بازگشت پروازهای عبوری به آسمان افغانستان؛ هر هواپیمای عبوری: ۷۵۰ دلار
۱ دقیقه خوانده شدهالجزیره در گزارشی نوشت: خطوط هوایی بین المللی ترجیح می دهند بر فراز افغانستان بر فراز ایران و اسرائیل پرواز کنند.
به گزارش عصر ایران، سایت الجزیره در این مطلب به خبرنگار خود در کابل افزود: پس از 3 سال امتناع از پرواز در آسمان افغانستان، برخی شرکت های هواپیمایی بین المللی با هدف کاهش خطرات، عبور از حریم هوایی افغانستان را از سر گرفتند، زیرا آنها معتقدند که با توجه به تنش های کنونی بین ایران و اسرائیل، پرواز بر فراز افغانستان امن ترین گزینه است. این وضعیت با وجود فقدان خدمات کنترل ترافیک هوایی افغانستان روی زمین رخ می دهد.
داده های بررسی هوانوردی نشان می دهد که پس از بسته شدن حریم هوایی روسیه در نتیجه جنگ در اوکراین و پس از افزایش تنش ها در خاورمیانه به ویژه پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در اسرائیل. تهران ترس از تشدید تنش ها بین ایران، اسرائیل و منطقه را افزایش داده است و خطوط هوایی آلمان، سنگاپور، بریتانیا و ترکیه بر فراز حریم هوایی افغانستان پرواز می کنند.
دستاوردهای دولت افغانستان
در سال های پایانی حکومت قبلی افغانستان روزانه حدود 400 هواپیما در آسمان افغانستان پرواز می کردند. دولت قبلی افغانستان به ازای هر طیاره ای که از آسمان این کشور پرواز می کرد، ۷۰۰ دلار دریافت می کرد. پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال 2021 و برقراری مجدد کنترل طالبان بر این کشور، بیشتر خطوط هوایی مسیر پرواز خود را تغییر داده و پرواز بر فراز افغانستان را متوقف کردند.
امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت هوانوردی افغانستان به الجزیره گفت: «اکثر شرکتهای خارجی به استفاده از حریم هوایی ما بازگشتهاند زیرا امنتر است». زیرا هیچ چیزی در افغانستان وجود ندارد که امنیت هوانوردی را تهدید کند. .
وی تصریح کرد: روزانه 260 هواپیما بر فراز افغانستان پرواز می کنند که پیش بینی می شود به زودی این تعداد افزایش یابد.
احمدی گفت که دولت افغانستان به ازای هر طیاره ای که بر فراز کشور می گذرد 750 دالر دریافت می کند. در چهار ماه گذشته، ما بیش از 8،400،000 دلار از این مکان درآمد داشته ایم.
بر اساس آمار رسمی، در سال 2023 بیش از 30000 پرواز از حریم هوایی افغانستان انجام شده است. تعداد هواپیماهایی که قبل از خروج ارتش آمریکا از افغانستان بر فراز این کشور پرواز کردند به 95 هزار فروند هواپیما رسید. در آن زمان، دولت قبلی افغانستان برای هر طیاره ای که از حریم هوایی این کشور عبور می کرد، 950 دلار هزینه تعیین کرد.
اگر چه افغانستان سالانه بین 15 تا 21 میلیون دالر از ترانزیت هواپیما عاید می کند. این وجوه از طریق اتاق مالی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی جمع آوری می شود و سپس به بانک مرکزی افغانستان ارسال می شود، اما به دلیل تحریم های آمریکا و بین المللی بر افغانستان، 3 سال است که این وجوه به افغانستان تحویل داده نشده است.
آسمان امن
یک منبع در دولت کنونی افغانستان که ترجیح داد نامش فاش نشود، به الجزیره گفت: فضای هوایی افغانستان امن است و هواپیماها می توانند از آن عبور کنند، اما ما ابزار کافی برای ارائه خدمات لازم به آنها نداریم.
وی افزود: حضور پهپادهای آمریکایی در حریم هوایی افغانستان به شرکت های هواپیمایی خارجی و بین المللی اعتماد می کند.
علیرغم غیبت خدمات کنترل ترافیک هوایی در زمین، اسد کریمی، کارشناس هوانوردی افغانستان به الجزیره گفت که تصمیم برای عدم استفاده از حریم هوایی افغانستان “یک تصمیم امنیتی نبود، بلکه تصمیمی سیاسی برای اعمال فشار بر طالبان بود.”
کریمی تصریح کرد: این شرکت های هواپیمایی و سایر شرکت ها می دانند که جنبش طالبان تمام خاک افغانستان را تحت کنترل دارد. هیچ چیزی در افغانستان وجود ندارد که امنیت هوانوردی را تهدید کند. خود طالبان سلاح ضد هوایی ندارند. افغانستان بر سر راه اصلی آسیا و اروپا قرار دارد و فاصله این دو جاده را کوتاه می کند.
آسمان افغانستان
27 فرودگاه در افغانستان وجود دارد که 5 فرودگاه بین المللی از جمله آنهاست. مهم ترین آنها فرودگاه های کابل، قندهار، هرات و مزار شریف است که روزانه حدود 30 پرواز خارجی به آنها می رسد. پرواز رادار 24 گزارش داد که در هفته دوم مردادماه، تعداد پروازهای آسمان افغانستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 برابر شده است.
سخنگوی وزارت هوانوردی افغانستان به الجزیره گفت: ما مانند سایر کشورها ارتفاع مناسب را برای عبور هواپیماها از آسمان افغانستان از ارتفاع 35000 تا 50000 فوتی تعیین کرده ایم و ابزار لازم برای هدایت هواپیماها را از شرکت های خارجی درخواست کرده ایم. فرودگاه های افغانستان خود را در هوا مدیریت کنند.
سخنگوی اداره هوانوردی افغانستان همچنین گفت: اعلام اداره هوانوردی فدرال آمریکا مبنی بر پرواز هواپیماهای این کشور در ارتفاع کم در کریدور واخان نشان از تامین امنیت آسمان افغانستان است. کریدور واخان برای عبور از تاجیکستان به پاکستان استفاده می شود.
وی افزود که خطوط هوایی بین المللی به پرواز در حریم هوایی افغانستان بازگشته اند، اما در میدان هوایی افغانستان فرود نمی آیند زیرا اگر هر هواپیما مجبور به فرود در آنجا شود، امنیت خدمه یا مسافران تضمین نمی شود.
جمشید فایز خلبان افغان نیز می گوید که دولت کنونی افغانستان نگران وضعیت میدان هوایی است. در غیاب نظارت بر حریم هوایی افغانستان، خلبانانی که از حریم هوایی افغانستان عبور می کنند، بر اساس چارچوب های بین المللی با سایر خلبانان هواپیماهای مجاور در آسمان در آسمان ارتباط بی سیم برقرار می کنند.
fararu به نقل از همه در یک