(تصاویر) مقایسه جنگندههای ناونشین F/A-۱۸ آمریکایی و Rafale M فرانسوی
۱ دقیقه خوانده شدهF/A-18 سوپر هورنت آمریکایی و رافال فرانسوی هواپیماهای جنگنده عالی هستند.
به گفته روسیهیاتو، رافال همچنین یکی از معدود هواپیماهای جنگنده ای است که نسخه دریایی برای عملیات بر روی ناوهای هواپیمابر دارد. بی معنی است که بگوییم کدام “بهتر” است، زیرا پاسخ به این سوال بستگی به نیاز نیروی مورد نظر دارد، اینکه کدام نسخه از هواپیمای جنگی در نظر گرفته شده است، آن هواپیماها به چه سلاح هایی مسلح هستند و غیره.
هر دو F/A-18 سوپر هورنت و رافال فرانسوی در آخرین نسخههای خود جتهای جنگنده نسل 4.5 بسیار توانمند هستند – اگرچه نیروی دریایی ایالات متحده دید خود را از هورنت به جنگنده نسل پنجم F-35C تبدیل کرده است. نسخه رافال M نیز جت جنگنده نیروی دریایی فرانسه برای سال های آینده خواهد بود.
رافال فرانسوی در مقابل F/A-18 Super Hornet نیروی دریایی ایالات متحده
Dassault Rafale فرانسوی که توسط Dassault Aviation ساخته شده است به عنوان تنها جت جنگنده جهان به بازار عرضه می شود. این تنوع ممکن است تا حدی به دلیل محدودیت ها و ملاحظات صادراتی فرانسه باشد. فرانسوی ها برای تمام ماموریت ها به هواپیمای جنگنده از نوع ارتش سوئیس نیاز داشتند، در حالی که نیروی دریایی ایالات متحده این تجمل را داشت که هواپیماهای تخصصی تری (مانند EA Growler) توسعه دهد.
رافال فرانسوی برای برتری هوایی، بازدارندگی، شناسایی هوایی، پشتیبانی زمینی، حمله ضد کشتی، بازدارندگی هسته ای و سایر ماموریت ها طراحی شده است. این هواپیما به یک جنگنده نسل 4.5 تبدیل شده است و یک هواپیمای جنگنده غربی محبوب است، به ویژه در میان کشورهایی که به دنبال جایگزینی جت های جنگنده آمریکایی و روسی هستند.
F/A-18 جنگنده پرچمدار نیروی دریایی ایالات متحده است که توسط بوئینگ ساخته شده است و در طول سال ها به طور قابل توجهی تکامل یافته است. F/A-18F Super Hornet و نوع جنگ الکترونیک آن، EA Growler، کاملاً مدرن شده و بسیار توانمندتر از F-18 Hornet اصلی هستند.
به عنوان یک هواپیمای صادراتی
به طور کلی، موفقیت صادرات F/A-18 فرانسوی هورنت/سوپر هورنت/گرولر و رافال تقریباً قابل مقایسه است. در حالی که F/A-18 برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد، در بازار صادرات نیز محبوبیت خود را نشان داد و فنلاند، استرالیا، کویت، مالزی، اسپانیا، کانادا و سوئیس این هواپیما را خریداری کردند. برخی از این کشورها (مانند فنلاند و استرالیا) هواپیماهای قدیمی F/A-18 خود را بازنشسته می کنند.
با این حال، اگر قرار بود Super Hornet به طور جداگانه در نظر گرفته شود، فقط کویت و استرالیا آن را درخواست می کردند. مشخص نیست چرا سفارشات بین المللی این جنگنده کاهش یافته است. این ممکن است به این دلیل باشد که Super Hornet برای پاسخگویی به نیازهای نیروی دریایی ایالات متحده بهبود یافته است یا به دلیل اینکه با رقابت F-35، یک جنگنده پیشرفته و توانمندتر (و تعدادی دلایل دیگر) روبرو شده است.
در سال های اخیر، داسو رافال به یک جت بسیار محبوب تبدیل شده است. حدود 234 هواپیمای رافال از همه نوع برای نیروی دریایی و نیروی هوایی فرانسه ساخته شد (برخی به کشورهای دیگر مانند یونان و کرواسی فروخته شد). خریدهای خارجی (جدید) رافال شامل مصر (55)، هند (36)، قطر (36)، یونان (12)، امارات (80) و اندونزی (42) است.
کشورهای بیشتری به خرید رافال فرانسوی می پردازند. یونان به دنبال خرید بیشتر جنگنده های فرانسوی است، در حالی که صربستان در حال مذاکره برای خرید آنها است. برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، داسو اعلام کرد که تولید خود را افزایش خواهد داد (تنها 13 فروند از این جنگنده در سال 2023 ساخته خواهد شد).
به عنوان یک جنگنده نیروی دریایی
فرانسه تنها ناو هواپیمابر هستهای غیر آمریکایی در جهان به نام شارل دوگل را دارد. بنابراین، فرانسه Rafale را با یک نوع دریایی – Rafale M. این نسخه شامل تغییراتی در نسخه اصلی برای فعال کردن آن از ناوهای هواپیمابر مجهز به CATOBAR است، از جمله بدنه تقویت شده، قلاب دم بزرگتر و تغییرات دیگر. این تنها هواپیمای جنگنده غیر آمریکایی است که مجوز پرواز از عرشه ناوهای هواپیمابر آمریکایی را دارد.
F/A-18 بهعنوان اصلیترین جنگنده مبتنی بر ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده، بهترین جنگنده مبتنی بر ناوهای حامل دوران مدرن جهان در نظر گرفته میشد (تا زمانی که F-35C وارد تولید انبوه شد). نیروی دریایی ایالات متحده شروع به حذف تدریجی (یا شاید کوچک کردن) F/A-18 به نفع جت جنگنده نسل پنجم F-35C کرده است. این یک فرآیند طولانی است، زیرا ناوهای هواپیمابر باید ارتقا یافته و مجوز عملیات F-35C را دریافت کنند.
طبق WDMMA، نیروی دریایی ایالات متحده دارای 379 فروند F/A-18E/F (با 63 فروند دیگر در سفارش)، 153 EA-18G Growler با دو فروند دیگر و 149 فروند F/A-18A/C با قابلیت عملیاتی است. اکنون به نظر می رسد که نیروی دریایی سفارشات نهایی خود را برای Super Hornet داده است (به این معنی که در حالی که تولید رافال در حال افزایش است، تولید Super Hornet به زودی متوقف خواهد شد).
نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده همچنین دارای 143 فروند هواپیمای F/A-18A/C/D در حال عملیات است. نیروی دریایی ایالات متحده همچنین 241 فروند F/A-18 را در تغییرات مختلف به عنوان هواپیمای آموزشی به کار می گیرد، در حالی که نیروی دریایی ارتش 48 هواپیمای دیگر را به عنوان هواپیمای آموزشی رزمی نگهداری می کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، فرانسه 41 جنگنده رافال M در خدمت دارد و 12 جنگنده دیگر نیز به صورت سفارشی (هیچ کدام برای آموزش یا ماموریت های ویژه نیست). این بدان معناست که حدود 1117 جنگنده خانواده F/A-18 در خدمت هستند، اما تنها 41 هواپیمای رافال M از تنها ناو هواپیمابر فرانسه در حال عملیات هستند.
fararu به نقل از همه در یک