چرا Su-۵۷ تنها جت جنگنده واقعی ساخت روسیه در ۳۴ سال گذشته است؟
۱ دقیقه خوانده شدهجنگنده Su-57 با نام مستعار Felon بدون شک تنها هواپیمای جنگی است که توسط فدراسیون روسیه ساخته شده است. در طول 34 سال عمر خود (از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی)، فدراسیون روسیه تلاش کرده است تا هواپیماهای جنگی کاملاً جدیدی را توسعه دهد.
به گزارش روزیاتو، روسیه برای چندین دهه توانسته است به طور مداوم پلتفرم های قدیمی شوروی را به روز کند و نام تجاری خود را تغییر دهد، و عمدتاً به روز رسانی می کند و مدل های بیشتری از همان شوروی را که به ارث برده بود تولید می کند. اما این وضعیت تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟
همان هواپیما، شماره متفاوت
روسیه اغلب انواع ارتقا یافته را تغییر نام می دهد. این می تواند این توهم را ایجاد کند که انواع هواپیماها بیشتر از آنچه که در واقع ساخته شده است وجود دارد، به ویژه در مقایسه با هواپیماهای جنگنده ای که ایالات متحده تولید و فراخوانی می کند. نیروی هوایی ایالات متحده فقط نام های جدید را برای هواپیماهای جدید می دهد. به عنوان مثال، F-16 در بسیاری از نسخه های مختلف (و به روز شده) تولید شد. نسخه های اصلی شامل بلوک 10/15 بود و امروز لاکهید بلوک 70/72 را تولید می کند، اما بدون تغییر نام. اما F-16 Block 70 هنوز یک F-16 است و نیروی هوایی آن را “F-26” یا چیز دیگری نمی نامد.
MiG-35 (نسخه ارتقا یافته MiG-29KR) گونه ای از MiG-29 با همان موتور اصلی است. روسیه میگ 29 را برای صادرات توسعه داد و آن را به عنوان جنگنده صادراتی نسل 4.5++ به بازار عرضه کرد. اما هیچ کشوری این جنگنده را نمی خواست و روسیه حتی یک سفارش خارجی برای آن دریافت نکرد. حتی نیروی هوایی روسیه هم آن را نمی خواهد – نیروی هوایی روسیه تنها شش فروند هواپیما برای تیم نمایش هوایی روسیه (سوئیفت) سفارش داده است.
خانواده Su-27 Flanker ستون فقرات نیروی هوایی روسیه است. نسخه های مشتق شده این بال شامل Su-30، Su-34 و Su-35 است. رویه تغییر نام نسخه های ارتقا یافته به نیروی هوایی روسیه محدود نمی شود. از نمونه های معروف دیگر می توان به پدافند هوایی و تانک های روسیه اشاره کرد. سامانه پدافند هوایی S-400 SAM روسی نسخه ارتقا یافته S-300 SAM (که قبلاً S-300 PMU-3 نامیده می شد) است. T-90M (جدیدترین تانک جنگی روسیه) یک تانک ارتقا یافته T-90 است که قبلاً یک T-72 ارتقا یافته بود (اولین بار در سال 1971 وارد خدمت شد).
جنگنده “جدید” روسی سوخو سو-57.
جت جنگنده چند منظوره سوخو-57 بدون شک تنها هواپیمای جنگنده “جدید” است که توسط فدراسیون روسیه در دوران پس از شوروی طراحی و تولید شده است. Su-57 به عنوان یک جت جنگنده نسل پنجم توصیف می شود، اما نگاه دقیق تر نشان می دهد که این برنامه با مشکلاتی مواجه است.
این هواپیما علاوه بر انتقادات آنلاین متعدد در مورد گستردگی ویژگیهای رادارگریز آن، از ضرر تعداد کم تولید نیز رنج میبرد. به گزارش بیزینس اینسایدر، تنها دو مدل از این جنگنده جدید روسی ساخته شده است. روسیه اتحاد جماهیر شوروی نیست و برای اینکه هواپیماهای خود را در اختیار نیروهای خود قرار دهد، باید آنها را صادر کند تا هزینه ها را کاهش دهد. اما هیچ کشوری درخواست Su-57 نکرده است. هند به این هواپیما علاقه مند بود، اما خرید خود را رها کرد و به جای آن هواپیماهای دیگری خرید.
در حالی که یک موتور بهبود یافته Saturn AL-51 برای این جنگنده برنامه ریزی شده است، Su-57 های موجود از موتورهای قدیمی AL-41F1 Saturn که در خانواده Su-27 Flanker استفاده می شوند، نیرو می گیرند. Su-57 نیز با استفاده از فناوری آمریکایی تولید شد. Su-57 تا حد زیادی در جنگ اوکراین غایب بوده است. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که این جنگنده با احتیاط بسیار و تنها برای پرتاب موشک های دوربرد به دلیل ترس از دست دادن آن و لطمه زدن به شهرت آن مورد استفاده قرار گرفت.
بارزترین حضور Su-57 در اخبار تاکنون، آسیب دیدن یا نابودی یک (و احتمالاً دو) از آنها در زمین توسط پهپادهای اوکراینی بوده است. جنگ در اوکراین احتمالاً توسعه هواپیماهای جنگنده را برای روسیه دشوار می کند. اکنون بعید است که کشورهای ثالث هواپیماهای روسی بخرند یا در توسعه آنها سرمایه گذاری کنند. در عین حال، روسیه احتمالاً به جای سرمایهگذاری در پروژههای گرانقیمت برای جنگهای آینده، سرمایهگذاری در سلاحهایی را که میتوانند به سرعت برای استفاده در جنگ کنونی تولید کنند، اولویت خواهد داد.
خریدار دیگری وجود ندارد
اما در برخی مواقع، کشورها علاقه خود را به طراحی دهه 1980 با بسته ارتقاء Flanker #XX از دست خواهند داد. بنابراین، در حالی که روسیه در دهههای 1990، 2000 و حتی 2010 از نظر فروش تسلیحات نظامی و بهویژه جنگندهها عملکرد خوبی داشت، در دنیایی که جتهای جنگنده نسل پنجم F-35 به یک انتخاب محبوب تبدیل شدهاند، این اقدام نمیتواند انجام شود. برای همیشه ادامه بده بدون طراحی های جدید، هواپیماهای روسی به ناچار عقب خواهند ماند.
به نظر می رسد روسیه بالاخره در زمینه صادرات هواپیماهای جنگی به بن بست رسیده و صادرات این کشور در این زمینه در سال های اخیر کاهش یافته است. تحریم های اعمال شده پس از حمله همه جانبه این کشور به اوکراین در سال 2022 وضعیت را تشدید کرد. اما این وضعیت قبل از شروع جنگ نیز وجود داشت، زیرا کشورهای مختلف جهان به طور کلی خرید هواپیماهای جنگی روسی را از گزینه های خود حذف کردند.
چین اکنون در حال توسعه هواپیماهای جنگنده بومی خود است که ممکن است در برخی مناطق بهتر از هواپیماهای روسی عمل کند، در حالی که هند در حال تلاش برای توسعه صنعت هواپیماسازی خود است. سایر کشورها نیز احتمالاً در آینده شروع به پرتاب هواپیماهای رقیب جدید خود خواهند کرد (مانند کره با KF-21 Boramae و ترکیه با TAI Kaan). این هواپیماها می توانند برای بازارهایی رقابت کنند که زمانی روسیه در انحصار آنها بود (کشورهایی که ممکن است به دلایل سیاسی یا هزینه ای تمایلی به خرید هواپیماهای غربی نداشته باشند).
سراب جنگنده های آینده
از دیگر هواپیماهای جنگنده آینده روسیه می توان به Su-75 Checkmate و MiG-41 اشاره کرد. اما این هواپیماها وجود خارجی ندارند. دلایلی وجود دارد که باور کنیم هواپیمای Su-75 «Checkmate» مدلی است که برای جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه این پروژه طراحی شده است. همچنین این احتمال وجود دارد که نسل ششم جنگنده MiG-41 در مراحل اولیه برنامه ریزی قرار داشته باشد و برای چندین دهه وارد خدمت نشود.
fararu به نقل از همه در یک