مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

دروازه جهنم کجاست و چرا می‌سوزد؟

۱ دقیقه خوانده شده
دروازه جهنم کجاست و چرا می‌سوزد؟

تبلیغات بنری


«دروازه جهنم» میدان گازی پر از متان و آتش در صحرای ترکمنستان است. چندین روایت مختلف از زمان و چگونگی شکل‌گیری دروازه جهنم وجود دارد، اما رایج‌ترین داستان این است که در سال 1971 پس از برخورد تصادفی دکل حفاری گاز شوروی با مخزن گاز طبیعی (ترکمنستان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده شوروی بوده است) افتتاح شد. اتحادیه از آن زمان). 1925 تا 1991).

به گزارش فرادید، این حفره باعث ریزش زمین اطراف سکو شده و زیرساخت حفاری را با خود می کشد و باعث نشتی بزرگ در مخزن می شود. پس از باز شدن زمین، گاز متان و سایر دودهای سمی از دهانه که حدود 70 متر قطر و 30 متر عمق داشت، منتشر شد. این حادثه زمین شناسان را بر آن داشت تا طرحی جسورانه برای جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی بالقوه (مسمومیت احتمالی مردم در روستاهای مجاور به دلیل انتشار گازهای خام) طراحی کنند.

دروازه جهنم کجاست و چرا می‌سوزد؟

دانشمندان شوروی این دهانه را به آتش کشیدند و بر این باور بودند که ظرف چند هفته از بین خواهد رفت

اندکی پس از باز شدن دهانه، دانشمندان شوروی دیوارهای آن را آتش زدند و معتقد بودند که آتش ظرف چند هفته قبل از خاموش شدن، گاز متان را می سوزاند، اما برخلاف انتظار، آتش همچنان می سوزد.

با گذشت پنجاه و سه سال، اگرچه رئیس جمهور ترکمنستان اعلام کرده است که درهای جهنم را می بندد، اما هنوز در شعله های آتش می سوزد. این دهانه در بالای رودخانه آمودریا قرار دارد. استانی با تولید نفت و گاز طبیعی که در سراسر ترکمنستان و ازبکستان امتداد دارد. مارک ایرلند، مدرس ارشد علوم زمین انرژی در دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا، گفت که مقادیر زیادی گاز طبیعی (عمدتاً متان) از پوسته زمین از طریق رودخانه تراوش می کند، بنابراین وجود دروازه جهنم جای تعجب ندارد. .

دروازه جهنم چیست و کجاست و چرا می سوزد؟

این درگاه احتمالاً به یک مخزن متان قابل اشتعال متصل بود که سوخت به ظاهر نامحدودی برای آتش فراهم می کرد.

اعتقاد بر این است که بقایای ذغالی شده دکل حفاری در جایی در داخل دروازه قرار دارد.

درخشش آتشین این پورتال از کیلومترها دورتر دیده می شود. این مکان به یکی از برترین جاذبه های گردشگری ترکمنستان تبدیل شده است و سالانه حدود 10000 بازدید کننده را به خود جذب می کند. این پورتال در سال 2019 زمانی که رئیس جمهور ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداف، ویدیویی از خود در حال رانندگی یک ماشین رالی و انجام شیرین کاری با دونات در لبه گود منتشر کرد، شهرت آنلاین به دست آورد.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *