مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

معمای پرواز پهپادها بر فراز جنگنده‌های F22

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


پروازهای مکرر چندین شی پرنده ناشناس بر فراز پایگاه نیروی هوایی لنگلی در سواحل ایالت ویرجینیا ایالات متحده، ژنرال مارک کلی، فرمانده کل پایگاهی که میزبان پیشرفته ترین جنگنده آمریکایی، F-22 Raptor است، به عنوان همچنین افسران و مقامات کشور را مبهوت کرده اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وال استریت ژورنال، پرسنل نظامی حاضر در این پایگاه برای چندین شب از نقض مرموز حریم هوایی محدود شده در مکانی که یکی از بزرگترین مراکز امنیت ملی آمریکا در آن قرار دارد، خبر دادند. نمایش این هواپیماها معمولا 45 دقیقه تا یک ساعت پس از غروب خورشید آغاز می شود.

مقامات نمی دانند که آیا این پهپادها که تعداد آنها بیش از 10 عدد است متعلق به یک نیروی متخاصم است یا افراد باهوشی هستند که این کار را برای سرگرمی انجام می دهند. برخی گمان می کنند که روسیه یا چین آنها را برای آزمایش واکنش نیروهای آمریکایی به پرواز درآورده اند.

قانون فدرال ارتش را از هدف قرار دادن و سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی پایگاه های نظامی در ایالات متحده منع می کند، مگر اینکه آنها تهدیدی قریب الوقوع باشند. از این رو، ارتش آمریکا در هدایت هواپیماهای بدون سرنشین با چالش مواجه است.

گزارش‌های مربوط به این پهپادها که برای اولین بار در دسامبر گذشته ظاهر شدند، به کاخ سفید و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده رسید، که به مدت دو هفته برای بررسی آنها جلساتی برگزار کردند. مقامات آژانس‌های مختلف، از جمله وزارت دفاع، اداره تحقیقات فدرال (FBI) و دفتر یوفو پنتاگون، به کارشناسان خارجی پیوستند تا توضیحات احتمالی و همچنین ایده‌هایی در مورد چگونگی پاسخ ارائه کنند.

تهاجم هواپیماهای بدون سرنشین به حریم هوایی محدود شده مقامات امنیت ملی را نگران کرده است. دو ماه پیش، در اکتبر 2023، چندین پهپاد بر فراز یک سایت دولتی که برای آزمایش تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شد، پرواز کردند.

سایت امنیت هسته ای وزارت انرژی نوادا در خارج از لاس وگاس چهار هواپیمای بدون سرنشین را طی سه روز شناسایی کرد و کارکنان پنجمین هواپیما را مشاهده کردند. مقامات آمریکایی گفتند که نمی‌دانند چه کسی و چرا این پهپادها را در نوادا هدایت می‌کند. قبلاً چنین حمله ای گزارش نشده بود.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، طی 17 روز، پهپادها مشاهده شدند، پرواز کردند و سپس هنگام غروب برگشتند. ژنرال مارک کلی گفت: برخی از آنها نورهای ریزی ساطع می کنند که آنها را شبیه صورت فلکی در حال حرکت در آسمان شب یا از یک فیلم علمی تخیلی می کند. ردیابی آنها نیز تقریبا غیرممکن بود و با وجود منابع زیادی که برای گرفتن آنها استفاده می شد، هر شب ناپدید می شدند.

ژنرال گلن ون هرک، رئیس فرماندهی شمال و فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی، گفت که هواپیماهای بدون سرنشین سال‌هاست که در اطراف تاسیسات دفاعی پرواز می‌کنند، اما به گفته او، پرواز دسته‌جمعی آنها در شب بر فراز لنگلی، شبیه هیچ حمله قبلی نیست.

ون هارک، که سال گذشته پاسخ نظامی به بالون جاسوسی چین را رهبری کرد، به جت های جنگنده و سایر هواپیماها دستور داد به اندازه کافی نزدیک پرواز کنند تا شواهدی از پهپادها جمع آوری شود. او توصیه کرد که لوید آستین، وزیر دفاع، فهرست کاملی از شنود و جاسوسی الکترونیکی را برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر مجاز کند، حتی اگر پنتاگون در کارهایی که می تواند در خاک آمریکا انجام دهد محدود است.

به مدت دو شب از 6 دسامبر، افسران هواپیماهای بدون سرنشین را در اتومبیل های گشتی و پیاده تعقیب می کردند و تصاویر زنده را همراه با اطلاعاتی درباره لنگلی از طریق رادیو پلیس مخابره می کردند. به نظر می رسید که سه پهپاد در یک نقطه فرود آمده بودند، اما قبل از اینکه افسران بتوانند به آنها برسند به آسمان بازگشتند.

راز پرواز پهپادها بر فراز جنگنده های F22

عکس های پهپاد ارسال شده

به گفته ژنرال بازنشسته کلی، پنتاگون نیز شکست خورد.

با توجه به پیچیدگی عملیات، مقامات آمریکایی باور نمی کردند که مردم برای سرگرمی هواپیماهای بدون سرنشین را به پرواز در می آورند. پهپادها در یک الگو پرواز می کردند: یک یا دو پهپاد با بال ثابت بیش از 100 فوت در هوا و کوادکوپترهای کوچکتر، تقریباً به اندازه پهپادهای تجاری 20 پوندی، که اغلب پایین تر و آهسته تر پرواز می کردند.

آنها از شمال می آمدند تا از پایگاهی که در شبه جزیره ای در دهانه خلیج چساپیک قرار دارد عبور کنند و تقریباً در ساعت 6 بعدازظهر خارج از برد رادار به سمت جنوب ادامه می دادند. آنها معمولاً این الگو را تا نیمه شب تکرار می کردند و سپس ناپدید می شدند.

تحلیلگران دریافتند که کوادکوپترهای کوچکتر از محدوده فرکانسی که معمولاً برای پهپادهای تجاری در دسترس است استفاده نمی کنند. شواهد بیشتر نشان می دهد که اپراتورهای این هواپیماها فقط برای سرگرمی این کار را انجام نمی دادند. به دنبال این تحولات، مسئولان پایگاه لنگلی به دلیل ترس از مواجهه با حمله پهپاد، ماموریت های آموزشی شبانه را لغو و جنگنده های F-22 را به پایگاه دیگری منتقل کردند.

در 23 دسامبر، هواپیماهای بدون سرنشین آخرین پرواز خود را انجام دادند. مقامات آمریکایی هنوز مشخص نکرده اند که چه کسی و چرا این پهپادها را بر فراز پایگاه نیروی هوایی لنگلی به پرواز درآورده است. مقامات اخیرا تأیید کردند که طی ماه های اخیر پهپادهای ناشناس بیشتری در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی ادواردز در شمال لس آنجلس مشاهده شده است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *