مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

جنگ مینیاتوری ایران و اسرائیل در حال شکل گیری است

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی-آقای عباس عراقچی در چارچوب سفرهای منطقه ای خود به امان سفر کردند. مسقط به طور سنتی همواره به عنوان میانجی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا شناخته می‌شود، اما با توجه به سفرهای فراوان عراقچی در هفته گذشته، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره دلایل این سفر وجود دارد.

به گزارش فردا وزیر امور خارجه در پایتخت عمان گفت: روند مسقط و تماس غیرمستقیم ایران و آمریکا در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه به حالت تعلیق درآمده است. تا زمانی که بتوانیم بر بحران کنونی فائق آییم و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت، اما عراقچی در این سفر پیام مهم دیگری نیز ارائه کرد و گفت: باید به کشورهای دیگر پیام داده شود. بله؛ من مواضع ایران را در تمام رایزنی‌ها و رایزنی‌هایی که در کشورهای منطقه صورت گرفت، به شدت بیان کردم و خواستم همه طرف‌ها چه آمریکا و چه کشورهای اروپایی این را بدانند و کشورهای منطقه بدانند موضع ایران چیست. است. موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است. ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملاً آماده هستیم. ما معتقدیم که دیپلماسی باید موفق شود و از بروز یک بحران بسیار بزرگ در منطقه جلوگیری کند.»

این سخنان عراقچی و تاکید وی بر تلاش برای جلوگیری از وقوع یک جنگ بزرگ منطقه ای از یک سو و سخنان اخیر وی مبنی بر احتمال تنش شدید در منطقه، دلایل سفرهای اخیر وی به ویژه سفر عراقچی به امان را به دنبال دارد. مهدی مثرنیا، تحلیلگر و سیاستمدار سیاسی در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:

یک جنگ کوچک علیه ایران در حال شکل گیری است

هشدار عراقچی درباره جنگ بزرگ فقط اسرائیل را هدف نمی گیرد / جنگ کوچک بین ایران و اسرائیل در حال شکل گیری است.مهدی مطهر نیا به همه در یک گفت: وی افزود: سفر آقای عراقچی به منطقه در چارچوب متنی است که باید آن را متنی بسیار پرتنش دانست که برای تل‌آویو و تهران بسیار حساس است وارد کردن ایالات متحده آمریکا به یک جنگ معنادار با تهران و تضعیف استقلال نظام در تهران، بنابراین حضور آقای عراقچی در منطقه می‌تواند حاوی چند نکته و سفر او به عنوان یک مقام عالی‌رتبه باشد.» مقامات ایرانی برای کشورهایی که می توانند بر «جنگ کوچک علیه ایران» تأثیر بگذارند، بسیار مهم است، توجه داشته باشیم که اگرچه نتانیاهو در تلاش است تا جنگ در منطقه را به جنگ علیه تهران تبدیل کند، اما باید بدانیم که آمریکا. رهبر این جنبش است و از نوک پیکان اسرائیل در مورد نظم منطقه ای آینده استفاده می کند حقیقت این است که ایالات متحده این موضوع را رهبری می کند و اسرائیل مسئول مدیریت و اجرای آن است.

وی افزود: اولین هدف از سفر آقای عراقچی دستیابی به اهداف دیپلماتیک در این سطح و در سطح خارجی نشان دهنده تلاش وزارتخانه های خارجه برای تقویت روابط امنیتی با پایتخت هاست روابط دوجانبه میانجیگری و حل مناقشه موجود میان تهران و تل آویو است علاوه بر مسائل دیپلماتیک، آنچه در سفر آقای عراقچی مورد توجه قرار گرفت، مسائل امنیتی مانند مبارزه با تروریسم، همکاری های امنیتی، ثبات و امنیت انرژی است که از جایگاه مهمی برخوردار است. بنابراین، پیامدهای تلاش برای دستیابی به امنیت و ثبات را می توان در این سفرها یافت.

هشدار عراقچی در مورد جنگ بزرگ فقط متوجه اسرائیل نیست

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: در صحنه بین المللی، جنگ نامتعادل و جنگ قریب الوقوع اکنون وارد مرحله یک جنگ کوچک ایران و تل آویو شده است. عراقچی سابقه ای طولانی در تیم مذاکره کننده هسته ای دارد و در سفرهای متعدد این موضوع را آموخته است، بنابراین پیشنهاد مذاکرات هسته ای، مذاکره برای رفع تحریم ها و حفظ توافقات بین المللی در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک از دیگر اهداف وی است. در صورتی که مسائل امنیتی در منطقه و سپس در نظام بین الملل حل شود، چیزی است که می توان آن را تضمین نامید. به طور کلی عراقچی در این سفرهای دیپلماتیک سعی می کند التهاب احتمالی ناشی از یک درگیری بسیار بزرگ را کنترل یا خنثی کند. این کار از طریق هدف گذاری منظم در دستور کار قرار گرفته است، اما متغیرهای زیادی وجود دارند که می توانند بر این موضوع تأثیر بگذارند. شکی نیست که تلاش های آقای عراقچی ارزشمند است، اما نمی دانیم که این تلاش ها تا چه اندازه بر روند کلی و روند کنونی خاورمیانه یا بی تفاوتی بسیاری از کشورهای عربی منطقه نسبت به منطقه تأثیر خواهد گذاشت. تحولات بهبود خواهد یافت زیرا همانطور که اشاره کردم متغیرهای زیادی وجود دارد و همه چیز تحت کنترل تهران نیست.

وی افزود: دهه کنونی، دهه استقرار نظم نوین جهانی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی است. درگیری ها در منطقه و حضور نظامی آمریکا و برخی کشورهای غربی در خلیج فارس، علاوه بر همه اینها پرونده هسته ای ایران نیز وجود دارد که یکی از دغدغه های اصلی تهران است حل نشدن این موضوع می تواند بهانه دیگری برای اتخاذ تدابیر علیه ایران باشد جنگ منطقه ای نه تنها تل آویو، بلکه بیشتر کشورهای منطقه را نیز شامل می شود وقوع یک جنگ بزرگ در منطقه منجر به گسترش تروریسم، تشدید اختلال در تجارت انرژی و افراط گرایی و ایجاد یک اقتصاد ناامن در منطقه می شود. منطقه بنابراین نه تنها ایران، بلکه بیشتر بازیگران بین المللی منطقه نه تنها خواهان جنگ هستند، بلکه به دنبال راهی برای کنترل تنش در منطقه هستند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *