مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

بنابراین، پشت وعده های انتخاباتی؛ بریدن سر مردم در ازای یک لقمه گوشت بسیار تحقیر آمیز است

۱ دقیقه خوانده شده
بنابراین، پشت وعده های انتخاباتی؛  بریدن سر مردم در ازای یک لقمه گوشت بسیار تحقیر آمیز است

تبلیغات بنری


بعدی- با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، بر تعداد وعده های انتخاباتی 6 نامزد ریاست جمهوری افزوده می شود. هنوز مشخص نیست چند درصد از وعده ها قابل اجراست.

به گزارش فردا حضار طی روزهای گذشته با شنیدن برنامه های انتخاباتی تعداد زیادی از برنامه های اقتصادی ارائه شده از سوی نامزدها را تماشا کردند. از وعده ارسال گوشت به خانه مردم توسط زاکانی تا افزایش حداقل حقوق به سطح تورم کشور توسط محمدباقر قالیباف. اما سوال اینجاست که این نوع وعده ها چگونه عملی می شود و تا چه اندازه با واقعیت اقتصادی کشور همخوانی دارد؟ علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با همه در یک وی با انتقاد از برخی شعارهای کاندیداها به سوالات زیر پاسخ داد:

به جای وعده افزایش حقوق معنوی، تورم را کاهش دهید

بنابراین، پشت وعده های انتخاباتی؛  بریدن سر مردم در ازای یک لقمه گوشت بسیار تحقیر آمیز استعلی قنبری درباره وعده های اقتصادی محمدباقر قالیباف به همه در یک گفت: گفتنی است که حداقل دستمزد باید به اندازه تورم افزایش یابد، موضوع جدیدی نیست و قبلاً هم به آن اشاره شده است، اما حقیقت این است که اصلاً نمی‌توان چنین چیزی را اجرا کرد درآمدها را بسیار افزایش دهید و این اصلاً یک قدم علمی نیست. واقعیت این است که وقتی تورم کاهش یابد، مشکل دستمزد تا حد زیادی حل خواهد شد. این نوع شعارها که می خواهیم حداقل حقوق را به سطح تورم برسانیم، بیش از یک شعار عوام فریبانه است که بارها و در دوره های مختلف از نامزدهای مختلف شنیده ایم و احتمالا این آخرین باری نخواهد بود که چنین شعاری را می شنویم. وعده می دهد.. وعده‌هایی که حتی در صورت عملی شدن، دردهای اقتصادی کشور را برطرف نخواهد کرد.»

وی افزود: همچنین زمانی که نامزد دیگری از اقتصاد عدالت محور صحبت می کند، هیچ راه حل و نقشه راه دقیقی ارائه نمی کند تا بدانیم این عدالت اقتصادی محور که سال ها پیش قرار بود محقق شود، با چه راه حل معجزه آسایی؟ این بار محقق خواهد شد. تحقق شعار عدالت اقتصادی مستلزم دستیابی به دو مولفه اساسی عدالت اجتماعی و رفاه اقتصادی است. داوطلب گرامی لطفا توضیح دهید که این دو عنصر چگونه و با چه نقشه راه محقق می شود. شعارهای پوپولیستی نیز درباره وضعیت بورس مطرح می شود. شعارها در اقتصاد امروز مطلقاً جایی ندارند. اگر نامزدها به جای اینکه بگویند «این کار را انجام می‌دهم و آن کار را انجام خواهم داد» بیشتر بر راه‌حل‌های عملی و برنامه‌ای که اجرا می‌کنند تمرکز کنند، تأثیر بهتری بر مردم و رأی‌دهندگان خواهند داشت.

سطح پایین مطالبات مردم

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آقای جلیلی معتقد است که ما اصلاً نیازی به ارتباط با برخی کشورها نداریم و اقتصاد ما با همین روابط با کشورهای آمریکای لاتین پیش می رود و نباید منتظر باشیم که مشکلاتمان با 2 یا 2 حل شود. 2.” آقای جلیلی یا از روابط دیپلماتیک بین‌المللی و تاثیر شدیدی که این روابط بر اقتصاد می‌گذارد، نمی‌داند، یا می‌داند چه خبر است و مردم را فریب می‌دهد. آقای جلیلی چه بخواهد و چه نخواهد، نیروهای اقتصاد جهانی نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشورهای جهان دارند و ما یکی از این کشورهای آسیب دیده هستیم.. آیا روابط اقتصادی خود را محدود به چند کشور از جمله چین نکرده ایم؟ آیا چین کاملاً مطابق با منافع ملی ما عمل می کند؟ آنها اول به فکر منافع ملی خود هستند و نفت ما را با کمترین قیمت می خرند. روسیه هم شریک اقتصادی قابل اعتمادی نبود. یا سوال دیگر این است که وضعیت اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین که می خواهند در اقتصاد ما رشد و تحول ایجاد کنند، کجاست؟ شاید مهمترین تحول در اقتصاد ما تلاش برای توسعه مبادلات تجاری با قدرت های جهانی از جمله اروپایی ها باشد. اینکه بگوییم دو یا سه کشور مهم نیستند، نادانی است.»

وی افزود: آقای زاکانی با تصمیم خود مبنی بر ارسال گوشت به خانه های مردم، سطح مطالبات ملت را به مضحک ترین شکل ممکن پایین آورده است. اتفاقاً با این نوع تفکر نشان می دهد که مشاوران اقتصادی خوبی ندارد. اول اینکه اصلاً نمی شود طرح ایشان را اجرا کرد و دوم اینکه اگر هم اجرا شود یکی از پست ترین اقدامات اقتصادی است که در کل تاریخ کشور بعد از پیروزی انقلاب شاهد بوده ایم. بهتر است آقای زاکانی راه حلی ارائه دهد که چگونه آبروی مردم را افزایش دهد و دیگر نگران لقمه گوشتی که آقای زاکانی می خواهد قول بدهد، نباشد.. خیلی توهین آمیز است به اینگونه مردم. این نوع ریاست به معنای عدم استفاده درست از امکانات و توانمندی های ملی است. آقای زاکانی بهتر است به این فکر کنند که چگونه می توان از سقوط اقشار مختلف به زیر خط فقر جلوگیری کرد و مردم را وادار کرد که خودشان به فروشگاه ها بروند و گوشت مورد نیاز خود را بخرند.

داوطلبان باید جزئیات اجرای وعده ها را اعلام کنند

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره شعارهای پیشنهادی اقتصادی و میزان اعتبار این شعارها گفت: با توجه به زمان محدود نامزدها در انتخابات کنونی و نبود برنامه ریزی مشخص یا برنامه ریزی شتابزده کاندیداها، شاید بهترین باشد. موضوع این است که سوابق عملکرد و پیاده سازی به ما اجازه می دهد این افراد را بررسی کنیم. زیرا هر شش نامزد می توانند شعار ارائه کنند. مصداق عملی این شعارها مهم است. مهمترین مشکلات کنونی کشور رشد اقتصادی، تورم، درآمد و نرخ فقر است. حل هر یک از این اجزا بسیار مهم و پیچیده است. بهتر است کاندیداها با توجه به امکانات و بودجه کشور روی هر یک از این موضوعات تمرکز کنند و برای حل این مشکلات برنامه ای را که دارند مشخص کنند و از کلی گویی و وعده های عجیب خودداری کنند.

وی افزود: این جمله آقای جلیلی مبنی بر اینکه «اگر 10 پالایشگاه مانند خلیج فارس داشته باشیم، نه تنها نفت بفروشیم، بلکه باید نفت هم بخریم» نیز مورد انتقاد جدی است. چه پولی سرمایه گذاری می شود و این سرمایه گذاری از کجا تامین می شود؟ آیا زمان و زیرساخت کافی برای ساخت چنین پروژه هایی داریم؟ اگر قرار باشد همه سرمایه را اینجا بگذاریم و درآمد ارزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم، چگونه کسری درآمد خود را پوشش می دهیم و چگونه نیازهای داخلی را مدیریت می کنیم؟ واقع گرایی در سخنان آقای جلیلی به چشم نمی خورد و شعارها اغلب غیرعملی است که اگرچه زیبا به نظر می رسد اما تقریباً جایی در بحث اجرا ندارد. با همه اینها امیدوارم بعد از مناظره ها یخ انتخابات بشکند و جوانان وارد عرصه رای گیری شوند. وی افزود: عصبانیت برخی از اقشار مردم از پول به کل کشور آسیب می زند.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *