(تصاویر) ۵ کشوری که جنگنده چینی میخرند
۱ دقیقه خوانده شدهاز آنجایی که موقعیت روسیه به عنوان صادرکننده اصلی هواپیماهای جنگی همچنان در حال کاهش است، برخی از خود میپرسند که کدام کشور جایگزین آن خواهد شد.
به گفته روسیاتو، در حالی که پاسخ به این سوال چندوجهی است، یکی از کشورهایی که به بازاری که قبلا متعلق به روسیه بود دسترسی دارد، چین است. با این حال، صادرات هواپیماهای جنگنده چینی افزایش چندانی نخواهد داشت (در حالی که شرکت فرانسوی داسو در تلاش برای افزایش تولید هواپیماهای رافال است).
تا همین اواخر، بیشتر هواپیماهای تولید شده توسط چینی ها نسخه های دارای مجوز یا مشتقات هواپیماهای روسی/شوروی (و موتورهای روسی مورد استفاده) بودند. اما اکنون، چین ممکن است شروع به صادرات جت های جنگنده مدرن تر به کشورهایی مانند امارات کند. برخی از کشورها به طور تاریخی جت های جنگنده چینی را خریداری کرده اند (و برخی دیگر هنوز هم دارند). در اینجا به شما 5 کشوری را معرفی می کنیم که معمولاً هواپیماهای جنگنده را از چین خریداری می کنند.
1- پاکستان
پاکستان 20 هواپیمای J-10C چینی و بیش از 150 هواپیمای JF-17 دارد.
پاکستان از دیرباز یکی از بزرگترین شرکای صادراتی چین بوده است. پاکستان در موقعیت منحصربفرد به عنوان متحد نزدیک چین قرار دارد و در عین حال از روابط نزدیک با ایالات متحده نیز برخوردار است. نیروی هوایی پاکستان موقعیت ژئواستراتژیک این کشور را منعکس می کند زیرا از هواپیماهای غربی مانند F-16، C-130 Hercules، Mirage و Saab AWACS و هواپیماهای چینی مانند J-10C Vigorous Dragon و Ilyushin Il-78 های روسی تشکیل شده است.
شاید قابل توجه ترین هواپیمای جنگنده نیروی هوایی پاکستان JF-17 Thunder باشد، یک جنگنده چند منظوره که به طور مشترک توسط چین و پاکستان ساخته شده است. برخی تندر را یک فاجعه توصیف کردهاند، زیرا رکورد بحثبرانگیز و میزان تصادف بالای آن توانایی آن را برای رقابت با دشمن همتا زیر سوال میبرد. علاوه بر این، بیشتر قطعات این جنگنده و مونتاژ JF-17 در چین تولید می شود.
2- بنگلادش
بنگلادش حدود 36 جنگنده چینی چنگدو J-7 دارد
بنگلادش، کشوری که از نظر اقتصادی مشکل دارد و دارای پول نقد است، جت های جنگنده چینی را خریداری کرده است. شایان ذکر است که بنگلادش آخرین کشوری بود که میگ 21 در آن تولید شد. این جنگنده ها تحت لیسانس در چین با نام Chengdu J-7 ساخته شدند و مدت ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به تولید ادامه دادند (آخرین نمونه در سال 2013 برای نیروی هوایی بنگلادش تولید شد).
بنگلادش علاوه بر 36 فروند هواپیمای چنگدو J-7 که از چین دریافت کرده است، تعدادی هواپیمای آموزشی هونگدو JL-8 نیز از چین خریداری کرده است. بنگلادش در حال حاضر حدود 8 فروند MiG-29 Fulcrum قدیمی روسی در خدمت دارد (میگ 29 توانمندترین هواپیمای جنگنده بنگلادش است).
3- زامبیا
زامبیا حدود 6 هواپیمای جنگنده هونگدو JL-10 و 10 هواپیمای جنگنده Shenyang J-6 دارد.
بسیاری از کشورهایی که هواپیماهای نظامی چینی را خریداری کرده اند، کشورهای آفریقایی هستند. کشور آفریقای جنوبی زامبیا کشوری است که هواپیماهای جنگی نیروی هوایی آن کاملاً از هواپیماهای چینی – یعنی Hongdu JL-10 و Shenyang J-6 تشکیل شده است.
جنگنده شنیانگ J-6 یک کپی مجاز از MiG-19 شوروی قدیمی است که برای اولین بار در سال 1952 پرواز کرد. اکثر J-6 ها اکنون در سراسر جهان بازنشسته شده اند، اما برخی از نیروهای هوایی (مانند نیروهای هوایی در زامبیا، سودان و کره) ظاهر می شوند. داشتن شمال) همچنان آن را فعال نگه می دارد. Hongdu JL-10 یک جنگنده سبک مدرن تر است که برای اولین بار در سال 2013 وارد خدمت شد.
4- سودان
سودان حدود 20 هواپیمای جنگنده Q-5، هشت هواپیمای J-6 و 20 هواپیمای J-7 چینی دارد.
نیروی هوایی سودان در حال حاضر درگیر یک جنگ داخلی بزرگ است و بسیاری از هواپیماهای آن در درگیری منهدم شده اند (برخی از آنها در زمین منهدم شدند). هنوز مشخص نیست که چه تعداد از هواپیماهای نیروی هوایی سودان هنوز عملیاتی هستند. در جنگ داخلی سودان از هواپیماهای حمل و نقل آنتونوف دوران شوروی به عنوان بمب افکن های موقت استفاده شد. سودان همیشه روابط ضعیفی با غرب داشته است، بنابراین بیشتر هواپیماهای نیروی هوایی این کشور از چین یا اتحاد جماهیر شوروی می آیند.
سودانی ها از هواپیماهای جنگنده ساخت چین از جمله نانچانگ Q-5 (هواپیمای تهاجمی زمینی مبتنی بر Shenyang J-6)، Shenyang J-6 و Chengdu J-7 استفاده می کنند. علاوه بر این، نیروی هوایی سودان از هواپیماهای سوخو 24، سو-25، میگ-21، میگ-23 و میگ-29 ساخت شوروی در ناوگان هوایی خود استفاده می کند.
5- کره شمالی
کره شمالی حدود 100 جنگنده Shenyang J-6، Chengdu J-7 و Shenyang F-5 دارد.
کره شمالی احتمالا یکی از عجیب ترین نیروهای هوایی جهان را دارد. بسیاری از کشورها (مانند سودان و زامبیا) به هواپیماهای جت مدرن گران قیمت نیاز ندارند، زیرا هر دشمن احتمالی فاقد چنین سلاح های مدرنی است. با این حال، به نظر می رسد کره شمالی در حال سرمایه گذاری برای حفظ مجموعه چشمگیر هواپیماهای قدیمی خود است که به عنوان یکی از چشمگیرترین موزه های هوانوردی در جهان عمل می کند. دشمنان احتمالی کره شمالی کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده هستند که همگی از مدرن ترین هواپیماهای جهان استفاده می کنند که نیروی هوایی فعلی کره شمالی را ناتوان و بی فایده می کند.
کره شمالی علاوه بر هواپیماهای ساخت شوروی، از هواپیماهای قدیمی چینی مانند شنیانگ جی-6، چنگدو جی-7 و شنیانگ اف-5 (برگرفته از میگ-17) استفاده می کند. کره شمالی از هر یک از این هواپیماها بین 97 تا 120 فروند دارد و مشخص نیست که چه تعداد هواپیما در خدمت هستند.
fararu به نقل از همه در یک