مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

معمای محدودیت بنزین؛ چرا سقف سوخت‌گیری کاهش یافت؟

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی- محدودیت سوخت گیری هر بار که به پمپ بنزین می روید، اولین اقدام دولت مسعود مازیکیان در زمینه معضل بنزین است و اگرچه عواقب چندانی ندارد، اما کارشناسان و مردم را در وحشت فرو برده است.

به گزارش الغد؛ قیمت بنزین مدت هاست که ثابت مانده و هیچکس جرات حرکت به سمت آن را ندارد. مسعود پزشکیان متعهد شد که بدون اطلاع مردم در خصوص قیمت بنزین اقدام جدی انجام ندهد. دو ماه و هشت روز بعد ناگهان در حالی که سقف سوخت گیری 60 لیتر در هر مراجعه به پمپ بنزین بود، اعلام شد که از این پس دارندگان کارت سوخت خودروهای شخصی می توانند نهایتا 50 لیتر بنزین پر کنند. کاهش 10 لیتری درب بنزین در هر بار مراجعه به پمپ بنزین برای مردم عادی مشکلی ایجاد نمی کند.زیرا باک بنزین در انواع خودروها اعم از ایرانی، چینی مونتاژی و وارداتی عموماً 30، 40 یا 50 لیتر ظرفیت دارد. همچنین آمارها حاکی از آن است که مردم تنها در 20 درصد مراجعات بیش از 60 لیتر بنزین مصرف کرده اند. دقیقاً به همین دلیل محدودیت پر کردن بنزین و کاهش 10 لیتری سقف سوخت در هر بار پمپ بنزین باعث سردرگمی زیادی شده تا جایی که مردم از خود می پرسند آیا چیز جدیدی وجود دارد؟ پشت صحنه بودن؟

محدودیت بنزین بازی جدیدی را آغاز می کند؟

محدودیت سوخت گیری با کارت سوخت شخصی از روز یکشنبه 24 مهرماه اجرایی شده و پس از آن محدودیت سوخت گیری از 60 لیتر به 50 لیتر در هر مراجعه به پمپ بنزین کاهش می یابد. پمپ بنزین‌های استان‌های مرزی از شمول این تصمیم خارج شده‌اند تا بتوانیم رسما با موارد مبهم مواجه شویم.

بر اساس محاسبات دولت قیمت بنزین پایین است. تا پایان زمستان 1402 هجری شمسی، ظرفیت تولید بنزین کشور به 114 میلیون لیتر در روز محدود شد، از سوی دیگر، شاهد مصرف متوسط ​​113 میلیون لیتر در روز بودیم. دولت در اردیبهشت 1403 هجری قمری وعده افزایش دو میلیون لیتری بنزین را داد و به وعده خود عمل کرد، اما این راه حل نیز به نتیجه نرسید، زیرا میزان مصرف سریعتر بود.

میزان مصرف بنزین در اردیبهشت ماه به 118 میلیون لیتر در روز رسید و محاسبات نشان می دهد از اول شهریور تاکنون میانگین مصرف روزانه بنزین رکورد ۱۳۲ میلیون لیتر را شکسته است.

نطرازی چاره ای جز واردات بنزین نداشت. دولت که از تحریم ها و محدودیت های فروش نفت رنج می برد، اکنون مجبور است روزانه 16 تا 18 میلیون لیتر بنزین وارد کند و سالانه بین چهار تا شش میلیارد دلار بپردازد.

با این تفاسیر بنزین باید گران شود. چون منطقی است دولت نمی تواند بنزین را با قیمت لیتری 40 هزار تومان وارد کند و برای جبران عدم تعادل آن را تنها 1500 تومان یا فقط 3000 تومان بفروشد.

پیامدهای محدودیت بنزین برای رانندگان

کاهش بنزین در پمپ بنزین یا به قول خود دولت ها تعیین محدودیت 50 لیتری در هر بازدید از پمپ بنزین، اولین قدم مسعود پزشکیان و دولتش در موضوعی به شدت بحث برانگیز است، اما هدف چیست؟ چه کسانی و چرا چنین تصمیمی گرفتند؟

سهمیه بنزین خودروهای شخصی آخرین بار در بهمن ماه 1402 تغییر کرد که در آن زمان هر کارت سوخت ماهیانه 60 لیتر بنزین با قیمت 1500 تومان و بنزین 150 لیتر با قیمت 3000 تومان دریافت می کرد که کاهش یافت. با تصمیم دولت به 100 لیتر برسد.

کاهش سهمیه بنزین آزاد در بهمن 1402 با تمرکز بر موضوع قاچاق در مرز توجیه شد. برخی از مسئولان مدعی هستند قاچاق سوخت با کمک 10 تانکر 30 هزار لیتری با حجم 12 میلیون لیتر در روز انجام می شود، اما بنا به دلایلی نمی توان این ادعا را درست تلقی کرد، زیرا چنین کاری معمولاً به 40 دستگاه نیاز دارد. سفرهای رفت و برگشت حتی اگر اصل ماجرا را بپذیریم، به نظر شما قاچاقچیان ساده از عهده این موضوع بر می آیند؟

معمای محدودیت بنزین؛ چرا سقف عرضه سوخت کاهش یافت؟محدودیت پر کردن بنزین تا 50 لیتر علاوه بر مالکان پژو 405 یا پارس، متوجه مالکان خودروهای سمند نیز خواهد شد.

کاهش سهم بنزین در مهر ماه 1403 هجری شمسی برخلاف بهمن ماه سال گذشته هدف بنزین 1500 تومان بود. مقامات می گویند که آنها سعی کردند برای چند نفر مشکل ایجاد کنند. حتی آماری می دادند که مردم فقط در 20 درصد از پمپ بنزین ها 60 لیتر بنزین در باک خودرو می ریزند.

پیش از این محدودیت سوخت گیری 60 لیتر در هر بازدید از پمپ بنزین بود که اکنون این میزان به 50 لیتر رسیده است. یعنی اگر ماشین خود را به پمپ بنزین ببرید، اجازه دارید 50 لیتر بنزین در باک بریزید. هر خودرو مجاز است دو بار در روز از کارت سوخت استفاده کند و از این پس حداکثر سقف سوخت گیری با کارت شناسایی خودرو 100 لیتر در روز خواهد بود.

مخزن استاندارد خودرو دارای ظرفیت 40 تا 60 لیتر است. تایبا و کویک ظرفیت 41 لیتر بنزین روی کاغذ را دارند، اما معمولاً نمی توان بیش از 30 لیتر بنزین در آنها ریخت. ظرفیت اسمی تانک های تندر و ساندرو 50 لیتر است. 55 لیتری برلیاس، تارا، رانا، پژو 206 و پژو 207 همگی دارای مخزن با ظرفیت اسمی حدود 50 لیتر هستند که معمولاً بین 40 تا 42 لیتر بنزین در آن ریخته می شود.

برای دارندگان خودروهای سمند علاوه بر کسانی که پژو 405 یا پارس دارند، محدودیت بنزین تا 50 لیتر در نظر گرفته شده است. ظرفیت اسمی باک این سه خودرو 70 لیتر است و اگر ظرفیت واقعی را حدود 60 لیتر فرض کنیم، نام آنها در لیست سیاه قرار می گیرد.

زانتیا دارای ظرفیت اسمی باک 65 لیتر است و 60 لیتر سوخت می تواند در باک بنزین مگان، دینا و هما جای بگیرد. این خودروها که برای اولین بار به پمپ بنزین می روند نمی توانند از سهمیه 60 لیتری خود در یک نوبت استفاده کنند.

اهداف پنهان پشت محدودیت های بنزین چیست؟

محدودیت پر کردن بنزین تا 50 لیتر در هر بازدید از پمپ بنزین می تواند آزار دهنده باشد. برخلاف آنچه به نظر می رسد، تعداد خودروهایی که نمی توانند از سهمیه ماهانه 60 لیتری بنزین خود استفاده کنند، زیاد است.

سهمیه دولتی ترکیبی و بنزین آزاد پس از سه بار سوخت گیری منقضی می شود. در شرایطی که هنوز سیستم سوخت رسانی، اتصال دستگاه نازل به کارتخوان ها نفوذ نکرده است، قیمت بنزین باید توسط رانندگان و کارکنان جایگاه ها به صورت ذهنی محاسبه شود.

مدت زمان سوخت گیری در جایگاه ها به دلیل کسب و کارهای کوچک و … افزایش می یابد، اما هدف از محدود کردن مصرف بنزین به 50 لیتر چیست؟ باید مبارزه با قاچاق سوخت را از بین گزینه ها حذف کنیم چرا که از ابتدا مناطق مرزی را جدا کردند. پاسخ نمی تواند کاهش مصرف سوخت باشد، زیرا ارتباطی با یکدیگر ندارند. چون در سهمیه بنزین ماهانه تغییری ایجاد نشده، آیا می شود ذهن ها به سمت دیگری رفت؟

سهمیه ها و محدودیت های سوخت رسانی در پمپ بنزین ممکن است به طور مداوم به منظور ارسال یک پیام خاص دستکاری شود. شاید قصد دارند مردم را به استفاده از سهمیه بنزین رایگان در کارت سوخت عادت دهند. شما حتی می توانید یک دیدگاه بدبینانه داشته باشید. اگر آنها دست خود را به محل درد بنزین بزنند تا بطور سیستماتیک مشتریان را در مورد پمپ بنزین گیج کنند، هدف نهایی آنها چه خواهد بود؟

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *