مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

افزایش سطح عمومی قیمت‌ها/ بهداشت و درمان رکورددار تورم شد

۱ دقیقه خوانده شده
افزایش سطح عمومی قیمت‌ها/ بهداشت و درمان رکورددار تورم شد

تبلیغات بنری


شاخص قیمت مصرف کننده برای خانوارهای ایرانی در ماه گذشته 255.2 بود. این آمار در ابتدای سال جاری 230.2 بوده است. به عبارت ساده تر، سطح عمومی قیمت ها در چهار ماهه اول سال جاری حدود 11 درصد افزایش یافت.

به گزارش اکو ایران، کالاها و خدمات گروه بهداشت و درمان با رشد قیمت 16.6 درصدی رتبه نخست را به خود اختصاص داد که دلیل اصلی آن را می توان افزایش تعرفه ویزیت پزشک در ابتدای سال دانست. کمترین افزایش قیمت مربوط به گروه آموزش و پرورش با رشد 3.3 درصدی بوده است.

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI یک شاخص اقتصادی مهم است که سطح عمومی قیمت ها را در طول زمان نشان می دهد. این شاخص بر اساس سبد کالاها و خدمات مصرفی خانواده تعیین می شود. یکی از دلایل مهم بودن شاخص قیمت مصرف کننده این است که قدرت خرید مردم را در طول زمان نشان می دهد. تورم نیز از تغییرات آن به دست می آید. به عبارت دیگر، اگر تعداد این شاخص افزایش یابد، نشان دهنده تورم و اگر کاهش یابد، نشان دهنده کاهش قیمت است.

تورم چهار ماهه 1403 ق

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، شاخص کل بهای مصرف کننده در تیرماه با 11 درصد افزایش نسبت به ابتدای سال به عدد 255.2 رسید. به عبارت دیگر، مردم در ماه گذشته 10.9 درصد بیشتر از ابتدای سال جاری برای همین سبد کالاها و خدمات مصرفی هزینه کردند. سبد مصرفی خانوارها از دو گروه غذایی و غیرخوراکی تشکیل شده و نرخ رشد گروه غذایی و غیرخوراکی تقریباً به یک میزان افزایش یافته و با شاخص کل برابری می کند. به طور طبیعی نرخ تورم در گروه خوراکی 0.1 درصد بیشتر از گروه غیرخوراکی بود.

افزایش سطح عمومی قیمت‌ها/ بهداشت و درمان رکورددار تورم شد

بیشترین رشد قیمت در چهار ماه گذشته متعلق به گروه بهداشت و درمان بود. تورم این گروه طی چهار ماه به نزدیک 17 درصد رسید. دلیل اصلی ممکن است به دلیل افزایش هزینه های ویزیت پزشکیان بخش خصوصی در ماه آوریل امسال باشد. تعرفه ویزیت پزشکیان در ابتدای سال 35 درصد افزایش یافت.

پس از گروه بهداشت و درمان، گروه کالاها و خدمات متفرقه با نرخ تورم چهار ماهه 14.9 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. سپس گروه حمل و نقل که شاهد رشد قیمتی 12.3 درصدی بوده است، دلیل اصلی افزایش قیمت تاکسی، مترو و اتوبوس در اواسط بهار برآورد می شود.

بر اساس آخرین گزارش شاخص قیمت منتشر شده از سوی مرکز آمار، کمترین رشد قیمت ها متعلق به گروه آموزش و پرورش است که نرخ تورم در این گروه به 3.3 درصد رسیده است.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *