مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

داستان گران ترین تابلوی دزدیده شده جهان

۱ دقیقه خوانده شده
داستان گران ترین تابلوی دزدیده شده جهان

تبلیغات بنری


“کنسرت” اثر یوهانس ورمیر که امروز بیش از 250 میلیون دلار ارزش دارد را می توان گران ترین نقاشی سرقت شده تاریخ دانست.

به گزارش اسنا، تابلوی “کنسرت” توسط یوهانس ورمیر در حدود سال 1665 کشیده شد و سه چهره از طبقات اجتماعی بالای جامعه را نشان می دهد: زنی که پشت چنگ نشسته است، مردی ایستاده با پشت در حال نواختن عود است و چهره دوم زن دو تابلوی نقاشی آویزان شده روی دیوار ایستاده و آواز می‌خوانند، لباس‌های مجلل و لباس‌های زیر شیک نشان از نجابت شخصیت‌ها دارد و کمربند و شمشیر روی شانه مرد نشان می‌دهد که او عضوی از شبه‌نظامیان غیرنظامی است.

این نقاشی برای اولین بار بیش از 100 سال پس از خلقش در سال 1780 ثبت شد و توسط مجموعه دار هنری ایزابلا استوارت گاردنر در سال 1892 در حراجی پاریس از نسخه های اصلی منتقد هنری تئوفیل تور برگر به قیمت 5000 دلار خریداری شد. “کنسرت” اولین خرید عمده این مجموعه دار جوان هنری بود و از زمان خرید تا دزدیده شدن در موزه بوستون به نمایش گذاشته شد.

در ساعات اولیه 18 مارس 1990 (روز بعد از روز سنت پاتریک، زمانی که بسیاری از مردم بوستون پس از یک شب مهمانی در خواب بودند)، دزدانی که در لباس پلیس محلی مبدل شده بودند، وارد موزه شدند. تابلوی “کنسرت” در میان 13 اثر هنری دزدیده شده بود که در حال حاضر به عنوان بزرگترین سرقت هنری جهان شناخته می شود.

او تنها یکی از دو نگهبان موزه بود که در آن زمان پشت میز امنیتی کار می کرد که دزدان وارد ساختمان شدند و ادعا کردند که او در حال پاسخگویی به اختلال در حیاط موزه است. نگهبان به سارقان اجازه ورود داد و سارقان بلافاصله به او دستبند زدند و از او خواستند شناسنامه اش را نشان دهد ظاهراً نگهبان به او گفته بود که اگر آرام باشد آسیبی نمی بیند. سارقان سپس دو نگهبان را به لوله های زیرزمین موزه بستند.

سارقان 81 دقیقه را در موزه سپری کردند و در آن زمان 13 اثر به ارزش 500 میلیون دلار را به سرقت بردند. آثار هنری دزدیده شده شامل قطعاتی از ادوارد مونک، ادگار دگا و رامبراند بود. سارقان تعدادی از نقاشی ها را از قاب آن ها خارج کردند و از آن زمان موزه قاب های خالی آنها را به نمایش گذاشته است.

مظنون اصلی اداره پلیس بوستون جیمز وایتی بولگر بود که پیش از این در فهرست افراد تحت تعقیب اف بی آی به عنوان رهبر یک باند خشن قرار داشت. بولگر – که در آن زمان 81 سال داشت – در 22 ژوئن 2011 پس از 16 سال تعقیب و گریز دستگیر شد، اما او هرگز دست داشتن در سرقت را اعتراف نکرد. دو سال بعد، FBI اعلام کرد که مغز متفکر این سرقت بزرگ را شناسایی کرده است اما هیچ نامی فاش نکرد.

گزارش های بعدی رسانه ها حاکی از آن بود که این سرقت توسط اعضای یک سازمان جنایی انجام شده است. کریستوفر مارینلو از دفتر ثبت آثار هنری دزدیده شده معتقد است که داستان این سرقت فقط به زمان نیاز دارد تا افراد یکدیگر را کشف کنند. مظنون دیگر این سرقت رابرت بابی جنتیل است که در سال 2021 درگذشت.

به گزارش وب‌سایت آرت‌نت، تابلوی «کنسرت» یوهانس ورمیر یکی از معروف‌ترین آثار دزدیده شده در تاریخ هنر است و داستان آن در یک سریال چهار قسمتی در نت‌فلیکس در سال ۲۰۲۱ با عنوان «این یک دزدی است» بررسی شد. در سال 2015، ارزش این نقاشی 250 میلیون دلار بود که آن را به گران ترین اثر سرقت شده در جهان تبدیل کرد. موزه بوستون برای هر کسی که اطلاعاتی را برای بازیابی آثار دزدیده شده ارائه دهد، 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

داستان گران ترین تابلوی دزدیده شده جهان

داستان گران ترین تابلوی دزدیده شده جهان

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *