مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

برخی جوانان کشور قربانی فقر فرهنگی و معیشتی شده اند / وضعیت اشتغال و تحصیل زنان بغرنج‌تر از مردان است

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی- بر اساس مرکز آمار، 25.6 درصد از جوانان بین 15 تا 24 سال که به عنوان NEET شناخته می شوند، تحصیل، مهارت یا حتی شغل نمی خواهند.

به گزارش فردا داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که تا پایان سال گذشته و از میان جمعیت 11 میلیونی 15 تا 24 ساله، حدود 2.8 میلیون نفر معادل 25.6 درصد از جمعیت در گروه NEET قرار دارند. این جمعیت هم به تحصیل علاقه دارند یا نه. نکته قابل تامل در این آمارها تفاوت زن و مرد است. این آمار شامل حدود 928 هزار مرد و 1.8 میلیون زن است. همه در یک در گفت و گو با دکتر حسین رغوفر، اقتصاددان و عضو کمیته علمی دانشگاه الزهرااین شرایط، علل و پیامدهای آنها مورد بحث قرار گرفته است:

تعداد زیادی از جمعیت کشور از شاخص های رشد محروم بوده اند

برخی از جوانان کشور قربانی فقر فرهنگی و معیشتی شده اند وضعیت زنان در کار و تحصیل پیچیده تر از مردان استحسین رغوفر به همه در یک گفت: وی افزود: این آمار و وضعیت موجود نشان دهنده شکست نظام اقتصادی فعلی است و اینکه چگونه اقتصاد چپاولگر فرصت رشد را از جوانان کشور سلب کرده است. این اتفاقات به دلیل آزادسازی و سیاست‌های اقتصادی که کشور در 35 سال گذشته شاهد آن بوده است، رخ داده است که بسیاری از مردم از فرصت‌های رسیدن به حداقل سطح زندگی محروم شده‌اند. امروزه بخش بزرگی از مردمی که از فرصت تحصیل محروم هستند، نه تنها فرصت کسب مهارت را نداشتند، بلکه نتوانستند وارد عرصه تحصیلات تکمیلی و عالی شوند و در نتیجه بیکار شده‌اند. بخش بزرگی از این افراد را باید قربانی نظام نامناسب اقتصادی دانست. اما جالب است که در عین حال موضوعی کاملا متضاد و متفاوت وجود دارد.

وی افزود: برخی از افراد در وضعیت رفاه کامل قرار دارند و به دلیل رفاه بیش از حد نیازی به تحصیل یا یادگیری مهارت و شغل ندارند جمعیت محدود و اندک است، شرایط آنها با کسانی که قربانی وضعیت اقتصادی یا اشتباهات اقتصاد کشور هستند بسیار متفاوت است، بنابراین در این آمارها با دو طیف کاملاً متضاد از جوانان روبرو هستیم که بسته به شرایط آنها، تمایل به کار و تحصیل را از دست داده‌اند، متاسفانه در سال‌های اخیر به نام کاهش هزینه‌های دولت و بخش دولتی، بخش بزرگی از جمعیت کشور را تحصیل رایگان تشکیل می‌دهند. در قانون اساسی گنجانده شده است و باعث شده تعداد زیادی از مردم نتوانند از آموزش رایگان برخوردار شوند و فقر آموزشی به یکی از مشکلات اصلی مردم تبدیل شده است معیشت برخی از جوانان کشور قربانی فقر فرهنگی و معیشتی شده اند، اینها عمدتاً ریشه های عقب ماندگی جامعه را تشکیل می دهند و طبقه ای که این وضعیت تشکیل می دهد، هم از نظر اقتصادی، اصلی ترین طبقه بی ثبات کننده در جامعه است. بی ثباتی و بی ثباتی اجتماعی و دولت باید این وضعیت را اصلاح کند. آنها آن را تهدیدی برای وضعیت کشور می دانستند و برای حل این نوع معضلات اجتماعی چاره ای اندیشیدند.»

زنان وضعیت پیچیده تری نسبت به مردان دارند

این استاد اقتصاد ادامه داد: اینکه جایگاه زنان در این آمارها پیچیده‌تر از مردان است یا به عبارتی زنان بیشتر از مردان از تحصیل یا کار محروم می‌شوند نیز نشانه غم‌انگیز وجود جنسیت است. تبعیض نهفته در نظام آموزشی کشور به گونه ای که گروهی از طبقات یا زنان، نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر برخی ملاحظات فرهنگی نیز از تحصیل محروم شده اند. به دلیل عدم دسترسی به مدارس در مناطق محروم و متأسفانه سرکوبی که برخی از دختران ما در معرض آن هستند تا جایی که علاوه بر تعارض با تبعیض فرهنگی، با تبعیض های دیگری نیز مواجه می شوند و به دلیل خطراتی که آنها را بیشتر تهدید می کند. از ادامه تحصیل و دستیابی به فرصت های رشد و شکوفایی پسران جلوگیری می کنند که اتفاقاً این موضوع باعث تغذیه اقتصاد کشور یکی از اصول رشد و شکوفایی می شود این است که نابرابری را کاهش دهیم، اگر قصد داریم کشور را توسعه دهیم، اگر قصد داریم اقتصاد خود را از بیماری نجات دهیم، باید هر چه زودتر برای رفع انواع نابرابری های آموزشی، جنسیتی و اقتصادی گام برداریم. تا زمانی که این اختلافات عمیق وجود داشته باشد، جامعه ما همچنان با افزایش تنش های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی ادامه خواهد داد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *