(تصاویر) همه چیز در مورد X۳۲؛ نسخه اولیه جنگنده نسل پنجمی بوئینگ
۱ دقیقه خوانده شدهلاکهید مارتین F-35 از زمان راه اندازی خود در سال 2006 به نماد نیروی هوایی ایالات متحده و ناوگان هواپیماهای جنگنده آن تبدیل شده است.
به گفته روزیاتو، F-35 ریشه در پروژه جنگنده سبک وزن مشترک (CALF) دارد که بعداً در برنامه جنگنده حمله مشترک (JSF) در دهه 1990 گنجانده شد.
در نهایت، بوئینگ و لاکهید مارتین نسخههای اولیه X-32 و X-35 را به ترتیب برای انتخاب طراحی نهایی توسط نیروهای هوایی چندین کشور ارائه کردند.
به گفته وزارت نیروی دریایی ایالات متحده (DON)، طراحی نهایی X-35 زمانی که لاکهید مارتین قرارداد توسعه و نمایش سیستم (SDD) را در اکتبر 2001 دریافت کرد، اعطا شد.
توسعه بوئینگ X-32
خدمه: 1 نفر
ارتفاع: 13.72 متر
طول بالها: 10.97 متر
بالا آمدن: 5.28 متر
حداکثر وزن برخاستن: 17200 کیلوگرم
موتور: 1 موتور توربوفن پرت اند ویتنی YF119-PW-614
موتور: رانش خشک 28000 پوند (120 کیلو نیوتن)، با پس سوز
برای بوئینگ، صنعت دفاعی همیشه بخش مهمی از تجارت آن بوده است. به عنوان مثال، این شرکت مک دانل داگلاس معروف را در سال 1997 خریداری کرد. بر اساس پرونده های کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) این شرکت، درآمدهای عملیاتی مربوط به هواپیماهای تجاری در سال های 1996 و 1997، 56 و 59 درصد از کل درآمدهای بوئینگ در این سال ها را به خود اختصاص داده است. هر چند مستقیم
بوئینگ به توسعه X-32 ادامه داد و در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 به دستاوردهای قابل توجهی دست یافت. در دسامبر 1998، این شرکت اعلام کرد که بررسی نهایی طراحی هواپیمای جنگنده را به پایان رسانده است و جزئیات بدنه هواپیما، نیروی محرکه، زیرسیستم ها، سیستم های پشتیبانی و برنامه های آزمایش پرواز نهایی شده است. بوئینگ دو X-32، یکی X-32A و دیگری X-32B ساخته است و اولین پروازهای خود را در سال 2000 برنامه ریزی کرده است.
به گفته بوئینگ، X-32A نشان داد که چگونه طراحی آن “نیاز نیروی هوایی ایالات متحده به هواپیمایی که بتواند از فرودگاه های معمولی پرواز کند، و نیاز نیروی دریایی ایالات متحده به هواپیمایی که بتواند از ناوهای هواپیمابر پرواز کند را برآورده می کند.” در همین حال، X-32B “قابلیت های منحصر به فرد برخاستن کوتاه و فرود عمودی مورد نیاز توسط تفنگداران دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا را به تصویر می کشد.”
حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: در ارتفاع 1931 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: ماخ 1.6
برد در نسخه نیروی هوایی: 1574 کیلومتر
محدوده در نسخه دریایی: 1389 کیلومتر
برد در نسخه ویژه سپاه تفنگداران دریایی: 1112 کیلومتر
X-32A اولین پرواز خود را در سپتامبر 2000 انجام داد و فرد ناکس، خلبان آزمایشی ارشد بوئینگ، گفت که پرواز با این هواپیما لذت بخش بود. چند ماه بعد، X-32A دیوار صوتی را شکست و اولین پرواز مافوق صوت خود را در 21 دسامبر 2000 انجام داد. بوئینگ آزمایش پرواز X-32A را در فوریه 2001 به پایان رساند.
توپ ها: توپ 20 میلی متری M61A2 و توپ ماوزر 27 میلی متری BK-27
راکت: 6 موشک هوا به هوا AMRAAM و 2 موشک هوا به هوا AMRAAM
بمب ها: 2 بمب هدایت شونده 900 کیلوگرمی
نقاط تماس خارجی: 6800 کیلوگرم انواع نقاط اتصال خارجی برای سلاح های هدایت شونده، موشک های ضد تشعشع برای ماموریت های سرکوب دشمن، سلاح های هوا به سطح و مخازن سوخت اضافی
از دست دادن قرارداد F-35
با این حال، علیرغم تمام تلاش های بوئینگ، قرارداد برنامه SDD به لاکهید مارتین اعطا شد. طبق گزارش سالانه بوئینگ در سال 2001، این شرکت هزینه ای 46 میلیون دلاری برای برنامه Joint Strike Fighter و دارایی های تولیدی غیرفعال ثبت کرد. لاکهید مارتین در گزارش سالانه خود در سال 2001 اعلام کرد که پس از برنده شدن در قرارداد، سفارش هایی به ارزش 18 میلیارد دلار داشته است.
در طول مرحله SDD، تیم تحت رهبری لاکهید مارتین 22 هواپیما (14 هواپیمای آزمایشی پرواز و 8 هواپیمای آزمایشی زمینی) تولید کرد.
این شرکت تخمین زد که تولید کم حجم این جت جنگنده، که “انتظار می رود سنگ بنای توان دفاعی آینده ایالات متحده و شرکای متحدش باشد” در سال های 2005-2006 آغاز خواهد شد. لاکهید مارتین قصد دارد از سال 2012 اف-35 را با نرخ بالاتری تولید کند.
مروری بر تولیدات تاریخی بوئینگ نشان می دهد که X-32A و X-32B به ترتیب 66 و 78 پرواز آزمایشی را انجام دادند. در حالی که بوئینگ و محصولش برنده قرارداد Joint Strike Fighter نشدند، این شرکت ادعا می کند که آن را یک “سرمایه گذاری استراتژیک” می داند. این به این دلیل است که این برنامه منجر به “پیشرفت های بی شماری در فن آوری رادارگریز، طراحی و تکنیک های ساخت” شد و دستاوردهای آن در توسعه و تولید جنگنده F/A-18E/F Super Hornet و هواپیمای بدون سرنشین X-45a مورد استفاده قرار گرفت. .
حداکثر برد X-32A و X-32B بین 1111 تا 1574 کیلومتر با یک خلبان و طول بال های آن 9.1 متر است. این جنگنده از موتور توربوفن پرت اند ویتنی JSF-119-PW-614 بهره می برد که بیش از 42000 پوند نیروی رانش تولید می کرد تا کانسپت جنگنده نسل پنجم را با وزن 22679 کیلوگرم به هوا ببرد.
fararu به نقل از همه در یک