سرگذشت نیروی هوایی کوبا؛ از قویترین در آمریکای لاتین تا یک موزه از جنگندههای قدیمی
۱ دقیقه خوانده شدهداشتن یک نیروی هوایی بزرگ و مدرن کافی نیست. نیروی هوایی باید دائما و به بهترین شکل حفظ و به روز شود.
به گزارش روسیاتو، کره شمالی زمانی نیروی هوایی چشمگیر داشت و امروزه نیروی هوایی این کشور منزوی و منزوی به عنوان موزه ارزشمندی از هواپیماهای نظامی قدیمی دوران جنگ سرد عمل می کند.
به طور کلی، همین را می توان در مورد نیروی هوایی کوبا نیز گفت. نیروی هوایی کوبا زمانی قدرتمندترین نیروی هوایی در نوع خود در آمریکای لاتین بود و امروزه به موزه ای جذاب از جنگنده های قدیمی شوروی تبدیل شده است. به طور تصادفی، و به عنوان بازتابی بیشتر از نزول این کشور به گذشته های دور، کوبا همچنین آخرین اپراتور تجاری Ilyushin Il-96-300 در جهان است.
قدرتمندترین نیروی هوایی آمریکای لاتین
زمان تغییر می کند. در سال 1988، آتلانتیک نوشت: «از سال 1980، کوبا به مسلحترین کشور روی زمین تبدیل شده است… نیروی هوایی کوبا نیروی انسانی 18500 نفری است… با 250 هواپیمای جنگی. اکثر آنها از MiG-21، 23 و 27… ماشین نظامی کوبا بسیار قوی تر از هر کشور دیگری در آمریکای لاتین از جمله برزیل است.
در این زمان، کوبا قدرت خود را در سراسر جهان نشان می داد و درگیر جنگ های مرتبط با کمونیستی در مکان هایی مانند آنگولا و اتیوپی در آفریقا بود.
نیروی هوایی کوبا در بیشتر مناطق آفریقا و دریای کارائیب فعال بود. با این حال، این کشور برای قدرت محدود نیروی هوایی خود به اتحاد جماهیر شوروی متکی بود.
یک سال پس از مقاله آتلانتیک، نیروی هوایی کوبا با تحویل MiG-29های مدرن شوروی آن زمان به ارتفاعات جدیدی از قدرت رسید. قرار بود کوبا 40 فروند میگ 29 دریافت کند (البته تنها 12 جنگنده و دو نسخه آموزشی دریافت شد).
اما پس از آن دیوار برلین سقوط کرد و اندکی پس از آن، اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود نداشت. به همین سادگی و به سرعت، دوران جنگ سرد به پایان رسید و نیروی هوایی کوبا در زمان متوقف شد. حدود 335 سال بعد، کوبا همچنان از همان ناوگان هواپیماهای MiG-21، 23 و -29 استفاده می کند.
میگ های شوروی در کوبا
بر اساس گزارش انجمن تاریخ هوانوردی آمریکای لاتین، کوبا قبلاً تعداد کمی هواپیمای “مزرعه” میگ-19 شوروی داشت که در سال 1966 با هواپیماهای میگ-21 با شرایط آب و هوایی جایگزین شد.
در بیشتر زمان موجودیت نیروی هوایی کوبا به عنوان یک نیروی مدرن، میگ-21ها پرتعدادترین و مهم ترین بودند. در طول بحران موشکی کوبا در سال 1963، خلبانان شوروی این جنگنده ها را به پرواز درآوردند، اما سپس شوروی آنها را به طور کامل به کوبا تحویل داد و خلبانان کوبایی برای پرواز با آنها آموزش دیدند.
نیروی هوایی آفریقای جنوبی حتی یک MiG-21 کوبایی را در سال 1981 سرنگون کرد (جنگ داخلی آنگولا شامل نوعی جنگ عجیب بین آفریقای جنوبی و کوبا بود). همچنین، در جنگ داخلی آنگولا، MiG-21 های کوبایی تنها پیروزی هوایی کوبا را به دست آوردند و دو C-130 Hercules را ساقط کردند (اگرچه آفریقای جنوبی ادعا کرد که اینها C-130 غیرنظامی بودند). یک MiG-21 کوبایی دیگر در سال 1987 در آنگولا سرنگون شد.
زمانی کوبایی ها 45 میگ 23 ساخت شوروی داشتند. ارائه این هواپیماها به کوبا خشم آمریکا را برانگیخت. کوبا تا آنجا پیش رفت که در سال 1983 آنها را برای حمله به اهدافی در فلوریدا در طول تهاجم ایالات متحده به گرانادا آماده کرد (در آن زمان، کوبا می ترسید که گرانادا مقدمه ای برای حمله به کوبا باشد).
در اواخر دهه 1980، کوبا 50 فروند هواپیمای MiG-23ML را در آنگولا مستقر کرد. گزارش های رسمی کوبایی نشان می دهد که میگ-23 آنها پنج هواپیمای آفریقای جنوبی را سرنگون کردند (از قضا بزرگترین دشمن نیروی هوایی کوبا در جنگ سرد، دولت آپارتاید آفریقای جنوبی در آن سوی اقیانوس اطلس بود).
در سال های گرگ و میش اتحاد جماهیر شوروی، کوبا قصد داشت 35-45 فروند میگ-29 «فالکروم» را از این کشور دریافت کند، اما مشکلات اقتصادی این تعداد را به 14 فروند میگ-29 (شامل دو نسخه آموزشی دو سرنشینه) کاهش داد.
امروز، نیروی هوایی زمانی قدرتمند کوبا کهنه، عمدتاً ناکارآمد و ضعیف است. از 14 فروند MiG-29 تحویل شده به کوبا در اواخر دهه 1980، تنها سه فروند از آنها در خدمت هستند، در حالی که تنها حدود 5 درصد از MiG-21 های نیروی هوایی این کشور در خدمت هستند. به نظر میرسد که عدم سرمایهگذاری و گذر زمان، نیروی هوایی را از بین میبرد و تضعیف میکند، همانطور که جنگ میکند.
روسیه ممکن است تلاش کند به حمایت از کوبا ادامه دهد. با این حال، روسیه از نظر مادی نمی تواند کار زیادی برای کوبا انجام دهد، جز اینکه هر از چند گاهی ناوگان کوچکی را برای نشان دادن همبستگی به کوبا می فرستد. این ناوگان های کوچک معمولاً با یک یدک کش اقیانوس پیما همراه هستند (کشتی های جنگی روسیه ممکن است در مسیر سرنگون شوند).
تعداد کمی از جنگجویان اهل آمریکای لاتین هستند
در مقطعی، ایالات متحده به ونزوئلا کمک می کرد که احتمالاً پس از کوبا دومین نیروی هوایی قدرتمند در آمریکای لاتین بود. با این حال، باید توجه داشت که هیچ کشوری در آمریکای لاتین نیروی هوایی قدرتمند مدرن ندارد.
شیلیایی ها ناوگان محدودی از F-16 های آمریکایی دارند، نیروی هوایی آرژانتین در طول سال ها ضعیف شده است به حدی که دیگر بال جنگنده زیادی ندارد و F-16 های ونزوئلا در وضعیت بسیار مشکوکی از آمادگی قرار دارند. .
در آمریکای لاتین، اقداماتی برای نوسازی محدود هواپیماهای جنگی انجام می شود. در یک مورد قابل توجه، آرژانتین ده ها فروند اف-16 دانمارکی بازنشسته خریداری کرده است و برزیل هواپیماهای جدید سوئدی (و احتمالاً اف-16های آمریکایی مورد استفاده) را دریافت خواهد کرد.
fararu به نقل از همه در یک