۵ حقیقت جالب درباره بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳
۱ دقیقه خوانده شدهبیش از 30 سال از اولین پرواز C-17 Globemaster می گذرد. این هواپیما نقش مهمی در توانایی آمریکا برای نمایش قدرت خود تقریباً در هر نقطه از جهان ایفا می کند.
به گزارش پایگاه خبری« عصر ایران »، هواپیماهای ترابری راهبردی مانند بوئینگ سی-17 گلوبمستر 3 توانایی منحصر به فردی را در پاسخگویی سریع، تحویل مقادیر زیادی تدارکات و استقرار نیرو در اختیار آمریکا قرار می دهد.
C-17 Globemaster هواپیمای کوچکتر اما پرتعداد C-5 Super Galaxy، بزرگترین هواپیمای حمل و نقل نظامی آمریکا است.
بیشترین تعداد هواپیماهای ترابری سنگین
C-17 Globemaster رایج ترین هواپیمای ترابری استراتژیک در نیروی هوایی ایالات متحده است.
اگر C-130 Hercules و C-130G Super Hercules را به عنوان دو مدل مجزا در نظر بگیریم، C-17 Globemaster پرشمارترین هواپیمای ترابری نظامی سنگین در نیروی هوایی ایالات متحده است. همچنین لازم به ذکر است که C-130 یک هواپیمای تاکتیکی محسوب می شود نه یک هواپیمای استراتژیک. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، 222 C-17 Globemasters در حال خدمت هستند. از این تعداد 157 فروند در خدمت فعال، 47 فروند در گارد ملی هوایی و 18 فروند در نیروهای ذخیره نیروی هوایی آمریکا قرار دارند.
بزرگتر از ایرباس اطلس 400M
شش هواپیمای C-17 Globemasters RAF بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی در خدمات نیروی هوایی اروپا هستند.
C-17 Globemaster 3 بزرگترین هواپیمای ترابری در اروپای غربی است. هواپیماهای حمل و نقل استراتژیک Antonov An-225 Miria (اکنون بازنشسته شده) و Antonov An-124 Ruslan بزرگتر از C-17 Globemaster هستند. بزرگترین هواپیمای حمل و نقل استراتژیک ساخت اروپا، ایرباس اطلس E-400M است.
اطلس 400M ظرفیت بار کمتری نسبت به C-17 Globemaster دارد. در حالی که Globemaster ظرفیت حمل حداکثر 76657 کیلوگرم بار را دارد، این رقم برای Atlas 400M حداکثر 37013 کیلوگرم است. نیروی هوایی سلطنتی تنها اپراتور Globemaster در اروپا است. علاوه بر این، سه C-17 Globemasters توسط Heavy Airlift Wing، یک سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی نظامی مستقر در اروپا، اداره می شوند. تعداد محدودی از C-17 Globemasters نیز با نیروهای هوایی کانادا، هند و استرالیا در خدمت هستند.
فقط یک سقوط کشنده
پس از بیش از 30 سال خدمت، تنها یک هواپیمای بوئینگ C-17 Globemaster سقوط کرده است که جان خود را از دست داده است، آن هم به دلیل خطای خلبان.
تنها حادثه مرگبار مربوط به C-17 Globemaster در 28 ژوئیه 2010 در پایگاه نیروی هوایی المندورف در آلاسکا رخ داد. این هواپیما در حال تمرین برای نمایش پرواز در نمایشگاه هوایی آرکتیک تاندر بود که سقوط کرد. گمان می رود این حادثه به دلیل توقف در ارتفاع پایین به دلیل خطای خلبان رخ داده است.
چهار خدمه این پرواز بر اثر سقوط هواپیما جان باختند. این هواپیما دارای شماره سریال USAF 0173-000 بود و روح آلوتیان نام داشت. سه روز بعد، C-17 دیگری به جای گلوبمستر سرنگون شده در نمایشگاه هوایی ظاهر شد.
انعطاف پذیرترین هواپیمای باری
C-17 Globemaster 3 نه تنها بزرگ است، بلکه یک هواپیمای فوق العاده انعطاف پذیر است.
به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، C-17 Globemaster 3 انعطاف پذیرترین هواپیمای باری است که وارد نیروی هوایی می شود. این هواپیما توانایی رساندن سریع نیروهای استراتژیک و انواع محموله ها را به پایگاه های علمی اصلی یا مستقیم به پایگاه های پیشرو در منطقه استقرار دارد.
Globemaster برای استفاده در باندهای کوتاه و فرودگاه هایی با امکانات محدود در سراسر جهان طراحی شده است و در عین حال محموله های بزرگ را نیز حمل می کند. بسته به ماموریت، Globemaster حتی ممکن است نیازی به فرود روی زمین نداشته باشد. این هواپیما مأموریت های هوایی تاکتیکی و بمباران هوایی را انجام می دهد.
بیش از 100 چترباز را حمل می کند
C-17 Globemaster می تواند 102 چترباز را حمل کند.
به گفته نیروی هوایی آمریکا، C-17 Globemaster برای حمل 102 چترباز و تجهیزات آنها طراحی شده است. این هواپیما همچنین می تواند 134 سرباز را با برانکارد و صندلی های کناری حمل کند.
پیکربندی دیگر به C-17 Globemaster اجازه می دهد تا 54 سرباز را با استفاده از صندلی های کناری و 13 پالت حمل کند. C-17 Globemaster همچنین می تواند به عنوان یک هواپیمای تخلیه پزشکی استفاده شود. این هواپیما قابلیت حمل 36 برانکارد و 54 بیمار و پرسنل سیار را دارد.
fararu به نقل از همه در یک