *