مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

سامانه پدافندی تاد چیست و چرا برای اسرائیل مهم است؟

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


فردا – پدافند هوایی به دلیل شرایط خاص سرزمین های اشغالی و استفاده گسترده از راکت ها و موشک ها توسط گروه های مقاومت از اهمیت زیادی در سیستم دفاعی اسرائیل برخوردار است. اخبار تایید نشده ای که رسانه های عبری به نقل از منابع آگاه منتشر کرده اند حاکی از استقرار سامانه دفاع موشکی بالستیک آمریکا در اسرائیل است. این سامانه برای انهدام بردی از موشک های بالستیک طراحی شده است. یک مقام آمریکایی به تایمز اسرائیل گفت که ارسال این سامانه به سرزمین های اشغالی در دست مطالعه است اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

بر اساس گزارش همه در یک، THAAD مخفف عبارت High Altitude Area Defense System است و سامانه ای است که موشک های بالستیک را در مرحله نهایی یا هنگام بازگشت به جو رهگیری و منهدم می کند.

سیستم TOD چیست؟

THAAD یک سامانه دفاع موشکی گران قیمت برای رهگیری و انهدام موشک های بالستیک با برد 1000 تا 5500 کیلومتر (کوتاه تا متوسط) است. قیمت هر واحد از این سیستم 800 میلیون دلار برآورد شده است. اطلاعات موجود در منابع نظامی حاکی از آن است که سامانه راداری سامانه دفاعی تاد توانایی شناسایی موشک ها از فاصله 1000 کیلومتری را دارد. این سامانه متشکل از یک سکوی پرتاب، رادار و یک مرکز کنترل و ارتباطات است که آمریکا دارای 7 واحد عملیاتی است. این سیستم ها توسط لاکهید مارتین تولید می شوند. اخبار حاکی از آن است که رادارهای سامانه تاد آمریکایی چندین سال است که در اسرائیل (در صحرای نقب) مستقر هستند. بر اساس گزارش رسانه ها، در صورت استقرار یک واحد کامل از سامانه پدافند هوایی تاد در اسرائیل، مسئولیت عملیات آن بر دوش نیروهای نظامی آمریکا خواهد بود. به گفته منابع عبری، این سامانه در کنار سامانه پدافندی چندلایه اسرائیل قرار می گیرد تا ارتفاع بالاتر را پوشش دهد.

سیستم دفاعی TAD و اهمیت آن برای اسرائیل

سیستم دفاعی اسرائیل

بر اساس اطلاعات موجود در منابع نظامی، سامانه دفاعی اسرائیل ترکیبی از سامانه های مختلف با ارتفاعات عملیاتی متفاوت است. جنگنده های اسرائیلی و سامانه پدافند هوایی نیروی دریایی بخشی از ماموریت رهگیری و انهدام موشک ها را بر عهده می گیرند. در کنار آنها، سه سیستم دفاعی وجود دارد که هر کدام تا ارتفاع مشخصی را پوشش می دهند. بالاترین ارتفاع در سیستم های دفاعی مربوط به سیستم پیکان است که موشک های بالستیک را رهگیری می کند. در سطح بعدی، سامانه‌های «دیوید اسلینگ» و «پاتریوت آمریکا» قرار دارند که موشک‌های بالستیک میان‌برد و دوربرد را رهگیری می‌کنند. معروف ترین قسمت این سامانه سامانه گنبد آهنین است که نام آن بیش از سایرین شنیده می شود و حتی گاهی به عنوان نامی برای کل سامانه دفاعی موجودیت صهیونیستی نیز به کار می رود. دلیل اینکه نام گنبد آهنین را بیشتر می شنوید این است که نسبت به سایر سیستم ها عملیاتی تر است، زیرا سیستمی در برابر راکت ها و خمپاره های کوتاه برد است. آمریکا نقش مهمی در حمایت از سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی دارد.

سیستم دفاعی TAD و اهمیت آن برای اسرائیل

اما این سیستم پیشرفته و چندلایه در جریان عملیات صادق 2 به چالش کشیده شد. اگرچه اسرائیل سانسور شدید خبری را بر نتایج این عملیات اعمال کرد، اما تصاویر بسیاری از ساکنان سرزمین های اشغالی و ساکنان غزه و کرانه باختری به طور همزمان ثبت شد. که نشان دهنده ناتوانی سامانه های دفاعی اسرائیل در رهگیری و انهدام موشک های ایران بود. با توجه به عبور موشک های ایران از سامانه های دفاعی اسرائیل، به نظر می رسد سامانه تاد برای پوشش دادن این نقاط ضعف در سامانه کار می کند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *